برنامه هسته‌ای ایران روی میز وزیران خارجه اتحادیه اروپا/سلطانیه: خارج کردن سوخت از نیروگاه بوشهر امری عادی است

این خبر دڕ تاریخ ۲۹ آبان به نقل از منبع ذکر شده، دڕ پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

به گزارش رویترز وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه دڕبارهٔ مشکلات خاورمیانه مذاکره می‌کنند اما بعید است از فرانسه دڕ به رسمیت شناختن کامل اپوزیسیون تازه سوری حمایت کنند.

وزیران امور خارجه اروپایی همچنین دڕبارهٔ حوادث اخیر دڕ نوار غزه و اراضی اشغالی مذاکره خواهند کرد و دڕبارهٔ برنامه هسته‌یی ایران پس از انتشار یافتن گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی دڕبارهٔ این برنامه مذاکره می‌کنند.

در عین حال قرار است کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه میزبان نشست نمایندگان گروه موسوم به ۱+۵ (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه ، چین و آلمان) دڕ بروکسل باشد.

همچنین خبرگزاری رویترز با اعلام این خبر از وین گزارش داد، آژانس بین المللی انرژی اتمی دڕ گزارش اخیرش که دو روز پیش دڕبارهٔ برنامه هسته‌ای ایران انتشار یافت اعلام کرد سوخت از نیروگاه بوشهر دڕ ماه اکتبر خارج شده و به حوضچه سوخت منتقل شده است. این اتفاق دو ماه پس از آن رخ داده که روس اتم – شرکت هسته‌یی دولتی روسیه – اعلام کرد نیروگاه با ظرفیت کامل آن کار می‌کند.

براساس این گزارش بوشهر نمادی ازخواسته‌های هسته‌یی صلح آمیز ایران است. رویترز ادامه داد: دڕ گزارش آژانس سببی برای خروج سوخت از راکتور ۱۰۰۰ مگاواتی بوشهر ارایه نشده است. یک دیپلمات آشنا به مساله هسته‌یی گفت که این به معنای خاموش شدن این نیروگاه است.

علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران دڕ آژانس بین المللی انرژی اتمی خاطر نشان کرد که این اقدام مرتبط با انتقال تدریجی مسوولیت فعالیت نیروگاه از روسیه به ایران است. وی بدون اشاره به جزییات به رویترز گفت که این یک «روال فنی بسیار عادی (در جریان انتقال) … برای حصول اطمینان از بررسی شدن تمامی وجوه ایمنی» است.

سلطانیه گفت که گزارش آژانس اثبات می‌کند که برنامه هسته‌یی ایران «منحصرا دارای اهداف صلح‌آمیز» است.

/۲۹۲۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.