بررسی اولویت‌ها، چالش‌ها و راهکارهای سیاست خارجی در دولت یازدهم

اردیبهشت ۱۴۰۳

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با برگزاری یک نشست علمی – تخصصی اولویت‌ها، چالش‌ها و راهکارهای سیاست خارجی در دولت یازدهم را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، سید جلال دهقانی فیروزآبادی در نشست علمی – تخصصی دفتر مطالعات سیاسی این مرکز طی سخنانی اظهار داشت: رابطه تنگاتنگی بین سیاست داخلی و خارجی وجود دارد، به گونه‌ای که سیاست خارجی تحت تاثیر تحولات داخلی کشور قرار می‌گیرد یکی از مهمترین تحولات داخلی نیز تغییر دولت و قوه مجریه است.

 از این رو، شکل‌گیری دولت تازه در کشور، خواه، ناخواه سیاست خارجی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بر این اساس، سیاست خارجی دولت یازدهم با چالش‌ها، فرصت‌ها و اولویت‌های نوینی مواجه خواهد بود که باید بر پایه آنها راهکارهای بهینه را برای تامین اهداف و منافع ملی کشور اتخاذ کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مهمترین فرصت سیاسی خارجی دولت یازدهم، اعتبار و وجهه داخلی و بین‌المللی آن است که تدوین و پیگیری یک سیاست خارجی فعال و مقتدر را امکانپذیر می‌کند. در کنار این فرصت‌ها، چالش‌هایی نیز فراروی سیاست خارجی ایران در دولت آینده وجود دارد که تحریم‌های تحمیلی و بحران سوریه در راس آنهاست.

بر پایه این فرصت‌ها و چالش‌ها، مهمترین اولویت‌های سیاست خارجی دولت یازدهم تلاش برای رفع تحریم‌ها، حل و فصل بحران سوریه، ترمیم و تنظیم روابط با عربستان و ترکیه و مدیریت روابط با آمریکا و اروپا، تقویت و توسعه دیپلماسی منطقه‌ای و چند جانبه می‌باشد.

برای تامین اهداف سیاست خارجی‌، می‌توان از راهکارهایی چون تقویت توسعه چند جانبه گرایی، دیپلماسی سران، توسعه متوازن روابط، تعیین کمیته‌ها و نماینده‌های ویژه، استفاده بهینه از ظرفیت مجلس شورای اسلامی در قالب دیپلماسی پارلمان از طریق نقش آفرینی ریاست محترم مجلس و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی استفاده کرد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.