بررسی میزان کربن زمین با کمک شبیه‌سازی رایانه‌ای

پژوهشگران آمریکا و چین، نوعی شبیه‌سازی رایانه‌ای ابداع کرده‌اند که می‌تواند به بررسی کربن در قسمت‌هایی از زمین که شرایط ناملایمی دارند، کمک کند.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا و به نقل از فیز، درک پیامدهای مهم چرخه کربن زمین می‌تواند به درک تغییرات اقلیمی و سلامت زیست‌کره کمک کند؛ اما دانشمندان هنوز نمی‌دانند که چه اندازه کربن، در ذخایر آب زیرزمینی وجود دارد؛ زیرا انجام دادن آزمایش‌ها در چنین شرایطی، بسیار دشوار است.

پژوهشگران “دانشگاه شیکاگو” (UChicago) آمریکا و “دانشگاه علوم و فناوری هنگ کنگ” (HKUST)، یک شبیه‌سازی رایانه‌ای پیچیده ابداع کرده‌اند که می‌تواند به دانشمندان در بررسی تراکم کربن موجود در گوشته زمین کمک کند. بدین ترتیب امکان بررسی کربن در شرایطی که دمای آن، بسیار بیشتر از سطح زمین است، فراهم می‌شود.

این شبیه‌سازی‌ها، روش مبتکرانه‌ای را برای ارزیابی ارتباط گمشده میان اندازه‌گیری‌ها به خصوص طیف‌های ارتعاشی و همچنین، تراکم یون‌ها و مولکول‌ها در چنین شرایطی ارائه می‌دهند. این پژوهش، پیامدهای مهمی در درک چرخه کربن زمین خواهد داشت.

“جولیا گالی” (Giulia Galli)، استاد شیمی و مهندسی مولکولی دانشگاه شیکاگو و از پژوهشگران این پروژه گفت: راهبرد محاسباتی ما می‌تواند راه را برای تشخیص میزان کربن گوشته زمین که شرایط ناملایمی دارد، هموار کند.

“دینگ پان” (Ding Pan)، استادیار فیزیک و شیمی دانشگاه علوم و فناوری هنگ کنگ و نویسنده ارشد این پروژه، گفت: ما توانسته‌ایم با کمک یکدیگر و گروه‌های پژوهشی دیگری در سراسر جهان، بخشی از این پروژه بزرگ را که هدف آن بررسی میزان کربن زمین و حرکت آن از لایه‌های داخلی به سطح زمین است، انجام دهیم. این پژوهش، یکی از گام‌هایی است که برای ارائه یک تصویر جامع از تراکم کربن و حرکت آن در زمین انجام می‌شود.

این پژوهش، در مجله “Nature Communications ” به چاپ رسید.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.