برنامه «حالا خورشید» ابزار توجیه شبکه سه است!

یکی از انتقادهایی که به برنامه «حالا خورشید» با اجرای رضا رشیدپور وارد است، عملکرد توجیه‌گونه این برنامه در برابر اتفاقاتی است که در شبکه سه و حتی خارج از آن در سطح جامعه می‌افتد.

انتقادهایی که به برنامه «حالا خورشید»

 برنامه «حالا خورشید» با اجرای رضا رشیدپور در ماه‌های اخیر تبدیل به یکی از حاشیه‌سازترین برنامه‌های تلویزیون شده است که هرازگاهی با سوژه‌ای جدید خوراک زیادی به شبکه‌های اجتماعی، فضای مجازی و رسانه‌ها می‌دهد. اما نکته جالب اینجاست در هفته‌های اخیر، رویکرد این برنامه در مواجهه با اتفاقات روز جامعه چه در تلویزیون و چه خارج از آن کاملا تغییر کرده است و به نظر می‌رسد «حالا خورشید» تبدیل به تریبونی شده تا گاف‌ها و سوتی‌های شبکه سه را ماله‌کشی کند. این در صورتی است که یک برنامه که اتفاقا از معدودهای برنامه‌های صبحگاهی تلویزیون نیز به شمار می‌رود طبیعتا باید در مقام رسانه‌ای برای عامه مردم و مخاطبان عمل کند نه اینکه به ابزاری برای توجیه عملکرد شبکه سه تبدیل شود، اما به نظر می‌رسد «حالا خورشید» با این رویه که در پیش گرفته به طور کامل رسالت یک برنامه ایده‌آل برای مخاطب را از دست داده است.

در ادامه برای شفاف‌تر شدن موضوع و یادآوری مصداق‌هایی که باعث شده این برنامه را ابزار توجیه شبکه سه بنامیم مروری داشتیم بر اتفاقاتی که در چند وقت اخیر در این برنامه روی داده است.

توقف پخش برنامه «نود»

بعد از چالش‌هایی که برنامه «نود» داشت و دو هفته روی آنتن نرفت، علی فروغی مدیر شبکه سه در «حالا خورشید» حاضر شد تا توضیحاتی در این برنامه درباره مسائل مختلفی از جمله «نود» به مخاطبان بدهد. کاملا مشخص بود آنتن این برنامه تمام و کمال در اختیار مدیر شبکه سه قرار گرفته است تا او بتواند درباره هر آنچه که دوست دارد، صحبت کند.

تمسخر گوینده خبر و دفاع از شبکه خودی

هنوز مدت زیادی از تمسخر گوینده خبر در برنامه «حالا خورشید» که بازتاب‌های زیادی داشت نگذشته است، البته رشیدپور بعد از مدت کوتاهی به اشتباه فاحشش در این قضیه پی برد و سریعا لب به عذرخواهی گشود اما نکته اصلی ماجرا اینجاست که این برنامه با تمسخر گوینده شبکه خبر و کنایه به معاونت سیاسی قصد داشت تا بر روی گافی که شبکه سه در پخش سریال «حوالی پاییز» داده بود، ماله بکشد.

وقتی «حالا خورشید» تریبون علیخانی می‌شود

احسان علیخانی دیگر فردی بود که بعد از ماجرای ورشکستگی موسسه اعتباری ثامن‌الحجج به برنامه حالا خورشید آمد تا در این برنامه از خودش دفاعی تمام قد کند. اما نکته جالب اینجا بود که این برنامه روندی را طی کرد که همه چیز کاملا به نفع علیخانی بود. اصلا او به برنامه آمده بود تا بدون حضور هیچ منتقدی، همه حرف‌های خودش را بدهد و در نهایت هم خودش را از همه اتهام‌ها تبرئه کند. بعد از این برنامه، انتقادهای زیادی به «حالا خورشید» شد، اینکه صدا و سیما این برنامه را با سناریویی از پیش تعیین شده روی آنتن فرستاده است تا مجری محبوبش را از هر اتهامی تطهیر کند اما در نهایت باز هم بی اعتمادی مخاطبان را در پی داشت.

محسن رضایی هم برای توضیح «حالا خورشید» را انتخاب کرد

اما تازه‌ترین ماجرایی که در «حالا خورشید» توجیه شد، مربوط به ماجرای توئیت محسن رضایی درباره عملیات کربلای ۴ بود. فرمانده سابق سپاه و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، توئیتی منتشر کرد که در فضای رسانه‌ای حرف و حدیث‌های زیادی را به وجود آورد. او در توییت خود کربلای ۴ را عملیات فریب خواند و نه عملیات اصلی؛ محسن رضایی نوشت که کربلای ۴ زمینه سازی برای عملیات کربلای ۵ بوده است.

رضایی اما هفته گذشته در «حالا خورشید» حاضر شد تا درباره توییتش و حواشی آن توضیح دهد. فرمانده سابق سپاه گفت که از توییت او برداشت اشتباه شده است و او نیز در این‌باره به توجیه صحبت‌های خودش پرداخت.

برنامه‌ای که بازنده می‌شود

روندی که برنامه «حالا خورشید» در این چند وقت در پیش گرفته است، به نظر می‌رسد نه تنها به نفع خودش و تلویزیون نیست، بلکه باعث می‌شود بی‌اعتمادی مخاطبان به برنامه نیز بیشتر شود. در واقع تلویزیون با این رویکردش ثابت کرد حتی زمانی هم که می‌خواهد از خود یا برنامه‌سازانش دفاع کند، سربلند از ماجرا بیرون نمی‌آید و به خاطر همان سناریویی که از قبل چیده است، نمی‌تواند نظر مثبت مخاطبان را به خودش جلب کند.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.