برنامه زمانی مراسم اعلام برندگان نوبل ۲۰۱۲

دانش > تحقیق‌و‌ تولید
مراسم اعلام برندگان جوایز نوبل سال ۲۰۱۲ تا یک هفته دیگر در کشورهای سوئد و نروژ آغاز خواهد شد.

این مراسم به رسم هرسال در سه موسسه کارولینسکای سوئد، آکادمی علوم سلطنتی سوئد و موسسه نوبل نروژ برگزار شده و طی این مراسم، اعضای بنیاد نوبل در حضور خبرنگارانی از سرتاسر جهان به معرفی دانشمندان و محققانی خواهند پرداخت که در رشته‌های فیزیک، شیمی، پزشکی، اقتصاد، ادبیات و صلح موفق به دریافت نوبل شده‌اند.

افرادی که اسامی آنها در این مراسم اعلام شود یک دیپلم، یک مدال و جایزه نقدی به مبلغ هشت میلیون کرون سوئد دریافت خواهند کرد. طراحی مدال‌های نوبل از سال ۱۹۰۲ تا کنون تغییری نکرده است. این مدال‌ها از ۱۸ قیراط طلای سبز و ۲۴ قیراط طلای زرد ساخته شده اند.

نکته‌هایی درباره جوایز نوبل

از سال ۱۹۰۱ تا سال ۲۰۱۱ تا کنون ۵۴۹ بار به محققان و دانشمندان مختلف نوبل اهدا شده است، و تنها سال‌هایی که نوبل به کسی اهدا نشد، سالهای درگیری جنگ‌های جهانی اول و دوم بوده‌اند. تا کنون ۱۰۵ نوبل فیزیک به فیزیکدانان مختلف اهدا شده که از این میان ۴۷ نوبل به یک فیزیک‌دان، ۲۹ نوبل به دو فیزیک‌دان و ۲۹ نوبل به سه فیزیک‌دان اهدا شده‌اند، به بیان دیگر در دو مورد آخر فیزیکدانان جایزه نوبل را در میان خود تقسیم کرده‌اند.

تعداد نوبل‌های شیمی از ابتدا تا به امروز ۱۰۳ نوبل بوده که ۶۳ جایزه به یک دانشمند، ۲۲ جایزه میان دو دانشمند و ۱۸ جایزه میان سه دانشمند تقسیم شده‌اند. همچنین در پزشکی تا کنون ۱۰۲ جایزه ارزشمند نوبل به افراد مختلف اهدا شده که ۳۸ مورد از آنها به یک نفر اهدا شده و ۳۱ جایزه میان دو نفر و ۳۳ جایزه میان سه نفر تقسیم شده‌اند.نوبل ادبیات بیشترین تعداد برندگان انفرادی را داشته است و تا کنون ۱۰۰ نفر به صورت انفرادی موفق به دریافت نوبل ادبیات شده‌اند، تعداد دفعاتی که نوبل ادبیات میان دو نفر تقسیم شده از چهار بار تجاوز نمی‌کند.

همچنین تعداد نوبل های انفرادی صلح ۶۲ جایزه بوده و این جایزه در ۲۸ مورد در میان دو نفر تقسیم شده و در دو مورد،‌این جایزه میان سه نفر تقسیم شده‌است. در زمینه علوم اقتصاد نیز ۲۲ مورد جایزه انفرادی، ۱۶ مورد جایزه دو نفره و ۵ مورد جایزه سه نفره اهدا شده‌است. تعداد کلی نوبل‌های انفرادی ۳۳۲ جایزه، نوبل‌های دو نفره ۱۳۰ جایزه و نوبل‌هایی که در میان سه نفر تقسیم شده‌اند ۸۷ جایزه بوده است.

تا کنون ۸۳۰ محقق،‌دانشمند،‌نویسنده و یا فعال اقتصادی اجتماعی و ۲۳ سازمان موفق به کسب جوایز نوبل شده‌اند که تعدادی از آنها بیش یک‌بار موفق به دریافت نوبل شده‌اند.

برنامه معرفی برندگان نوبل ۲۰۱۲

مراسم معرفی اولین برنده یا برندگان نوبل سال ۲۰۱۲ دوشنبه هفته آینده هشتم اکتبر، راس ساعت ۱۱:۳۰ پیش از ظهر, و با اعلام برنده یا برندگان نوبل پزشکی در اتاق کنفرانس خبری موسسه کارولینسکا در استکهلم آغاز به کار خواهد کرد. سه‌شنبه نهم اکتبر برنده یا برندگان نوبل فیزیک راس ساعت ۱۱:۴۵ پیش از ظهر در آکادمی علوم سلطنتی سوئد نام برده خواهند شد. همچنین روز چهارشنبه، دهم اکتبر در زمان و مکانی مشابه برنده یا برندگان نوبل شیمی معرفی می‌شوند.

پس از وقفه‌ای دو روزه، برنده یا برندگان نوبل صلح روز جمعه ۱۲ اکتبر راس ساعت ۱۱ در موسسه نوبل نروژ معرفی خواهند شد و در نهایت برنده جایزه ریکزبانک یا همان نوبل اقتصاد روز دو شنبه ۱۵ اکتبر ساعت یک ظهر در آکادمی علوم سلطنتی سوئد نام برده خواهد شد. برنده نوبل ادبیات طبق سنت‌های همیشگی بنیاد نوبل در تاریخی که توسط این بنیاد بعد‌ها اعلام خواهد کرد، معرفی خواهد شد. مراسم معرفی برندگان نوبل سال ۲۰۱۲ به صورت مستقیم از روی وب‌سایت nobelprize.org پخش خواهد شد.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.