بررسی و تحلیل جایگاه خدمات بازی و سرگرمی در خدمات ارزش‌افزوده همراه

بررسی و تحلیل جایگاه خدمات بازی و سرگرمی در خدمات ارزش‌افزوده همراه

زمانی بود که توسعه‌دهندگان بازی‌ها، بازی‌های قابل حمل را فقط برای دستگاه‌های حرفه‌ای قابل حمل بازی و سرگرمی نظیر Nintendo DS،Sony PSP تولید می‌کردند، اما دستگاه‌های موبایل با تغییراتی که در سال‌های اخیر داشتند، امکان اجرای انواع بسیاری از بازی‌ها را فراهم نموده‌اند. امروزه، دستگاه‌های موبایل بسیاری از افرادی که تاکنون از بازی‌های قابل حمل استفاده‌ای نمی‌کردند، را به سوی خود جذب کرده‌اند. این مطلب موضوعی است که اگر کارآفرینان، مدیران و مسئولان عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین توسعه‌دهندگان بازی‌ها به آن توجه کنند، فرصت‌های قابل توجهی را پیش روی آن‌ها قرار می‌دهد.

امروزه توسعه‌دهندگان بازی‌ها به خوبی دریافته‌اند که فعالیت در صنعت بازی موبایل فرصت‌های درآمدزایی زیادی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد، چراکه بازی‌ها در میان انواع مختلف برنامه‌های کاربردی موبایل بیشترین محبوبیت را دارند.

رایج‌ترین بازی‌های موبایل
بازی‌های موبایل به دو گروه کلی بازی‌های مرورگر موبایل و بازی‌های ویدئویی موبایل تقسیم می‌شود. نقطه تمایز این دو دسته از بازی‌ها در وابستگی به پلت‌فرم‌های موبایل است. بازی‌های ویدئویی موبایل ازآنجاییکه تنها بر روی پلت‌فرم‌هایی اجرا می‌شوند که بازی برای آن تهیه شده است، دارای محدودیت هستند.
از سوی دیگر در این بازی‌ها از قابلیت‌های پیچیده گرافیکی برای اجرای یک بازی جذاب و مهیج بهره گرفته‌ شده، در حالیکه بازی‌های مرورگر موبایل، امکانات گرافیکی پیشرفته‌ای ندارند.

در تعقیب رقبا
استفاده از بازی‌های کوچک و قابل حمل محدود به دستگاه‌های تلفن‌همراه نیست، بلکه از مدت‌ها پیش علاقه‌مندان به این بازی‌ها، از دستگاه‌های ویژه این کار استفاده می‌کردند. در سال‌های اخیر صنعت بازی‌های قابل‌حمل بیشتر در اختیار دستگاه‌های Nintendo DS و Sony PSP بوده است اما اکنون با ورود دستگاه‌های هوشمند موبایل، تسلط آن‌ها بر این بازار، تقریباً از بین رفته است.

بازار رو به رشد بازی‌های موبایل
بر اساس گزارش مؤسسه تحقیقاتی SuperData، درآمد جهانی بازی‌های موبایل در سال ۲۰۱۱ در حدود ۲٫۷ میلیارد دلار بوده است که این رقم در سال ۲۰۲۴ به ۷٫۵ میلیارد دلار خواهد رسید. در حال‌حاضر قاره آسیا بزرگترین بازار بازی‌های موبایل محسوب می‌شود و درآمد آن در سال ۲۰۲۴ به ۳٫۲ میلیارد دلار خواهد رسید.
فروش مستقیم بازی، فروش به ازای هر بار بازی، فروش درون برنامه و تبلیغات درون بازی، روش‌هایی است که توسعه‌دهندگان بازی‌های موبایل، برای کسب درآمد مورد استفاده قرار می‌دهند.

اپراتورها و کسب و کار بازی‌های موبایل
بازی‌های آن لاینی که از طریق تلفن همراه به کاربران ارائه می‌شود، یکی از محرک‌های مهم برای افزایش استفاده کاربران از خدمات باند وسیع به‌حساب می‌آید. لذا اپراتورهای تلفن‌همراه نیز کوشیده‌اند تا زیرساخت‌های فناوری باند وسیع خود را برای ارائه بهتر این دسته از خدمات به کاربران ارتقاء بخشند.

نوشته : محمد صادق صالحی – Salehi@teyf.ir – گروه طیف

لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

اخبار ICT در ایستنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.