برنامه پزشک خانواده باعث افزایش دسترسی عادلانه مردم از خدمات سلامت است

پنجشنبه ۱ تیر – ۱۰:۳۰:۰۳ ق.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

خبرگزای آریا- برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع یکی از مهمترین روش های افزایش دسترسی و بهره مندی عادلانه آحاد مردم از خدمات سلامت است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از وب دا، رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ضمن بیان این مطلب گفت: در این برنامه علاوه بر تامین خدمات سلامت مورد نیاز جامعه، هر گونه سوء استفاده از نیازهای سلامت مردم توسط برخی از ارایه دهندگان غیر استاندارد سلامت کم و محدود می شود.
غلامرضا حیدری بیان داشت: در برنامه پزشک خانواده، پزشک عمومی و تیم وی سلامت افراد و خانواده های تحت پوشش را بر عهده دارد و پس از ارجاع بیمار به سطوح تخصصی، مسئولیت پیگیری سرنوشت آن افراد را نیز به عهده دارد.
وی با اشاره به اینکه کلیه خدمات سلامت در برنامه پزشک خانواده به جمعیت تحت پوشش به شکل فعال ارایه می شود، تصریح کرد: پزشک خانواده موظف است خدمات پزشکی با کیفیت ارایه دهد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: پزشک خانواده مسئول ارایه خدمات جامع سلامت و پاسخگویی مستمر به افراد تحت پوشش خود (اعم از سالم و بیمار) بدون توجه به اختلاف سنی، جنسی، اقتصادی، فرهنگی و نوع بیماری از قبل از تولد تا لحظه مرگ و ارتقای سلامت جسمی، روانی و اجتماعی جمعیت تعریف شده تحت پوشش خود است.
حیدری افزود: پزشک خانواده باید دارای مهارتهای لازم در زمینه غربالگری، تشخیص و درمان بیماران، مهارتهای ارتباطی و توان تجزیه و تحلیل ابعاد روانی، اقتصادی و اجتماعی مؤثر بر سلامت بوده و قادر به مدیریت بیماران به ویژه بیماران مزمن نیازمند مراقبت طولانی مدت باشد و همچنین باید دارای اطلاعات کاملی از وضعیت خانواده، تاریخچه سلامت و بیماریهای جسمی، روانی و اجتماعی اعضای خانواده تحت پوشش خود برای انجام مداخلات مناسب باشد.
وی در ادامه گفت: یکی از مهمترین وظایف پزشک خانواده، ارایه خدمات و مراقبتهای اولیه بهداشتی است که بدون ارایه این خدمات، نمی توان از اصطلاح پزشک خانواده برای ارایه صرف خدمات درمانی استفاده کرد.
حیدری مدیریت بهداشت در منطقه، ارزیابی منطقه به لحاظ وضعیت مخاطرات سلامت، ارایه خدمات پیشگیری، ارایه خدمات درمانی سرپایی و ارجاع را از دیگر وظایف پزشک خانواده عنوان کرد.
وی درباره نظام ارجاع توضیح داد: نظام ارجاع به منظور کنترل هزینه های ناشی از خدمات تکراری، افزایش پاسخگویی به بیمار، امکان پیگیری خدمات ارایه شده به بیمار، تشکیل پرونده سلامتی برای آحاد جامعه و افزایش امکان کنترل کیفیت خدمات و ایجاد انضباط مالی، حرکت بیمار در سطوح سه گانه نظام ارایه خدمات به شکل کاملاً هدایت شده و با محوریت پزشک خانواده انجام می شود.
حیدری اضافه کرد: مراجعه کنندگان به منظور دریافت خدمات بهداشتی و درمانی باید ابتدا به  پزشک خانواده مراجعه کنند و در صورت نیاز با برگ ارجاع به پزشک متخصص معرفی می شوند و پزشک متخصص، پس از انجام اقدامات درمانی و توصیه های لازم و انعکاس آنها در فرم بازخوراند، بیمار را برای ادامه درمان به مبدأ ارجاع معرفی می کند و در صورت نیاز به سطح سوم که بیمارستان است ارجاع می دهد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی خاطر نشان کرد: تمام تلاشمان این است که سهم مشارکت مردم در هزینه های سلامت که در حال حاضر بیش از ۵۵ درصد است را به حداکثر ۳۰ درصد کاهش دهیم و درصد خانوارهایی که به سبب درآمد اندکشان هزینه های سلامت برای آنان کمرشکن تلقی می شود، این هزینه ها صرف موارد دیگری در امور رفاهی، تغذیه و آموزشی شود.
وی در پایان یادآور شد: در برنامه پزشک خانواده، فرصتی مناسب پدید آمده تا شرایط مساوی به منظور دسترسی آسان و مناسب به خدمات سلامت برای ساکنان مناطق مختلف شهری و روستایی کشور فراهم شود.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۶۲۱۱۰۳۰۰۳۰۴۴


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.