برنامه توسعه رایزنان بازرگانی ایران محقق نشد

۱۹اردیبهشت،

30-212.jpg

در حالی قرار بود براساس مصوبه چند سال پیش هیات وزیران تعداد رایزنان بازرگانی ایران در کشورهای دیگر به ۳۰ نفر برسد که این تعداد هم‌اکنون حداکثر ۲۰ رایزن است و ایران در بعضی از بازارهای بزرگ صادراتی‌اش هیچ رایزن بازرگانی ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در سال ۱۳۸۷ اعلام شد که با مصوبه هیات وزیران و توافق سازمان توسعه و تجارت و وزارت امور خارجه تعداد رایزنان بازرگانی ایران در کشورهای دیگر به ۳۰ رایزن خواهد رسید. همچنین در آن زمان اعلام شد که رایزنان بازرگانی کم کار به کشور باز خواهند گشت.

با این وجود رئیس کل سازمان توسعه تجارت در تازه‌ترین اظهارات خود اعلام کرد که ایران در حال حاضر در ۱۸ کشور دنیا دارای رایزن بازرگانی است. صافدل تعداد رایزنان بازرگانی ایران در سال را نیز ۲۰ نفر اعلام کرده بود.

به گفته وی ایران در سال در ۲۰ کشور چین، اندونزی، هند، افغانستان، ترکیه، قزاقستان، ازبکستان، بلاروس، آذربایجان، ترکمنستان، سوریه، لبنان، عراق، امارات، عمان، نیجریه، آفریقای جنوبی، الجزایر و ونزوئلا و در اوایل سال هم در دوره کمی در کویت رایزن بازرگانی داشت.

در همین حال قرار است با همکاری وزارت امور خارجه و ارائه آموزش‌های لازم و طی مراحل مقدماتی امسال رایزنان بازرگانی ایران به سه کشور روسیه، پاکستان و ارمنستان نیز اعزام شوند.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت با اذعان به کند بودن روند تغییر رایزنان بازرگانی ایران در کشورهای دیگر گفته که در دوره انتقال و تغییر رایزنان بعضی اوقات فرایند ارسال رایزن، برگزاری دوره‌های آموزشی و کسب مجوزهای وزارت امور خارجه و موافقت‌ نامه‌های کشورهای مقصد طولانی می‌شود.

در حال حاضر ایران در بعضی از بازارهای صادراتی بزرگش هیچ رایزن بازرگانی ندارد. از جمله این بازارها می‌توان به پاکستان، روسیه، مصر، اندونزی، آلمان، تاجیکستان، ایتالیا، ویتنام، اسپانیا، ارمنستان، عربستان، مکزیک، گرجستان، ازبکستان، قطر، سریلانکا، لبنان و مالزی اشاره کرد. البته برای اعزام رایزن به سه کشور روسیه، پاکستان و ارمنستان برنامه ریزی شده است.

رایزنان بازرگانی در صورت داشتن صلاحیت علمی و فنی می‌توانند کمک بسیاری به فعالان اقتصادی و بازرگانی ایران در کشورهای دیگر کنند. این اشخاص می‌توانند با دادن اطلاعات درست و شفاف زمینه افزایش صادرات غیرنفتی ایران و افزایش تبادلات تجاری غیرنفتی ایران را با کشورهای دیگر فراهم کنند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.