بررسی عکس العمل های بنزینی دولت؛حذف سهمیه بندی قطعی است؟

آذرجزایری: آنقدر که مردم نگران افزایش قیمت بنزین با اجرای فازدوم هدفمندی یارانه هستند به نظر نمی رسد قیمت آب و برق و گاز برای آنها اهمیت داشته باشد.
با اینحال هنوز هم مشخص نیست بنزین چه زمانی گران خواهدشد. نگرانی بیشتر از بابت افزایش ناگهانی قیمت ها و تکرار تاریخی شبی است که بنزین سهمیه بندی شد. ۵ سال پیش هین روزها بود که خبر از سهمیه بندی بنزین در روزهای آتی می رسید که در نهایت ۵ تیرماه سهمیه بندی ناگهانی بنزین و هجوم مردم به مراکز فروشگاهی کشور و جایگاه های بنزین فاجعه ای تاریخی رقم زد.
در آنزمان گلایه از دولت این بود که چرا پس از پایان روز سهمیه بندی بنزین اعلام نشده تا ۳ ساعت زمان باقی مانده باعث چنین فاجعه ای نشود. جایگاهداران از نبود نیروی انتظامی برای حفاظت از آنها وو پمپ بنزین ها گفتند و گلایه هایی که دیگر ثمری نداشت.

به نظر می رسد این حجم بالای انتقادها برای دولت آنچنان گران تمام شده که اینبار شاهد آنیم که در آستانه قطع سهمیه بندی دولت در تلاش است تا با اجرای طرح هایی چون حذف سهمیه های ۱۰۰ تومانی،دونرخی کردن قیمت سوخت و حذف کارت های سوخت بدون استفاده زمینه را برای اجرای فازدوم هدفمندی یارانه ها و افزایش قیمت بنزین آماده کند.
براین اساس به نظر می رسد احتمال قطع سهمیه بندی بنزین به واقعیت نزدیک است. طی دو ماه گذشته شرکت ملی پخش فراورده های نفتی با اجرای دو طرح ویژه در خصوص کارت های سوخت در تلاش بوده تا ضمن دو نرخی کردن قیمت بنزین، کارت های بدون استفاده را از مدار سوخت گیری خارج کند.
یک اولتیماتوم یکماهه برای دارندگان کارت های سوختی که همچنان بنزین ۱۰۰ تومانی داشتند کافی بود تا بنزین ۱۰۰۰ ریالی برای همیشه از سبد قیمتی ایران خارج شود و به جای هر لیتر آن دو لیتر بنزین ۴۰۰ تومانی به دارندگان داده شود.
اگرچه این یک سیاست تشویقی از نظر مسوولان اطلاق شد اما بسیاری از دارندگان سهمیه ۱۰۰ تومانی این سیاست را ضد تشویق دانستند و از خاطره وعده هایی گفتند که قراربود به آنها برای صرفه جویی جایزه داده شود.
به هرحال در شرایط فعلی به نظر می رسد مسوولان خود را برای حذف سهیمه بندی بنزین و عرضه تک نرخی بنزین آماده می کنند و به زودی باید شاهد از رده خارج شدن طرح باشیم که برای آن بسیار هزینه شد.
در عین حال گمانه زنی ها از قیمت بنزین بسیار است. برخی می گویند ۸۰۰ تومانی است و برخی دیگر هزار تومان را هدف می گیرند.
آنچه در تمام حدس و گمان ها مشخص است هیچ شایعی به سمت بنزین ۵۰۰ تا ۷۰۰ تومانی پیش نمی رود و به نظر می رسد جامعه باید خود را برای بنزین ۸۰۰ تا هزار تومانی آماده کند.
البته بنزین هزار تومانی بیشترین حجم شایعات را به خود اختصاص داده و به نظر می رسد به واقعیت نیز نزدیک تر است.
با اینحال این رئیس جمهور هست که قیمت را تعیین می کند و هیچ مسوول دیگری در تعیین این قیمت دخل و تصرف ندارد. البته این اظهارنظر تمام مسوولان بنزینی کشور است که تصمیم گیرنده نهایی را احمدی نژاد می دانند. اما در این بین مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی می گوید برای اجرای این امر به یکماه فرصت نیاز دارد که هنوز به آنها چیزی ابلاغ نشده است.
از سویی دیگر ، اگرچه در یک مقطعی رئیس مجلس از تصمیم دولت برای بنزین بیش از ۲ هزار تومانی خبرداد اما این تصمیم از سوی دولتی ها تکذیب شد. بنابراین می توان مطمئن بود با توجه به تکذیب های صورت گرفته و بازی های سیاسی اگر هم قرار بود بنزین ۲ هزار تومان هم بشود دیگر با این تکذیب ها نخواهد شد.
شاید بد نباشد در آخر به اظهارات اخیر رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت اشاره کنیم. محمد رویانیان تاکید کرده قیمت بنزین قطعا پایین تر از ۱۲۰۰ تومان مصوب خواهد شد. با اینحال از تمام اظهارات مسوولان و شایعات بگذریم یک چیز کاملا مشخص است:” اماده حذف سهمیه بندی بنزین شوید.”

/۲۲۱۳۱
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.