بررسی خودروهای جذاب‏ زیر ۱۰۰ میلیون‏ تومان در ایران

گردآوری توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز

 

وجود دلایل و سلایق مختلف در بحث خرید خودرو، تولید‌کنندگان را بر آن داشته تا با گسترش خط تولید، بازارهای مختلفی را پوشش دهد، اما سیاست‌های هیچ خودروسازی اجازه نمی‌دهد که یک خودرو با تمام امکانات فنی و رفاهی ایده‌آل بسیاری از خریداران عرضه شود.

به همین خاطر کلاس‌های مختلف با سطح تجهیزات و امکانات فنی متفاوتی در لاین‌آپ هر برند قرار می‌گیرند و خریداران می‌بایست محصولات موجود در سبد کالای یک نام را با ایده‌آل‌های خود هماهنگ سازند. برای مثال، در بازار کانادا به دلیل بهره‌گیری از آب و هوای خاص، محور متحرک خودرو یکی از مهم‌ترین المان‌های خرید محسوب می‌شود و به همین خاطر این بازار یکی از اصلی‌ترین مراکز عرضه خودروهای چهار چرخ متحرک است و یا در کشوری همچون موناکو، سوپراسپرت‌ها و فوق‌مجلل‌های گران‌قیمت حکمرانی می‌کنند. از سوی دیگر فضای کابین و بار برای خریداران بازار آمریکا حائز اهمیت است و اما سلیقه بازار ایران را می‌توان تا حد بسیار زیادی ظاهر‌گرا دانست.

برای مثال، سال ۲۰۱۱ نسل گذشته هیوندای سوناتا، مشهور به نمونه YF، به دلیل بهره‌گیری از ظاهر بسیار خاص (در زمان خود)، خیلی زود به عنوان پر‌فروش‌ترین سدان بازار شناخته شد و این خاطره با شروع واردات هیوندای النترا ۲۰۲۲ نیز تکرار شد.این روزها شاهد خیابان‌هایی مملو از کُره‌ای‌های پر زرق و برقی هستیم که هر کدام از این محصولات، پی در پی دستخوش فیس‌لیفت یا تغییر نسل می‌شوند و با هر بار تغییر چهره، افزایش قیمتی غیر‌قابل باور را نیز تجربه می‌کنند. پس برای نمودِ بیشتر چه باید کرد؟! چگونه می‌توان با بودجه ۱۰۰ میلیون تومانی خودرویی با ظاهر جذاب تهیه کرد؟! در این مطلب به سراغ ۱۰ نمونه از خودروهای خوش‌چهره بازار ایران (چه کمیاب و چه پر‌فروش) با این بودجه خواهیم رفت. شاید این دسته را بتوان «جوان‌پسند‌ها» نیز نامید.
هیوندای کوپه

ظاهر اسپرت خودروهای حاضر در کلاس کوپه با توجه به خطوط بدنه متفاوت، ارتفاع کم سقف و همچنین بلند بودن در، بسیار جذاب به نظر می‌رسد که با توجه به محدودیت بازار ایران، هیوندای [تیبرون] کوپه را می‌توان ارزان‌قیمت‌ترین ۲در‌ بازار ایران دانست؛ خودرویی که در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ با پیشرانه ۲٫۷ لیتری V6 به بازار راه پیدا کرده، نیروی خود را از طریق جعبه دنده بسیار نامناسب (از نظر سرعت عکس‌العمل) ۴ دنده اتوماتیک به محور جلو منتقل می‌کند و با توجه به بهره‌گیری از ظاهر جذاب در کنار رنگ‌های زرد، قرمز رژ، سرمه‌ای، نقره‌ای، سفید، مشکی و …، در زمره خودروهای مناسب برای جوانان قرار می‌گیرد که البته حتی با بودجه کمتر از ۷۰میلیون تومان نیز قابل دسترسی است و نمونه‌های ۲۰۰۸ فول‌آپشن کم‌کارکرد این خودرو، بیش از ۷۵ میلیون تومان قیمت نخواهند داشت.
cem1a6wdjxpi1atrfry9.jpg

رنو مگان کروک

لذت رانندگی در فضای باز، احاطه بر اطراف و همچنین دیده شدن در خودرو، از مجموع مزایای خودروهای کروک، سقف باز یا همان کانورتیبل است که با توجه به محدودیت‌های واردات، گزینه‌های موجود در بازار ایران جمعا بیش از ۲۰۰ میلیون تومان قیمت دارند؛ البته به جز یک گزینه! رنو مگان فرانسوی از اواسط دهه ۸۰شمسی در ۳ نوع سدان، ‌هاچ‌بک ۳‌درب، ‌هاچ‌بک ۵‌در‌ و کانورتیبل با سقف فلزی به ایران وارد شد که البته در این بین دو نمونه ‌هاچ‌بک ۳‌در‌ و کروک سهم کمری را به خود اختصاص می‌دادند. پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری مشترک در بین تمام نمونه‌های مگان برای این خودرو در نظر گرفته شده که با حجم دقیق ۱۹۹۸ سی‌سی، ۱۶ سوپاپ‌، ۱۳۵ اسب بخار و با اتصال به گیربکس ۴ دنده اتوماتیک، این خروجی را به چرخ‌های جلو می‌رساند. مگان اگرچه ‌در بسیاری از لوازم فنی با نسخه‌های دیگر یکسان است اما بازار قطعات ظاهری و به ویژه مربوط به مکانیسم باز شونده سقف با کمی چالش همراه خواهد بود. نمونه‌های ۲۰۰۶ این خودرو، چیزی در بین ۹۰ تا ۹۵ میلیون تومان قیمت دارند.
nbvlxojgw9ap5drmcpqr.jpg
هیوندای سانتافه نسل دوم

سانتافه خاص نیست، کمیاب هم نیست! اما این خودرو با بهره‌گیری از ظاهر بسیار شسته رُفته و همچنین آپشن‌های مناسب، به محبوبیتی باور‌نکردنی چه در بازار نو، دست دوم و چه در بین ناظرین رسیده. پس اگر به دنبال خرید یک SUV با بودجه متعادل و خدمات پس از فروش بسیار عالی باشید، هیوندای سانتافه نسل دوم با پیشرانه ۲٫۷ لیتری گزینه شما خواهد بود. البته از این خودرو با ۱۸۵ اسب بخار و جثه ۱٫۹ تنی و از همه مهم‌تر جعبه دنده بسیار ضعیف ۴ سرعته تیپ ترونیک (مشترک با هیوندای کوپه فوق‌الذکر) انتظار کاربرد خارج شهری نداشته باشید. سانتافه با ۸۵ تا ۹۲ میلیون تومان برای نمونه‌های شرکتی ۲۰۰۷ و ۹۲ تا ۱۰۰ میلیون تومان برای نمونه‌ها مشابه ۲۰۰۸، یک SUV بزرگ‌جثه خوش‌چهره شهری خواهد بود.

2cxhel02iqp82f84ht.jpg
ب‌ام‌و سری ۳ E90

وجود لوگوی مرسدس یا ب‌ام‌و ‌ روی خودرو، به تنهایی جذاب به نظر می‌رسد و اگر به دنبال چهره‌ای اغواگر باشید، پنجمین نسل از سری ۳، با کد شناسایی E90 جوابگوی شما خواهد بود. این خودرو در نمونه‌های ۳۲۰i، ۳۲۵i، ۳۳۰i و تعداد محدودی ۳۳۵i از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۱ به بازار ایران وارد شده که در این میان نمونه‌های ۳۲۰i به دلیل بهره‌گیری از پیشرانه به‌صرفه‌تر، بیشتر مورد استقبال قرار گرفتند و به همین خاطر اکثر نمایشگاه‌داران و مردم، این نسل از سری۳ را با نام ۳۲۰i می‌شناسند. این نمونه از پیشرانه ۲ لیتری با ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتن متر گشتاور بهره می‌برد که با توجه به وزن مناسب، شتاب صفر تا صد ۹ ثانیه‌ای خواهد داشت. البته توجه داشته باشید که محصولات آلمانی به دلیل محدودیت واردات و همچنین لوکس‌بودن برند، هزینه نگهداری و قیمت قطعه بالاتری نسبت به دیگر خودروها خواهند داشت. اما این روزها یک نمونه ۳۲۰i 2006 با کارکرد ۱۰۰ هزار کیلومتر و میزان امکانات مناسب، در حدود ۱۰۰میلیون تومان قیمت می‌گیرد.
psk25sqgpspthbn4ur4.jpg
مرسدس E کلاس W211

اگر به دنبال راحتی یک سدان لوکس آلمانی باشید، مرسدس E230 W211 گزینه‌ای است که با شرایط خاص پیش روی شما قرار می‌گیرد. این خودروها در ایران مونتاژ شده و مورد استفاده ناوگان پلیس نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی کشور قرار گرفته‌اند و پس از تعویض خودروهای پلیس کشور، در مزایده‌های متعدد به فروش رسیده‌اند که به دلیل کارکردهای بسیار بالا و همچنین اعمال برخی تغییرات جهت استفاده به عنوان خودروی گشت پلیس، با تقریبا نیمی از بودجه یک نمونه ساده قابل خریداری است. توجه داشته باشید که نمونه‌های با کارکرد بیش از ۲۰۰ هزار کیلومتر به تعمیر اساسی موتور، گیربکس و همچنین بازسازی جزئی بدنه نیاز خواهند داشت. در بازار این روزهای ایران می‌توانید با هزینه‌ای در حدود ۷۰ تا ۸۵ میلیون تومان، مرسدس‌های E کلاس مزایده‌ای بازسازی شده را تهیه کنید. اما توجه داشته باشید که ممکن است این خودروها از لحاظ دوام و کیفیت چندان قابل اعتماد نباشند.

fcty9tamykdll5xfp99.jpg
آلفا‌رومئو میتو

هاچ‌بک ریز‌جثه و خوش‌چهره ایتالیایی، دوران چندان خوشی را در بازار ایران سپری نکرد. اگرچه این خودرو از بسیاری جهات برتری‌هایی نسبت به‌ هاچ‌بک‌های همرده داشت، اما قیمت پایه نه‌چندان مناسب و همچنین هزینه بالای سرویس‌های دوره‌ای و جاری، میتو را به خودرویی پر‌دردسر تبدیل می‌کرد. این خودرو که با پیشرانه ۱٫۴ لیتری و حداکثر قدرت ۱۳۵ اسب بخار در دور موتور ۵۲۵۰ دور بر دقیقه و بهره‌گیری از جعبه دنده ۶ سرعته دو‌کلاچه بسیار پیشرفته، توانایی دستیابی به شتاب صفر تا صد ۸ ثانیه‌ای را داراست؛ با استاندارد آلایندگی یورو۵، مصرف سوخت ۵٫۷۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر به صورت ترکیبی را به ارمغان می‌آورد. اما این تمام ماجرا نیست.‌ هاچ‌بک کوچک ایتالیایی، با قیمت ۱۳۰ میلیون تومانی، رقبایی بسیار ارزان‌تر (در حدود ۵۰میلیون تومان ارزان‌تر!) را در برابر خود می‌بیند. این در شرایطی است که میتوی خوش‌قیافه با وجود کیفیت نه‌چندان قابل قبول در کابین، در نمونه‌های ۲۰۱۲ و کارکرده در حدود ۸۵ تا ۹۰ میلیون تومان فی می‌خورد.
o2zgv9l8ju8j6q870oo.jpg

کیا سراتو کوپ

اگرچه این کوپه خوش‌قیافه کُره‌ای، چندان هم خاص و تک نیست اما رنگ‌های جذاب عرضه شده‌ روی این خودرو، سراتو کوپ را به گزینه‌ای خاص مبدل می‌سازد. از قرمز رژ گرفته تا زرشکی، سبز مغز پسته‌ای و آبی و … از جمله رنگ‌های متعددی است که کیا موتورز برای محصول فوق‌الذکر در نظر گرفته است. پیشرانه ۲ لیتری ۴سیلندر با بیش از ۱۵۰ اسب بخار و شتاب صفر تا ۱۰۰ کمتر از ۹ ثانیه در مقابل محور فعال جلو، اگرچه سراتو کوپ را به خودرویی کاملا اسپرت مبدل نمی‌سازد، اما باید گفت که خطوط بدنه بسیار شکیل این خودرو، نگاه هر بیننده‌ای را مجذوب می‌سازد که تنها با هزینه‌های اندک و ایجاد تغییرات بسیار ساده‌ روی قطعات مختلف می‌توانید نتیجه‌ای مطلوب به دست آورید. این خودروی کم‌استهلاک که از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ به بازار ایران راه پیدا کرده را می‌توان با بودجه ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان به‌راحتی خریداری کرد و با توجه به مصرف سوخت پایین، جثه کوچک و در نهایت خدمات پس از فروش، به عنوان خودرویی خوش‌قیافه در مصارف روزمره استفاده کرد.
9d1hm9xmta4qi57195v9.jpg
نیسان مورانو

ابن SUV ژاپنی با طراحی عجیب و جالب در تمامی نسل‌ها، از پرطرفدارترین SUV‌های بازار ایالات متحده آمریکا به حساب می‌رود. مورانو در سال ۲۰۰۸ به بازار ایران رسید و با توجه به بهره‌گیری از پیشرانه V6 حجیم،  جعبه دنده CVT ضریب متغیر پیچیده و همچنین کمبود قطعات جانبی، نتوانست بازار هیوندای سانتافه را کساد کند! پارس خودرو محصول خود را با میزان مناسبی امکانات روانه بازار کرد اما چهره خودرو، عامه‌پسند نبود و کابین ۵ نفره آن نیز نمی‌توانست خواسته بسیاری از خانواده‌های پر‌جمعیت را برطرف کند. نمونه‌های ۲۰۰۸ این خودرو در حدود ۹۰ تا ۹۵ میلیون تومان قیمت می‌گیرند اما پیش از خرید، از سلامت جعبه دنده عجیب این خودرو اطمینان کامل حاصل کنید.
v4yigj72lguwijo7f7f7.jpg

سنگ‌یانگ کوراندو

سنگ‌یانگ موسو نخستین محصولی بود که از این کمپانی کُره‌ای به بازار ایران راه پیدا کرد؛ خودرویی در کلاس SUV‌های بزرگ که با ۲ پیشرانه ۲٫۳ لیتری ۴ سیلندر و ۳٫۲ لیتری ۶سیلندر، برگرفته از نخستین نسل مرسدس ML کلاس به ایران عرضه شد. چندی بعد، برادر کوچک‌تر موسو و در واقع قدیمی‌ترین محصول سنگ‌یانگ، کوراندو به بازار ایران رسید. این SUV سایز کوچک نیز با ۲ پیشرانه فوق‌الذکر در ایران عرضه شد که نمونه ۴ سیلندر از حداقل میزان امکانات بهره می‌برد. در حالی که نمونه‌های ۴ سیلندر کوراندو، حتی کمتر از ۵۰ میلیون تومان قیمت می‌گیرند؛ ۶سیلندرهای پر‌قدرت و مناسب برای فعالیت‌های خارج از جاده‌ای، در نمونه‌های کم‌کارکرد و مدل بالا، حدود ۷۰ تا ۷۵ میلیون تومان ارزش خواهند داشت؛ خودرویی با رگه‌هایی از جیپ رنگلر فقید و مهندسی مرسدس بنز و البته تحت یک برند با اصالت کُره‌ای.
pmd6504l2uwai3ezi8l1.jpg

– .
Scottish readers: Undecided about the referendum? Please read How the media shafted the people of Scotland and Scottish Independence, Power And Propaganda.

آخرین اخبار اقتصادی
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.