بررسی مسئله ایران در نشست امروز آژانس/ ادعای توافق غرب با چین و روسیه

به گزارش خبرنگار مهر در وین، روز گذشته پیش نویس قطعنامه ای درباره ایران بین اعضای شورای حکام توزیع شد و طبق قوانین آژانس باید برای بررسی هر پیش نویس ارائه شده  ۲۴ ساعت از زمان توزیع آن بین اعضا گذشته باشد.

خبرگزاری فرانسه در مورد پیش نویس قطعنامه مدعی شده است که کشورهای آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان توانسته اند نظر موافق چین و روسیه را درباره متن پیش نویس قطعنامه جلب کنند.

دیپلماتها می‌گویند در جریان نشست روز چهارشنبه شش قدرت جهانی در وین، چین و روسیه نیز با محتوای قطعنامه پیشنهادی این جلسه درخصوص سرزنش ایران به خاطر توسعه برنامه غنی‌سازی اورانیوم موافقت کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از چند دیپلمات غربی، این قطعنامه پیشنهادی هم‌اینک از سوی شش قدرت جهانی برای اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متشکل از ۳۵ کشور فرستاده شده و این شورا قرار است اواخر هفته جاری این قطعنامه را به رأی بگذارد.

قدرتهای جهانی در پیش‌نویس این قطعنامه نسبت به آنچه “سرپیچی” ایران از درخواست سازمان ملل برای تعلیق فعالیتهای هسته‌ای با کاربرد دوگانه نظامی و غیرنظامی توصیف شده ابراز “نگرانی جدی” کرده‌اند.

به گفته دیپلماتها، روسیه و چین که همواره به تحریم‌ای یک‌جانبه غرب علیه صادرات نفت ایران انتقاد داشته‌اند در آغاز نشست مذکور نیز تمایلی به توافق بر سر قطعنامه جدید نداشتند، اما نظر این دو کشور در جریان نشست روز چهارشنبه تغییر کرده‌ است.

طرح موضوع هسته ای ایران در جلسه امروز آژانس در حالی است که علی اصغر سلطانیه سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی که ریاست شاخه وین جنبش عدم تعهد را عهده دار شده است در روز نخست این نشست اعلام کرد که وی به عنوان رئیس شاخه وین گروه جنبش عدم تعهد، بیانیه این گروه در حمایت از برنامه هسته ای صلح آمیز کشورمان را در نشست آژانس قرائت خواهد کرد.

سلطانیه همچنین افزود : تا وقتی که ملاحظات مرتبط با بحث امنیت ملی ایران و همچنین خواسته اصولی ایران در مورد تحویل مدارک ادعایی توسط آژانس در چهارچوب مورد محقق نشود، توافق صورت نخواهد گرفت.

یوکیو آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرزی اتمی نیز در بیانیه  افتتاحیه خود بدون توجه به اینکه آژانس طبق معاهده ان پی تی تنها می تواند درخواست بازدید از تاسیسات هسته ای کشورها را ارائه دهد از ایران خواست که دسترسی بازرسان آژانس  به سایت پارچین ” بدون تاخیر بیشتر ” فراهم کند.

آمانو همچنین مدعی شد: ” ایران همکاری لازم را با آژانس انجام نداده است، ولی با این وجود، آژانس به راستی آزمایی فعالیت های هسته ای ایران ادامه خواهد داد”.

همچنین روز گذشته بررسی موضوع کره شمالی در نشست این دوره شورای حکام به اتمام رسید.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.