بررسی اوضاع سیاسی منطقه در نشست‌های مشترک تروئیکای مجمع آسیایی

گردآوری شده توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز:

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، سید محمدهادی نژاد حسینیان دبیرکل مجمع مجالس آسیایی صبح امروز (سه‌شنبه، ۲۷ آذر) در نشستی خبری به ارائه گزارشی از ششمین نشست مجمع مجالس آسیایی در اسلام‌آباد پاکستان پرداخت و اظهار داشت: مجمع مجالس آسیایی نهادی متشکل از ۴۱ پارلمان آسیاست که با هدف هماهنگی فعالیت‌های مجالس و به منظور تقویت آزادی و برابری، عدالت و رفاه اجتماعی، امنیت و ثبات، صلح و دوستی و همگرایی در آسیا در ۱۳۸۵٫۰۸٫۲۳ در تهران تاسیس شد.
 
وی ادامه داد: وظیفه اصلی این مجمع تقویت دیپلماسی پارلمانی و اعتلای نقش مجالس در تصمیم‌سازی‌های عمده در سطح قاره آسیا است که با توجه به تعدد کشورها و تنوع فرهنگ‌ها واجد اهمیت بسیاری است تا در اموری که مبتلا به اکثریت کشورهای آسیایی است، زمینه‌های تصویب قوانین مشترک یا مشابه فراهم شود.
 
نژاد حسینیان تصریح کرد: ریاست مجمع براساس منشور برای ۲ سال و از بین پارلمان‌های عضو انتخاب می‌شود و تاکنون جمهوری اسلامی ایران، اندونزی و سوریه در این مقام منشأ خدماتی بوده‌اند و در ۲ سال آینده میلادی پاکستان ریاست مجمع را به عهده خواهد داشت.
 
دبیرکل مجمع مجالس آسیایی افزود: در ششمین اجلاس عمومی که از ۱۷ تا ۲۰ آذرماه ۹۲ در اسلام‌آباد برگزار شد، هیئت‌هایی از ۳۰ پارلمان عضو حضور داشتند که در نوع خود رکوردی از استقبال مجالس از فعالیت‌های مجمع محسوب می‌شود، در این نشست ریاست مجمع مجالس آسیایی از سوریه برای مدت ۲ سال به پاکستان منتقل شد.
 
وی صلح و دوستی در آسیا، همکاری بین دولت‌ها و پارلمان‌های عضو، بحران مالی و آثار آن بر کشورهای آسیایی، جهانی شدن- آثار و تبعات آن، محیط زیست، انرژی، مبارزه با فساد، مبارزه با فقر، عدالت در سلامت، تنوع فرهنگی، حمایت از حقوق مردم فلسطین، حمایت از کارگران مهاجر، مبارزه با تروریسم، مبارزه با مواد مخدر و همچنین تعامل بین مذاهب و فرهنگ‌ها را از جمله مهمترین موضوعات مطرح و تصویب شده در کمیته‌های دائم مجمع مجالس آسیایی دانست.
 
دبیرکل مجمع مجالس آسیایی ادامه داد: مفاد این قطعنامه‌ها عموما ناظر بر مسائل و مشکلاتی است که مبتلا به تمام کشورهای آسیایی است و به همین جهت زمینه‌های همفکری و اتخاذ تصمیمات مشترک برای تحقق اهداف مورد نظر فراهم است، البته قطعنامه‌های ما توصیه‌ای است و هر کشور طبق قوانین و مقررات داخلی خود برای اجرای آنها اقدام خواهد کرد.
 
وی افزود: امیدواری بانیان و دست‌اندرکاران مجمع مجالس آسیایی این است که به تدریج و با ایجاد هماهنگی‌های لازم شرایطی فراهم شود که در مرحله نخست تعدادی از اعضا در موارد خاصی به وضع قوانین مشترک بپردازند و در مراحل بعد سایر اعضا به آنها ملحق شوند، انشاءالله در نهایت و در برخی زمینه‌ها که جنبه حاکمیتی نداشته باشد، بتوانیم در سطح قاره قوانین و مقررات نسبتا همسانی داشته باشیم.
 
نژاد حسینیان همچنین خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت روزافزون دیپلماسی پارلمانی و افزایش نقش سازنده مجالس در جلوگیری از گسترش دامنه اختلافات سیاسی که می‌تواند منجر به جنگ و خونریزی شود، بنا به پیشنهاد آقای ابوترابی‌فرد نایب‌رئیس مجلس، مقرر شد از این به بعد تروئیکای مجمع مجالس آسیایی یعنی روسای فعلی، قبلی و بعدی و سایر روسای مجالس علاقه‌مند و شخصیت‌های ممتاز آسیایی حداقل سه‌بار در سال در مقر دبیرخانه یا در سایر کشورها نشست مشترک داشته باشند، در این نشست‌ها اوضاع سیاسی منطقه بررسی و در پایان هر نشست گزارش جامعی تهیه و برای اطلاع و اظهارنظر تمای مجالس عضو ارسال خواهد شد.
 
نژاد حسینیان بر همین اساس تاکید کرد: بدون تردید این اقدام زمینه بسیار مساعدی برای تحقق اهداف اولیه مجمع و ایجاد هماهنگی و تقویت اشتراکات بین کشورهای آسیایی فراهم می‌کند و در بلندمدت تاثیر شگرفی در نهادینه شدن دیپلماسی پارلمانی در این قاره خواهد شد.
 
دبیرکل مجمع مجالس آسیایی تصریح کرد: تصمیم مهم دیگری که در این اجلاس اتخاذ شد به گسترش همکاری بین مجمع مجالس آسیایی و کنفرانس بین‌المللی احزاب سیاسی آسیا مربوط می‌شود. ICAPP متشکل از بیش از ۲۵۰ حزب سیاسی اعم از احزاب حاکم یا مخالف در تمای کشورهای آسیایی است و به نوعی مکمل APA که مجموعه‌ای از پارلمان‌های آسیایی است، محسوب می‌شود.
 
نژاد حسینیان افزود: مقرر شد از این پس حداقل سالی یک‌بار مقامات دو سازمان در کنار نشست شورای اجرایی APA جلسه مشترکی داشته باشند، تصمیمات این نشست می‌تواند فرصت‌های اجرایی شدن قطعنامه‌های APA را بیشتر و در عمل، دولت‌ها را با پارلمان‌هایشان هماهنگ‌تر کند.
 
دبیرکل مجمع مجالس آسیایی در پایان خاطرنشان کرد: اجلاس بعدی مجمع مجالس آسیایی ماه دسامبر سال آینده یعنی آذرماه سال ۹۳ در پاکستان برگزار خواهد شد.
 
انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.