بررسی بخش مالیات‌های لایحه بودجه سال کل کشور در مرکز پژوهش‌ها

۲۴اردیبهشت،

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بخش مالیات‌ها را در بودجه سال کل کشور مورد بررسی قرار داد.

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات اقتصادی این مرکز اعلام کرد: ارقام پیشنهادی درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه سال مبلغ ۵۳۰,۳۴۵ میلیارد ریال است که نسبت به ارقام مصوب مالیات‌ها در سال جاری ۱۷ و نسبت به پیش‌بینی عملکرد سال در حدود ۵۰ درصد بیشتر است. اهمیت پیش‌بینی درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه عمدتا مربوط به هزینه‌هایی است که پیش‌بینی می‌شود از محل درآمدهای مالیاتی تامین مالی شود. برآورد بیش از حد درآمدهای مالیاتی منجر به تعریف ردیف‌های هزینه‌ای می‌شود که انتظاراتی را در دستگاه های اجرایی ، پیمانکاران و مردم ایجاد می‌کند، ولی در عمل محقق نمی‌شود.

مالیات اشخاص حقوقی در لایحه بودجه سال دارای بیش‌برآوری نزدیک به ۵۳,۹۱۷ میلیارد ریال است. همچنین مالیات بر درآمدها نیز در لایحه بودجه سال معادل ۸,۷۰۴ میلیارد ریال بیش برآوری دارد. مالیات بر ثروت نیز به عنوان یکی از اجزای مالیات‌های مستقیم در لایحه بودجه سال کل کشور، دارای بیش برآوردی معادل ۳,۰۴۸میلیارد ریال است و در کل، مالیات‌های مستقیم در لایحه بودجه سال نزدیک به ۲۵ درصد بیش برآوری نسبت به عملکرد پیش‌بینی شده برای بودجه سال دارد و به میزان ۶۵,۶۶۹ میلیارد ریال امکان عدم تحقق وجود دارد.

مالیات بر واردات در لایحه بودجه سال نسبت به ارقام مصوب سال کاهش یافته است. بنا به دلایل مختلفی درآمد مالیات بر واردات در سال کاهش یافته است به نحوی که تنها کمتر از ۶۰ درصد درآمدهای مالیاتی مصوب ، در سال محقق شده است. از این رو ، ارقام پیشنهادی لایحه بودجه سال در بخش مالیات بر واردات مبنی بر کاهش ۲۲ درصدی مالیات بر واردات نسبت به رقم مصوب سال قابل قبول است.

به نظر می‌رسد در بخش مالیات بر کالاها و خدمات در لایحه بودجه سال ، تحقق ارقام مالیات بر ارزش افزوده با مشکل روبرو شود. مالیات بر ارزش افزوده بیشترین سهم را (نزدیک به ۸۵ درصد) در مالیات بر کالا و خدمات داراست که در سال به سبب افزایش قیمت کالاها و همچنین پیش‌فروش سکه توسط بانک مرکزی بیش از ارقام مصوب در بودجه سال محقق شده است. در نتیجه مالیات‌های غیرمستقیم که حاصل جمع مالیات بر واردات و مالیات بر کالاها و خدمات است در کل با پیش‌بینی‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی کشور مغایرت دارد.

در مجموع مالیات‌ها در لایحه بودجه سال دارای بیش برآوردی به میزان ۱۸ درصد نسبت به عملکرد پیش‌بینی شده بودجه سال است. لذا ضروری به نظر می‌رسد مالیات‌ها در لایحه بودجه سال به رقم ۴۴۸,۲۵۶ میلیارد ریال تعدیل شود.

احکام مالیاتی بخش مهمی از احکام مندرج در ماده واحده لایحه بودجه سال کل کشور را تشکیل می‌دهد. در مجموع ۱۴ بند مالیاتی در لایحه بودجه وجود دارند که به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند، احکامی که در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم آمده است. دسته دوم احکامی که با اصلاحات اندکی قابل تاییدند و احکام مالیاتی که ایرادهای کلی دارند و باید حذف شوند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.