برنامه مقابله با بحران زلزله تهران

۲۵م دیماه ،

به گزارش نوساز، مرتضی اکبرپور در گفت‌وگو با خبرنگار «شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: مسوولان سازمان مدیریت بحران شهر تهران اذعان دارند که آمادگی لازم برای مقابله با زلزله و بحران‌های ناشی از آن، هنوز در پایتخت تامین نشده و شرایط موجود نمی‌تواند دغدغه خاطر مردم و مسولان بالادستی نظام را در حوزه آمادگی و بسیج امکانات هنگام وقوع بحران برطرف کنند.

وی با اشاره به پیش‌بینی برگزاری مانورهایی در شهر تهران به منظور احراز آمادگی دستگاه‌های مختلف هنگام وقوع زلزله،‌ اظهار کرد: حدود چهار ماه قبل مانور شرکت گاز در غرب تهران برگزار شد و پنج استان معین هم در آن حضور داشتند.

وی تاکید کرد: این مانورها می‌تواند شریان‌های حیاتی امدادرسانی هنگام وقوع بحران را آسیب‌شناسی کند و مسوولان مربوطه با شناسایی نقصان‌های خود، آمادگی لازم را احراز کنند.

اکبرپور با بیان اینکه در زمینه به دست آوردن آمادگی و پاسخگویی دستگاه‌ها در هنگام وقوع بحران راه درازی را در پیش داریم، اعلام کرد: از سازمان مدیریت بحران شهر تهران و نیز استانداری تهران درخواست کردیم که برنامه خود را برای احراز آمادگی مقابله با زلزله و بحران‌های ناشی از آن در قالب برنامه‌های میان مدت پنج ساله به شورای هماهنگی مدیریت بحران ارائه کنیم.

وی با اشاره به مشکلات پایتخت در حوزه مدیریت بحران احتمالی هنگام وقوع زلزله، اظهار کرد: بافت‌های فرسوده تهران، دسترسی و امداد و نجات مصدومان زلزله تهران را در بسیاری از نقاط پایتخت با مشکل جدی روبرو می‌کند، به طوری که اگر یک زلزله بیش از پنج ریشتر رخ دهد، تراکم جمعیتی موجود در بافت‌های فرسوده مانع دسترسی به گروه‌های امداد و نجات به مناطق آسیب‌دیده می‌شود. ضمن اینکه مشکلات مشابهی می‌تواند در جریان امدادرسانی به مصدومان ساختمان‌های بلند مرتبه تهران رخ دهد.

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران اعتقاد دارد که در شهر تهران باید دربارهٔ امداد و نجات هوایی بیشتر کار و برنامه‌ریزی صورت گیرد تا بخشی از مشکلات یاد شده مهار شود.

اکبرپور در پاسخ به اینکه آیا سازمان مدیریت بحران مکلف به تامین بودجه سازمان مدیریت بحران شهر تهران است، به ایسنا گفت: برابر قانون، تخصیص بودجه دستگاه‌های اجرایی ذیربط در صورتی توسط سازمان مدیریت بحران پیش‌بینی می‌شود که برنامه مدونی را به سازمان ارائه کنند تا این برنامه در نهایت به تصویب شورای عالی مدیریت بحران کشور برسد؛ در این صورت بودجه این برنامه‌ها توسط سازمان مدیریت بحران تامین خواهد شد.


آخرین خبرها
منبع: نوسازنیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.