برنامه تولید روزانه ۷۰۰ هزار بشکه نفت از آزادگان و یادآوران

وزیر نفت از سرمایه گذاری ۲۰ میلیارد دلاری چینی ها برای توسعه میدان آزادگان شمالی جنوبی و یادآوران با هدف تولید روزانه ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام خبرداد.

به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از شانا، قاسمی در جریان بازدید از شرکت پتروپارس درباره روند اجرای طرح توسعه میدان آزادگان شمالی و جنوبی گفت: پس از ۱۰ تا ۱۵ سال مذاکره با طرف چینی، توافق هایی برای توسعه میدان آزادگان و یادآوران حاصل شد و چینی ها هم اکنون فعالیت اجرایی خود را به ارزش ۲۰ میلیارد دلار در این میدان ها آغاز کرده اند.

وزیر نفت افزود: تاکنون بیش از ۲۰ دستگاه حفاری در میدان های آزادگان و یادآوران مستقر و برنامه ریزی برای تولید روزانه ۷۰۰ هزار بشکه نفت انجام شده است.

قاسمی با اشاره به عزم وزارت نفت برای تعیین تکلیف همه میدان های مشترک نفت و گاز کشور، یادآور شد: در چند ماه گذشته تلاش شد کارهای جدیدی برای توسعه میادین مشترک و کارهای اجرایی میادین در حال توسعه انجام شود.

وی با بیان این که در چند ماه گذشته قرارداد توسعه ۱۲ میدان جدید منعقد شده است، گفت: توسعه برخی میادین از جمله میدان های نفتی آذر و چنگوله نیز آغاز شده است.

قاسمی افزود: برای توسعه میدان های دارخوین و منصوری و توسعه میادین دریایی، همچنین توسعه میدان فرزاد A اقدام هایی شروع شده است و باید هرچه سریع تر اقدام های لازم برای توسعه میدان های دیگر از جمله فرزاد B، اسفندیار و دیگر میادین مشترک آغاز شود.

وی با تاکید بر این که ایران دارای ذخایر غنی نفت و گاز است، گفت: ضروری است برای توسعه و استفاده بهینه از این منابع اقدام های لازم انجام و برای جبران عقب ماندگی در تولید نفت و گاز، از توانمندی شرکت ها و پیمانکاران داخلی استفاده شود.

وزیر نفت افزود: برای جبران این عقب ماندگی باید شرکت های بزرگ داخلی که به عنوان سرمایه ملی کشور هستند، سازماندهی شوند.

قاسمی با تاکید بر نقش موثر شرکت پتروپارس در اجرای پروژه های صنعت نفت گفت: برای دستیابی به توسعه پایدار در صنعت نفت که سرمایه اصلی کشور است، باید شرکت های بزرگ داخلی از جمله پتروپارس در کشور شکل بگیرد و پیمانکاران بزرگ نیز پیمانکاران کوچک را در صنعت نفت به کار گیرند.

وی افزود: شرکت پتروپارس از توانمندی خوبی برای اجرای پروژه های صنعت نفت برخوردار است و یکی از مهم ترین موضوع هایی که باید در اجرای پروژه ها به آن توجه شود، حفظ نیروی انسانی کارآمد به عنوان اصلی ترین مولفه یک سازمان است.

وزیر نفت ادامه داد: شرکت پتروپارس باید برنامه های لازم را در ابعاد مختلف آموزشی و جذب نیروهای نخبه با هدف ارتقای کیفیت نیروی انسانی در شرکت اجرا کند.

قاسمی با تاکید بر توجه به سه شاخص کیفیت، رعایت زمانبندی و اقتصادی کردن پروژه ها گفت: امروزه توجه به زمانبندی در اجرای پروژه ها یکی از مولفه های پیشرفت و اقتصادی بودن پروژه است و متاسفانه در این زمینه وضعیت خوبی نداریم که ضروری است با تلاش همه جانبه این مشکل را برطرف کنیم.

وزیر نفت گفت: در صورتی که پروژه های پارس جنوبی را یک ماه زودتر از زمان مقرر انجام دهیم، ماهانه ۳ میلیارد دلار درآمد ارزی نصیب کشور خواهد شد.

وی افزود: شرکت پتروپارس نیز باید با برگزاری کارگاه های آموزشی و استفاده از صاحب نظران جهان پروژه ها را با کیفیت مناسب و در زمان بندی تعیین شده و با رعایت اقتصادی بودن انجام دهد تا بتوانیم شاهد توسعه صنعت نفت کشور در همه زمینه ها باشیم./س


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.