بررسی تولید محتوای الکترونیکی کشور در سال تولید ملی

در حال حاضر در فضای وب با کوهی از اطلاعات به زبان های مختلف رو برو هستیم که هر کدام در بخش خاصی طبقه بندی می شود اما باید از این نکته غافل نباشیم که هر اطلاعاتی که وارد فضای وب می شود، الزاما کاربردی نبوده و به اصلاح دارای محتوا نیست.

ساره جعفرقلی: بر اساس آماری در ایران تبدیل داده ها به محتوای الکترونیکی از سال ۶۸ با تبدیل کتاب‌های چاپی به کتابهای دیجیتالی آغاز شد. اولین بار مرکزی در شهر قم با تبدیل منابع دینی به کتابهای الکترونیکی این کار را انجام داد.
بر اساس پراکنده کاری های انجام شده سابقه بحث تولید محتوای الکترونیکی در کنار تامین انواع و اقسام سخت افزار در ابتدای راه به طرح تکفا برمی گردد که به دلیل به بن بست خوردن طرح تکفا عملا تولید محتوای ملی هم به پایان راه در آن زمان رسید. بعد از آن هم برگزاری ۳ جشنواره تولید محتوای الکترونیکی آموزش های فنی و حرفه‌ای نمونه ای تنها از مطرح شدن عبارت محتوا بصورت مستقل از بحث نرم افزار است.
شورای عالی اطلاع رسانی بر اساس تغییر سیاست گذاری و وظایف و مطرح کردن طرح تسما (تولید و ساماندهی محتوای الکترونیکی ایران) نیز قصد دارد بازار ملی اشتراک محتوا ایجاد کند تا شاید بتواند در این عرصه تحرکی را سبب شده باشد.
و در انتها هم طرح کمیته محتوای ملی ایجاد شد که برساس آن یک پورتالی از منابع علمی تاسیس شد که نمی توان گفت که به موازات طرح تسما است ولی در کنار آن اقدام به تولید محتوا کرد ولی باز هم در کنار همه این موارد تولید محتوای ملی در کشور با چالش شدیدی روبرو است.

سلجوقی معاون فنی سابق شورای عالی اطلاع رسانی در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به تولید محتوای ملی در طرح تکفا گفت: کمیته محتوای ملی در زمان تکفای ۱ به دلیل نو بودن فناوری اطلاعات و محتوا سازی در این حوزه تشکیل شد ، این نوع حرکت عمومی بود که تهاجم و تدافعی در حوزه اینجاد نشود چرا که بسیاری از سازمانها اعتقاد نداشتند که محتوای تولیدیشان چه رایگان و چه پولی در اختیار دیگران قرار دهند،، عقیده دارم بعد از طرح تکفا تولید محتوای ملی در کشور عقب مانده است.
وی ادامه داد: این تولید محتوا می توانست از یک چارت ساده مانند شناسنامه باشد یا یک محتوای ملی مانند منابع علمی و ملی باشد ولی متاسفانه در آن زمانها مقاومت زیادی برای تولید و دریافت محتوا داشتیم لذا هدف از تشکیل این کمیته از بردن این مقاومتها و تلطیف کردن آنها بود ضمن اینکه تولید محتوا هزینه ساز هم بود و ما برای این امر هم کمکهایی در نظر گرفته بودیم تا هم دردسری برای سازمانها ایجاد نشود و هم نگرانی نداشته باشند.
سلجوقی خاطر نشان کرد: ما قوانینی را هم ایجاد کرده و نهادینه کردیم ولی درگیر اجرای پروژه ها نشدیم. در آن زمان طرح تکفا یک طرح نو و تازه بود و ما استارت کار را با تولید محتوا شروع کردیم و از آنجایی که تولید محتوا در نظام دانشگاهی بسیار است در نظر گرفتیم که برای هر نفری که پایان نامه خود را به حوزه فناوری اطلاعات بپردازد مبلغی بین ۳ تا ۹ میلیون نیز بپردازیم.
همچنین برای کاهش هزینه های جانبی در بانکها و یا ثبت نامهای سازمانی یک کد ملی را تعریف کردیم تا هر کسی با ارائه همین یک کد همه اطلاعاتش ثبت شود و از هزینه های جانبی صرف نظر شود.
وی افزود: این کمیته درگیر پروژه یا اجرای آن نبود تنها تسهیل کننده کارهای دیگران بود و یک سری آیین نامه و مقررات و بودجه برای سازمانها تصویب می کرد و برای تولید محتوا یاری می رساند.
سلجوقی اتمام کار این کمیته را همزمان با پایان یافتن طرح تکفا عنوان کرد و گفت: طرح تولید محتوای ملی باید هرچه سریعتر سامان پیدا کند هر چه سریعتر این قضیه انجام شود برای توسعه کشور مفیدتر خواهد بود.

کار کمیته محتوای ملی را قبول ندارم
وی همچنین در مورد کمیته محتوای ملی که به تازگی رئیس آن هم انتخاب شده است گفت: من این کمیته را زیاد قبول ندارم که فقط یکسری اطلاعات در یک پورتال قرار گیرد. ما امروزه یک دوره ثبت اختراع داریم و با یک انفجار اختراعات مواجهیم و همچنین به زودی با انفجار کارآفرینی مواجه خواهیم شد در این شرایط اصلا عقلایی نیست که همه اطلاعات در غالب یک پورتال قرار بگیرد و باید هر کسی اطلاعات خود را بر روی سازمان خود برای عموم قرار دهد مانند سایت گوگل که همه اطلاعات برای عموم باز است.
معاون فنی سابق شورای عالی اطلاع رسانی افزود: این نوع تفکر که یک اتاق ایجاد کنیم و در آن اطلاعات را بریزیم ، درست نیست و به زودی هم بسته خواهد شد . باید قوانین و آیین نامه ها و اطلاعات و بودجه همه و همه در کنار هم باشند و در دسترس عموم نیز باشد به عنوان مثال ما آمدیم سایت doc.as.ir را ایجاد کردیم و پول دادیم و رساله های دانشجویی را خریداری کرده و اسکن کردیم و در روی سایت قرار دادیم ولی برای اینکه کسی از آن کپی نکند تنها جند صفحه برروی سایت قرار دادیم خوب برای اینکه هم اطلاعات در دسترس باشد و هم کسی سوء استفاده نکند باید قوانینی را برای این امر در نظر بگیریم که امیدوارم همه اینها در این کمیته اتفاق بیافتد.

تسما و کمیته محتوای ملی دو عنوان جدا از هم است
سعید سالاریان قایم مقام دبیرخانه شورای عالی اطلاع رسانی در گفت و گو با ما ضمن تشریح طرح تولید محتوای ملی این شورا و تفاوت آن با فعالیت کمیته محتوای ملی گفت: کنسرسیوم محتوای ملی متشکل از مجموعه دارهایی از محتوای ملی مانند کتاب و یا دایره المعارف است ولی الزما دیجیتال شده نیست. ولی موضوع ما در تسما تولید و ساماندهی محتوای الکترونیکی است و دقیقا بخش الکترونیکی وجه تمایز ما است.
وی افزود: ما به دنبال تولید محتوای الکترونیکی بر روی اینترنت، وب، آفلاین و… هستیم ولی این کنسرسیوم لزوما دیجیتالی نیست و از استاندارد ۳۰۵۰ که یک استاندارد در کتابخوانی است استفاده می کند، ممکن است که آنها ستونهای الکترونیکی داشته باشند ولی دیجیتال در آنها صفر است . چیزی که ما به دنبال آن هستیم یک مختوای الکترونیکی است مانند تولید یک نرم افزار و مدیاهای آن که به عنوان تولید محتوا کاربرد دارد.
افتتاح سایت عناوین تولید محتوای الکترونیکی
سالاریان ادامه داد: اگر ما موفق شویم تا این تولید محتوای الکترونیکی را در غالب تکست، تصویر، پویانمایی و … به صورت تفکیک شده و جدا جدا بدون هیچ موتور شیر کننده در پایگاه تولید محتوای الکترونیکی ملی که مدعی آن هستیم، معرفی کنیم همه می توانند این تولیدات را مشاهده کنند، ایده بگیرند و حتی خریداری کنند. البته ما به دنبال این هستیم که تولید محتوای الکترونیکی را ساماندهی کنیم و آن دست از محتواهایی که به صورت کلی مورد استفاده صنعت گران نرم افزار است، بخریم و به آنها به طور رایگان ارائه کنیم.
وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر ما در مرحله اول یعنی مرحله شناخت تولید محتوای الکترونیکی هستیم که چه چیزهایی در این حوزه تولید شده است و آنها را در سایت content.ir که حدود دوماه است افتتاح شده است وارد کنیم.
سالاریان گفت: در حال حاضر ما داریم با سازمانهایی مانند تبیان، مجمع ناشران الکترونیکی، مجتمع فنی تهران، مرکز تحقیقات انفورماتیک، ایز ایران و … همکاری می کنیم و از آنها خواستیم تا عنوان فعالیت و محتواهای خود را برروی سایت قرار دهند. این کار ما صرفا الکترونیکی است و با کتابهای سنتی و فیزیکی هیچ سنخیتی ندارد.

بودجه ۷۰۰ میلیونی برای تولید محتوای الکترونیکی
وی در ادامه سخنان خود به بودجه اولیه این طرح اشاره کرد و گفت: ما سه سال پیش ۷۰۰ میلیون تومان برای این کار دریافت کردیم که البته لیست خرید ما موجود است چرا که خواستیم ثابت کنیم که محتوا هم در کنار سخت افزار و زیر ساخت پربها و هزینه بر است. البته بودجه تصویب شده ما یک میلیارد تومان از معاونت برنامه ریزی و مدیریت سابق بود که به ۷۰۰ میلیون تومان تقلیل پیدا کرد.
سالاریان تاکید کرد: تولید محتوای الکترونیکی حوزه ای است که در شورا در حال بررسی و پیشرفت است که البته احتیاج به بودجه دارو و امیدواریم که در سالهای بعدی این بودجه به آن اختصاص پیدا کند.
 

سخن آخر:
به هر حال محتوای اکترونیکی ارزش معنوی و مادی دارد. بسیار سایت های خارجی وجود دارد که در کنار ارائه رایگان اطلاعات عمومی، از کاربران خود حق عضویت های آن چنانی برای استفاده از فلان مجله تخصصی علمی در سال اخذ می کنند. بدیهی است این عرضه در مقابل تقاضا و نیاز بوجود آمد است. با این اوصاف به نظر می رسد در این حوزه در کشور با چالشی چند وجهی مواجه هستیم. دسترسی بسیار محدود جامعه به اینترنت و پائین بودن ضریب نفوذ اینترنت، نبود سواد اطلاعاتی برای بهره برداری مناسب، پائین بودن سرعت اینترنت و جالب تر از آن عرضه اینترنت پر سرعت و دور نگه داشتن آن از کاربران خانگی، در کنار عدم احساس نیاز مردم به این اطلاعات همه و همه چالش های موجود است.
این سخن درستی است که محتوای الکترونیکی خوبی در کشور تولید نمی شود و یا سرویس و خدمات الکترونیکی مناسبی با بستر و زیرساخت کافی وجود ندارد، تلخ تر از واقعیت عدم تولید محتوای مناسب و در خور شان جامعه ما، این حقیقت است که جامعه ما هنوز درک درستی از دنیای الکترونیکی و اینترنت ندارد.
۲۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.