برنامه‌های ایران برای ریاست بر جنبش عدم تعهد/ برگزاری نشست در ژنو

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالرضا شیخ الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه برگزاری یکصد و یکمین اجلاس کنفرانس سازمان جهانی کار و نشست وزرای کار جنبش عدم تعهد، گفت: راهبرد شفافیت و بی طرفی را با جدیت دنبال می کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اظهار داشت: نشست سالیانه وزرای کار جنبش عدم تعهد برای ما اهمیت فراوانی دارد، چرا که از این فرصت برای تبادل نظر و اتخاذ استراتژی های مقتضی پیرامون موضوعات بین المللی و فرامنطقه ای که مورد علاقه و توجه همگی ما است استفاده می شود.

شیخ الاسلامی افزود: ما معتقدیم کارکرد اصلی سازمان بین المللی کار تعیین استانداردهای کار و نظارت بر اجرای آنها است. این کارکرد انحصاری باید در تعریف و تفسیر استانداردهای کار از جمله “حقوق و اصول بنیادین کار” حفظ شده و ارتقاء یابد. در این زمینه باید به وظائف مستقل هر یک از سازمان های بین المللی احترام گذاشته شود، از تداخل وظائف جلوگیری شود و شرایط ویژه هر کشور و نیازهای خاص آن درک شود و مورد احترام باشد.

وی تصریح کرد: اینجانب مراتب نگرانی خود را در خصوص وقایع یکصد و یکمین کنفرانس بین المللی کار و نهاد نظارتی سازمان ابراز می دارم. تجزیه – تحلیل بیطرفانه، غیرسیاسی، معقول و منصفانه پرونده های کشوری توسط کارشناسان کمیته استانداردها اهمیت بالائی دارد. این مهم باید فقط و فقط در چارچوب شرح وظائف کاملا معینی که در ماده ۳۷ اساسنامه سازمان مندرج است انجام شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: وقایع امسال بار دیگر نیاز به تشکیل دوباره گروه کاری ۳ جانبه در خصوص شیوه های کاری کمیته کنفرانس را نشان داد. وقایع مزبور همچنین ضرورت بازبینی شیوه های کاری کمیته اعمال استانداردها و ترکیب کمیته آزادی انجمن را تائید کرد.

شیخ الاسلامی ادامه داد: تعصبات سیاسی در عملکرد این کمیته ها قابل قبول نیست و نیاز به تعریف معیارهای عینی و مشخص برای مدیریت عملکرد آنها وجود دارد. شکی نیست که مشارکت وسیع تر فرهنگ ها و نظام های اقتصادی، سیاسی و حقوقی، اقتدار و احترام بیشتری به تصمیمات این کمیته ها می بخشد.

وی تاکید کرد: در خصوص کارکرد ۲ کمیته بسیار مهم اعمال استانداردها و آزادی انجمن ما همیشه تعلق خود به اصولی چون شفافیت، بی طرفی و دمکراسی نشان داده ایم، در این راستا تغییر ترکیب کمیته آزادی انجمن و انطباق آن با واقعیت های روز و نمایندگی واقعی از تمام گروه های منطقه ای را بسیار مهم می دانیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، افزود: در اینجا لازم می دانم به گزارش مدیرکل سازمان بین المللی کار در خصوص وضعیت کارگران در سرزمین های اشغالی فلسطین و بلندی های جولان اشاره کنم. جنایات وحشیانه و مداوم رژیم صهیونیستی علیه کارگران بی گناه سرزمین های اشغالی و خانواده های آنها شامل سرکوب، محدویت های غیرانسانی، تبعیض و جداسازی، استحاله ترکیب جمعیتی و مصادره و تخریب املاک و اراضی مردم که در گزارش مدیرکل به آن اشاره شد فراتر از حد تصور است.

شیخ الاسلامی بیان داشت: ما خواستار اعلام موضع جدی سازمان بین المللی کار و سایر سازمان های بین المللی مربوطه در این خصوص و پایان اشغال سرزمین های اشغالی هستیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، افزود: مایلم از دولت مصر به دلیل رهبری فعال جنبش عدم تعهد در دوران ریاست ۳ ساله تشکر نمایم و همچنین به عنوان رئیس آتی جنبش عدم تعهد به شما اطمینان دهم که دولت متبوع اینجانب همت خود را به تحقق اهداف و آرمان های جنبش در ۳ سال آینده خواهد گمارد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.