بررسی تاثیر ۳عامل متفاوت بر بروز آسم در کودکان

۲۹ آبان ،
ممتاز نیوز :  محققان دانمارکی می گویند، کودکانی که به آن ها استامینوفن داده می گردد، احتمالاً دچار آسم می شوند. محققان معتقدند که استامینوفن و پاراسیتامول با ایجاد تغییر در بدن، کودک را به التهاب و حساسیت مستعد می کند. متخصصان به والدین پیشنهاد می کنند که تنها هنگام تب، کودکان باید از این دارو استفاده کنند.

به گزارش تفسیری ممتاز نیوز به نقل از خراسان ؛ این بررسی روی ۳۳۶کودک از زمان تولد تا سن ۷سالگی انجام شد. ۱۹درصد این کودکان با رسیدن به ۹سالگی علایمی مشابه آسم از جمله حمله های مکرر، خس خس سینه و سرفه داشتند. نتیجه این تحقیق نشان می دهد، با دو برابر شدن تعداد روزهایی که کودک دارو مصرف می کند، خطر بروز علایم آسم ۲۸درصد افزایش می یابد. بررسی اخیر نیز نشان می دهد، مسکن های معمولی از جمله ایبوپروفن و ناپروکسن نیز خطر آسم را افزایش می دهد. بررسی روی ۳۰۰هزار نوجوان از ۵۰کشور نیز نشان می دهد مصرف استامینوفن به بروز ناراحتی پوستی مانند اگزما و حساسیت منجر می گردد.

مصرف ماهی در سال های اول زندگی، خطر آسم را کاهش می دهد

از طرفی محققان هلندی می گویند، کودکانی که در سال های اول زندگی از ماهی استفاده می کنند، کمتر در معرض خطر آسم یا خس خس سینه قرار می گیرند و افزودن ماهی پس از این دوره، تاثیر چندانی نخواهد داشت. به نقل از پایگاه اینترنتی «هلث نیوز»، والدین و پزشکان غذاهای دریایی را به سبب ایجاد حساسیت دیرتر به برنامه غذایی کودک اضافه می کنند. اما نتیجه بعضی تحقیقات نشان می دهد، مصرف ماهی در دوران وضع حمل یا بعد از ۶ماه دوم زندگی کودک، خطر بروز بیماری آسم را کاهش می دهد. در این زمان سیستم دفاعی کودک در حال تکامل است.

تاثیر تنبیه کودکان بر ابتلا به آسم

فرید براتی، روان شناس در گفت وگو با ایلنا، بیماری آسم را جزو اختلالات روانی و فیزیولوژیک عنوان کرد و در این باره گفت: اگرچه بیماری آسم اختلال جسمی است، اما منشاء آن تا حدی مشکلات روان شناختی، فشارها و استرس است. کودکی که تنبیه می گردد اگر از رفتار والدین الگوبرداری کند خود نیز تنبیه گر می گردد و رفتار مشابهی با دیگران خواهد داشت. وی با اشاره به این که تنبیه کودکان در بعضی موارد به آسم منجر می گردد، افزود: درصدی از کودکانی که آسم دارند ممکن است بیماریشان بر اثر تنبیه رخ دهد. براتی به آثار سوءتنبیه در کودکان اشاره کرد و گفت: کودکی که تنبیه می گردد اگر از رفتار والدین الگوبرداری کند، خود نیز تنبیه گر می گردد و رفتار مشابهی با دیگران خواهد داشت. وی تصریح کرد: تنبیه کودکان اگر شدید باشد به آزار و کودک آزاری تبدیل می گردد و پیامدهای ناگواری را به دنبال خواهد داشت به طوری که کودک را به سمت بیماری های روانی شدید سوق می دهد. براتی اختلالات تجزیه ای، افسردگی و اضطرابی را از دیگر نتیجه تنبیه کودکان برشمرد و افزود: تنبیه کودکان همچنین عزت نفس را در آن ها پایین می آورد به طوری که احساس تحقیر شدن و توسری خوردن می کنند. این روان شناس خاطرنشان کرد: اشخاصی که در کودکی تنبیه شده اند، در بزرگسالی به اختلال شخصیت چندگانه دچار می شوند. وی افزود: همچنین این دسته از کودکان ممکن است دچار اختلال استرس پس از ضربه شوند. وی تنبیه را یک روش غیرتربیتی دانست و افزود: روان شناسان بزرگ متفق القول می باشند که تنبیه ابزار تربیتی نیست.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.