بررسی چگونگی برنامه‌ریزی در فرانسه در مرکز پژوهش‌ها

۲۹فروردین۱۳،

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در مجموعه مطالعات الگوی مطلوب برنامه‌ریزی برای کشورمان، چگونگی برنامه ریزی در کشور فرانسه را مورد واکاوی قرار داد.

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ، دفتر مطالعات برنامه و بودجه این مرکز اعلام کرد: فرانسه با عنوان رسمی جمهوری فرانسه، بزرگ‌ترین کشور واقع در اروپای غربی و یکی از کشورهایی است که در زمینه برنامه‌ریزی ملی و منطقه‌ای تجارب بسیاری داشته است؛ تهیه بیش از یازده برنامه مختلف که هریک از نظر زمانی و موضوعی نکات قابل توجهی را نشان می‌دهند.

برنامه‌های توسعه اغلب پنج ساله و سندی برای برنامه‌ریزی اقتصادی دولت به شمار می‌روند که بر اساس آن اهداف تولید و توسعه اقتصادی برای مدت پنج سال مشخص می‌شوند، لکن از برنامه پنجم به بعد عملکرد برنامه‌ها در حد انتظار نبوده و برنامه‌ها موفق به دستیابی به اهداف تعیین‌شده ، نبوده‌اند. ضمن آن که از برنامه هفتم، برنامه‌ریزی اقتصادی در سطح ملی فرانسه کنار رفته و برنامه‌های راهبردی جایگزین برنامه‌های قبل شده‌اند.

 تمامی برنامه‌های اقتصادی توسط سازمان برنامه‌ریزی کشور تدوین می‌شدند و این سازمان تا سال ۲۰۰۵ به کار خود ادامه داد ولی از آن پس، مرکز تحلیل استراتژیک (مرکز برنامه‌ریزی راهبردی) جایگزین آن شد.

این گزارش می‌افزاید: برنامه‌ریزی در کشور فرانسه طی چند دهه قبل از زمان آغاز تدوین برنامه‌های چند ساله تاکنون، هم از لحاظ روش تدوین و هم از لحاظ محتوای تدوین شده در برنامه‌ها، تغییرات قابل توجهی داشته است. اهداف هر برنامه ، شاخص‌های کمی در نظر گرفته شده در هر برنامه برای سنجش این اهداف و نیز نتایج به دست آمده در هر برنامه هم به طور تقریبا مشخصی ، با برنامه‌های دیگر متفاوت بوده است و در حالی که ، طی برنامه‌های ابتدایی، عمدتا جهت‌گیری‌های اقتصاد اجتماعی و رفاه محور داشته ، در برنامه‌های بعدی سمت و سوی بازاری و مبتنی بر حرکت اقتصاد فرانسه به سمت مکانیسم بازار آزاد و رقابتی شدن در عرضه داخلی و بین‌المللی به خود گرفته است.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.