بررسی لایحه بودجه سال کل کشورحوزه زنان و خانواده در مرکز پژوهش‌ها

۲۸اردیبهشت،

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی لایحه بودجه سال کل کشور در حوزه زنان و خانواده را مورد واکاوی قرار داد.

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات فرهنگی این مرکز اعلام کرد: یکی از مهمترین نکات قابل توجه در لایحه بودجه سال کل کشور در حوزه زنان و خانواده «مجاز شناخته‌شدن دستگاه‌های اجرایی به هزینه‌کرد یک درصد (۱%) از اعتبارات هزینه ای خود به استثنای فصول (۱) و (۶) در امور مربوط به زنان ، خانواده و جوانان» است.

 امری که هر چند نکته مثبتی در توجه به مسائل زنان و خانواده تلقی می‌شود، اما به سبب «مجاز بودن دستگاه‌های اجرایی در آن» هزینه کردش در هاله‌ای از ابهام است.

در لایحه بودجه سال ، اعتبار برنامه ساماندهی ازدواج جوانان (متعلق به وزارت ورزش و جوانان) و برنامه ارتقای توانمندی‌های زنان و تحکیم خانواده (متعلق به مرکز امور زنان و خانواده) کاهش یافته است، امری که با توجه به کاهش نرخ ازدواج و افزاش آمار طلاق در کشور چندان مثبت به نظر نمی‌رسد.

نکته قابل تامل دیگر در لایحه بودجه سال ، انتقال شورای فرهنگی اجتماعی زنان به زیرمجموعه دستگاه‌های نهاد ریاست جمهوری است که مغایر با اساسنامه شورا صورت گرفته است.

تطبیق مواد مرتبط با حوزه زنان و خانواده در برنامه پنجم توسعه با برنامه‌های مندرج در لایحه بودجه سال نشان می‌دهد بسیاری از مواد این برنامه از جمله توانمندسازی زنان سرپرست خانواده، سند ملی امنیت بانوان و کودکان و برنامه جامع توسعه امور زنان و خانواده در لایحه بودجه سال انعکاس نیافته است.

گزارش مذکور در ادامه می‌افزاید: موضوع زنان و خانواده از مسائل بسیار مهم و استراتژیک کشور و بنابر گفته مقام معظم رهبری از «مسائل درجه یک کشور» است. بدین ترتیب، توجه ویژه به این حوزه و تقویت زیرساخت‌های آن ضروری است. یکی از امکان‌های پیش روی دولت برای تقویت این بخش و توجه ویژه به موضوع زنان و خانواده تخصیص اعتبار در قوانین سنواتی بودجه‌ای برای دستگاه‌ها و موضوعات مرتبط به این حوزه است.

با توجه به اعلام وصول لایحه بودجه سال کل کشور، در این گزارش تلاش شده که ضمن توصیف موضوعی اعتبارات این حوزه و بررسی خلاء‌های آن پیشنهادهایی نیز در این زمینه ارائه شوند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.