برنامه جدید ایران برای مقابله با تحریم نفت/ توقف خرید خارجی ۱۹ کالا

محمدرضا مقدم در گفتگو با مهر درباره دستورات جدید وزیر نفت برای مقابله با تحریم خرید خارجی برخی از کالاهای استراتژیک صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، گفت:‌ در حال حاضر با دستور رستم قاسمی وزیر نفت سند جامعی برای بومی سازی تهیه لیسانس و تولید ۵۲ کاتالیست، ماده افزودنی و شیمیایی مورد نیاز در سطح صنعت پتروشیمی و شیرین سازی گاز کشور تدوین شده است.

معاون پِژوهش و فنآوری وزیر نفت با اعلام اینکه با ابلاغ این سند جامع روند تولید بومی و ملی برخی از کاتالیست‌های پتروشیمی تسریع و تسهیل می شود، تصریح کرد: هم اکنون بخش عمده‌ای از کاتالیست‌های پر مصرف صنعت پتروشیمی در مرحله تهیه لیسانس و تولید انبوه قرار دارد.

 

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه تمامی مراحل زنجیره طراحی و تولید کاتالیست‌های پتروشیمی بدون حضور خارجی‌ها و توسط متخصصان داخلی انجام می گرد، اظهار داشت: هم اکنون با دستور وزیر نفت کارگروه ویژه‌ای در پژوهشگاه صنعت نفت با مشارکت مراکز دانشگاهی و علمی برای خودکفایی کامل در این بخش فعال شده است.

 

وی همچنین از برنامه ریزی بلندمدت وزارت نفت برای تولید بومی و ملی ۱۹ قلم کالای پر مصرف صنایع نفت، گاز و پتروشیمی تا پایان برنامه پنجم توسعه خبر داد و افزود: بر این اساس با تدوین اسناد جامع و کارگروه‌های تخصصی برای تهیه لیسانس با برند ایرانی و تولید انبوه این کالاها در داخل کشور برنامه ریزی و سرمایه گذاری های کلانی انجام گرفته است.

 

مقدم با بیان اینکه این ۱۹ قلم کالا در گروه دکل‌های حفاری خشکی و دریایی، مواد شیمیایی و کاتالیست پتروشیمی، پمپ، توربین و توربوکمپرسور و برخی از تجهیزات ابزار دقیق و دوار قرار می گیرند، تبیین کرد: به زودی ایران در تولید برخی از این کالاهای استراتپیک حتی به یک صادرکننده تبدیل خواهد شد.

 

به گزارش مهر، در راستای این سیاست کلان اخیرا قراردادهایی توسط وزارت نفت با وزارت دفاع، صنایع دفاع، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) و سازمان بسیج مستضعفان کشور برای تولید بومی برخی از اقلام کالاهای پر مصرف صنعت نفت همچون دکل های حفاری ۲۰۰۰ اسب بخار امضا شده است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.