بررسی مجوز تعاونی‌های اعتباری

بینا- مدیر کل تعاونی‌های توزیعی وزارت تعاون، کار و رفاه با اشاره به صدور ۷۰ مجوز دائم برای تعاونی‌های اعتبار گفت: در حال حاضر با همکاری بانک مرکزی کمیته‌ای مشترک تشکیل شده تا به وضعیت این تعاونی‌ها رسیدگی شود.
به گزارش بینا، احمد بیگدلی شاملو ، با اشاره به آخرین وضعیت ساماندهی تعاونی‌های اعتبار و اخذ مجوزهای لازم از سوی بانک مرکزی به فارس اظهار داشت: در حال حاضر با همکاری بانک مرکزی کمیته‌ای مشترک تشکیل شده تا به وضعیت تعاونی‌های اعتبار رسیدگی شود.
وی ادامه داد:‌ با تشکیل این کمیته‌ تا آذر ماه مباحث مربوط به این تعاونی‌ها بررسی و به تقاضای اخذ مجوز پاسخ داده می‌شود.
مدیر کل تعاونی‌های توزیعی با بیان اینکه اینکه این تعاونی‌های اعتبار غیر مجاز نیستند، گفت:‌ در مکاتبات بانک مرکزی عنوان شده تا پایان آذر ماه با تشکیل کمیته در روز‌های سه‌شنبه پرونده‌ها بررسی و مجوز لازم برای ادامه کار داده می‌شود.
بیگدلی تاکید کرد: تعاونی‌های اعتبار مجوز‌های موقت دارند که باید مجوز آنها تمدید شود اما غیر مجاز نیستند.
وی با اشاره به اینکه برنامه زمان‌بندی استان به استان برای بررسی مجوزهای تعاونی‌های اعتبار در نظر گرفته می‌شود، تصریح کرد: یک سال پیش هیچ کدام یک از این تعاونی‌ها نیاز به گرفتن مجوز از بانک مرکزی نداشتند و این مباحثی طی این مدت مطرح شده است و وزارتخانه نیز با بانک مرکزی در این زمینه همکاری کرده و در نهایت منجر به صدور فعالیت موقت شود.
به گفته مدیر کل تعاونی‌های توزیعی وزارتخانه، براساس قانون برنامه پنجم توسعه طرح اخذ مجوز تعاونی‌های اعتبار از بانک مرکزی در حال اجرا است.
وی عنوان کرد: به واسطه تعاونی‌ بودن مباحث قانونی را وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیگیری و نیز به واسطه انجام امور مالی و اعتباری بانک مرکزی نظارت و رسیدگی می‌کند.
بیگدلی با اشاره به تعاونی‌های اعتباری گروه‌های شغلی گفت:‌ نزدیک به هزار و ۱۰۰ تعاونی فعال در این زمینه وجود دارند و تعدادی از این تعاونی‌ها مجوزهای لازم را در کمیته مشترک دریافت کردند.
مدیر کل تعاونی‌های توزیعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه نزدیک به ۹۰۰ تعاونی اعتبار مجوز دارند، اظهار داشت: تعدادی از آنها مجوز چند ساله داشته و بقیه نیز به دنبال مجوز هستند و در حال حاضر ۷۰ مجوز دائم صادر شده است.
براساس اعلام بانک مرکزی در حال حاضر ۸۹۹ تعاونی اعتبار در استان های کشور به ثبت رسیده که از این تعداد ۷۸ تعاونی دارای مجوز فعالیت از بانک مرکزی هستند.
همچنین مجوز فعالیت ۸۲۱ تعاونی دیگر نیز به اتمام رسیده و منقضی شده است.
بر اساس بیشترین تعداد تعاونی‌های اعتباری فاقد مجوز در تهران با ۱۵۹ تعاونی واقع شده که البته بالاترین رقم تعاونی‌های دارای مجوز نیز در این استان دیده می‌شود.

RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.