بررسی محاسن و معایب تعدیل عیار طلا

۲۷م دیماه ،

بینا- احتمال بسیار بسیار با پیشنهاد کاهش عیار طلا در بازار داخلی موافقت نخواهد شد چراکه طلا با عیار ۱۸ در کشور جا افتاده است.
پیشنهاد کاهش عیار طلا و ایجاد تنوع عیاری در بازار طلا چندی پیش از سوی رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا، جواهر و نقره استان تهران مطرح شد و از زمان اعلام تاکنون نظرات موافق و مخالفی در این خصوص بیان شده است.
همچنین پیشنهاد افزودن ۲ عیار جدید در جلسات متعددی در سازمان ملی استاندارد مورد بررسی قرار گرفته و تولیدکنندگان و کارشناسان این حوزه بحث های مختلفی در خصوص مزایا و معایب این طرح ارائه داده اند.
اما با این وجود هنوز تصمیم گیری نهایی انجام نگرفته و به نقل از رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا و جواهر استان تهران نتیجه نهایی تا اواسط بهمن ماه مشخص می شود .
بر اساس این گزارش رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر مدعی شده که کاهش عیار طلا کیفیت آن‌را پائین می‌آورد و با اجرای این پیشنهاد مخالف است.
همچنین رییس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران هم با ایجاد تنوع عیاری در ساخت مصنوعات طلا مخالفت کرد.
اما در مقابل رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا، جواهر و نقره استان تهران با اشاره به این‌که صنف طلا با کاهش عیار طلا مخالف نیست، افزود: مخالفت‌هایی دربارهٔ چگونگی کنترل و نظارت بر بازار طلا در صورت کاهش عیار وجود دارد که باید در راستای حل این مشکل نظارت‌ها بر بازار طلا افزایش یابد.
محمدولی در خصوص مزایای اجرای این پیشنهاد اظهار داشت: با اجرایی شدن این پیشنهاد، بازار مصنوعات طلا در اختیار همه سلیقه ها با هر توان مالی قرار می گیرد و واحدهای تولیدی مشتریان خود را از دست نخواهند داد.
وی تصریح کرد: ایجاد تنوع عیاری در مصنوعات طلا به هدایت سرمایه مردمی به سمت بازار طلا و ممانعت آن از ورود به بازار بدلیجات و در نهایت رونق بازار طلا و جواهر کمک خواهد کرد.
در همین ارتباط فریدون بلغاری، مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران هم اظهار داشت: که در کشورهای دیگر طلا با عیارهای ۱۰، ۱۲ و ۱۴ تولید وعرضه می‌شود و مانند کشور ما این کالا با عیار بالا عرضه نمی‌شود.

*اجرای پیشنهاد کاهش عیار طلا مسکوت بماند
بر اساس این گزارش نظام الدی برزگری رییس سازمان ملی استاندارد با اشاره به این‌که در ایران طلا با عیار رسمی ۱۸ جا افتاده است، افزود: کاهش عیار طلا می‌تواند سبب بروز مشکلاتی در نقل و انتقالات این کالا و وقوع سوءاستفاده‌هایی در این بین شود.
وی گفت: البته امکان تست عیار طلا وجود دارد اما کاهش عیار و تنوع‌بخشی به عیار طلا می‌تواند مشکلات بسیاری را در نقل و انتقال طلا بین مردم و حتی فروشندگان به وجود آورد. مخصوصا مشکلات در مورد طلا با عیارهای پایین‌تر بیشتر خواهد بود.
رییس سازمان ملی استاندارد ایران افزود: نظر شخصی من این است که این پیشنهاد فعلا اجرایی نشود و مسکوت بماند تا محاسن و معایب آن به صورت جامع‌تری بررسی شود.

RSS
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.