بررسی علل ژنتیکی ابتلا به آندومتریوز/ یافتن راه حل برای تشخیص زودهنگام

۲۶م دیماه ،

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر محمد مهدی آخوندی رئیس پژوهشگاه فناوریهای نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی ابن سینا امروز در نشست خبری برگزاری دومین کنگره اندومتریوز، این بیماری را بیماری بسیار شایعی در دنیا و کشور ما دانست که هزینه بالایی را به خود اختصاص داده و گفت: اندومتریوز جزء بیماریهای پنهان به شمار می رود که شناسایی و درمان آن مشکل است و نیاز به تخصص های مختلف و تاسیس مراکز درمانی، بیمارستانها و انجمن های علمی دارد..

وی با اشاره به برگزاری اولین کنگره اندومتریوز در سال ۱۳۸۷ خاطرنشان کرد: در این مدت تحقیقات مختلف بالینی و
پایه دربارهٔ این بیماری در پژوهشگاه ابن سینا انجام شده و اقدامات مثبتی مانند تاسیس اولین کلینیک درمان اندومتریوز در کشور سبب شد که متخصصان متوجه اهمیت این بیماری در کیفیت زندگی و ابتلا بانوان به ناباروری شوند.

دکتر امیرحسین زرنانی دانشیار متخصص ایمنولوژی و دبیر علمی دومین کنگره اندومتریوز نیز با اشاره به اینکه در حال حاضر متاسفانه هیچ آمار رسمی از نظر ابتلا به اندومتریوز در کشور وجود ندارد گفت: براساس آمارهای جهانی ۱۰ تا ۱۵ درصد از خانم ها در سنین باروری مبتلا به این بیماری می باشند.

مدیر گروه ایمنولوژی تولید مثل پژوهشگاه ابن سینا از اهداف مهم دومین کنگره کشوری اندومتریوز را بررسی روشهای تشخیصی و سوق دادن محققان به یافتن روشهای غیرتهاجمی تشخیص و درمان این بیماری و یافتن راه حل هایی برای غربالگری و تشخیص زودهنگام اندومتریوز دانست.

وی سبب و عوامل تاثیرگذار در بروز این بیماری، بررسی روشهای مختلف جراحی و تاثیر آن بر باروری را از محورهای دیگری عنوان کرد که در این کنگره بررسی خواهد شد.

دکتر حمیدرضا خرم خورشید نیز در این نشست با اشاره به اینکه فاکتورهای محیطی، آلاینده ها، فاکتورهای ایمنولوژی و ژنتیکی در ابتلا به بیماری آندومتریوز افزود: ابتلای اقوام نزدیک به بیماری اندومتریوز شانس ابتلا را در اشخاص بیشتر می‌کند.

وی با بیان اینکه بیماری آندومتریوز هرچه در سنین پایین تر بروز کند نشان دهنده شدیدتر بودن بیماری است خاطرنشان کرد: مهمترین نکته درعلل ژنتیکی بیماری آندومتریوز چند ژنی بودن آن است به نحوی که از ۱۰ ها تا ۱۰۰ ها ژن در بروز این بیماری تاثیر دارند و متعدد بودن ژنها مطالعه آن را از نظر ژنتیکی مشکل تر می‌کند.

دکتر عادل شروین رئیس کلینیک اندومتریوز مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا و دبیر علمی کنگره نیز اندومتریوز را نوعی سرطان خوش خیم عنوان کرد که متاسفانه در کشور ما ۸ تا ۱۰ سال از تشخیص تا درمان آن طول می کشد.

وی هدف از برگزاری این کنگره را آگاهی رسانی به خانواده ها درباره اهمیت بیماری اندومتریوز و تاثیرات آن بر روند زندگی طبیعی خانم ها دانست و گفت: برخلاف آنچه که بیماری آندومتریوز را یک بیماری مزمن می دانند این بیماری نوعی سرطان خوش خیم است که هزینه های هنگفتی را از نظر مالی روانی و اجتماعی بر جامعه تحمیل می‌کند.

شروین استاندارد طلایی و اصلی ترین روش تشخیص اندومتریوز را جراحی لاپاراسکوپی عنوان کرد و تاسیس بیمارستانها و مراکز درمانی و انجمن های علمی اندومتریوز را سبب بهبود روشهای تشخیصی و درمانی و همچنین آموزش پزشکان و جراحان متخصص در کشور دانست.


MehrNews Rss Feed
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.