برنامه‌های وزارت بهداشت برای دفاع بیولوژیکی اعلام شد/ آماده‌باش “افسران سلامت” در مرزها

ایجاد پایگاه‌های مراقبت بهداشت مرزی هوایی، دریایی و زمینی

برنامه‌های وزارت بهداشت برای دفاع بیولوژیکی اعلام شد/ آماده‌باش “افسران سلامت” در مرزها

مدیر برنامه آنفلوآنزا و مراقبت بهداشتی مرزی وزارت بهداشت از ایجاد پایگاه‌های مراقبت بهداشت مرزی هوایی، دریایی و زمینی به منظور دفاع بیولوژیکی در مرزهای کشور خبر داد.


به گزارش دریچه خبر ، دکتر محمود سروش ، با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه دفاع بیولوژیک در بحث پدافند غیرعامل، گفت: ایجاد پایگاه‌های مراقبت بهداشت مرزی هوایی، دریایی و زمینی (جاده‌ای و ریلی) اقدام بزرگی در بحث دفاع بیولوژیک است به طوری که با استقرار “افسران سلامت” در مرزها، بیماریابی فعال و دقیق انجام می‌شود، از موارد مشکوک به بیماری نمونه‌برداری ‌شده و در صورت لزوم با همکاری اورژانس، فرد مشکوک به بیماری به نزدیک‌ترین بیمارستان منتقل می‌شود و اگر ضرورت داشته باشد نمونه‌های گرفته ‌شده به مراکز بهداشت منتقل می‌شوند. محل اقامت این مسافران را شناسایی و به این صورت موارد را مدیریت می‌کنیم.

وی ایجاد زمینه‌های آموزشی فعال در مرزها بویژه برای زائران عتبات عالیات را از دیگر اقدامات انجام شده در بحث دفاع بیولوژیک و مراقبت بهداشتی مرزهای کشور عنوان کرد و گفت: همچنین کلیپ‌هایی تهیه شده که تا رسیدن زائران به نجف و کربلا آموزش‌های لازم را ارایه می‌دهد. مدیران کاروان‌ها هم آموزش‌هایی را دریافت می‌کنند که هنگام بازگشت به کشور بیماریابی به صورت فعال‌تر و دقیق‌تر انجام شود.

سروش ادامه داد: اگر از آن سوی مرزهای کشور اطلاعاتی مبنی بر بروز بیماری خاصی گزارش شود، تیم سلامت و افسران سلامت سریع اطلاع رسانی‌های لازم را انجام می‌دهند و وزارت بهداشت نیز برای برخورد و کنترل بیماری مربوطه به سرعت وارد عمل می‌شود.

وی ایمن سازی را از دیگر اقدامات انجام شده در مرزها و مبادی ورودی به کشور عنوان کرد و گفت: تمام افراد زیر ۱۵ سال (ایرانی و غیرایرانی) هنگام ورود به کشور و در مرزها تحت واکسیناسیون فلج اطفال قرار می‌گیرند و قطره فلج اطفال دریافت می‌کنند.

مدیر برنامه مراقبت بهداشتی مرزی وزارت بهداشت، کمبود نیروی انسانی را یکی از معضلات ایجاد پایگاه‌های مراقبت بهداشت مرزی عنوان کرد و گفت: به دنبال قانون برنامه پنجم توسعه و اختیاراتی که به هیات امنای دانشگاه‌ها داده شد، این کمبود نیرو به سرعت در حال جبران شدن است و اکنون پوشش نیروها نسبت به سال‌های گذشته به سرعت در حال بالا رفتن است.

وی گفت: بیشترین نگرانی‌های بهداشتی در مرزهای کشور مطابق مقررات بهداشتی بین‌المللی خطر انتقال بیماری‌هایی مانند وبا، CCHF، آنفلوآنزا، آنفلوآنزای پرندگان و بیماری‌هایی از این قبیل است اما در مقطع کنونی مشکلی از نظر خطر انتقال بیماری‌ها نداریم.


DaricheKhabar.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.