برنامه پزشک خانواده شهری مازندران در ۱۰ فاز اجرایی شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: برای راه اندازی پزشک خانواده شهری ۱۰ فاز برنامه تدارک دیدیم و ۱۰۰ شبانه روز کار کردیم.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرنگار باشگاه خبرنگاران از محل مراسم افتتاح برنامه پزشک خانواده مازندران، دکتر محمد مهدی ناصحی در مراسم افتتاح برنامه پزشک خانواده در این استان افزود: پزشک خانواده در استان مازندران از سال ۸۴ با محوریت روستا آغاز شد ولی سیکل آن زمانی کامل شد که پزشک خانواده شهری هم به آن اضافه شد.

وی اظهار داشت: برای راه اندازی پزشک خانواده شهری دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بیمه ها در ۱۰۰ روز اخیر به صورت شبانه روزی کار کردند.

وی گفت: اسفند سال ۹۰ ستاد راهبردی پزشک خانواده شهری به ریاست مهندس طاهایی استاندار مازندران تشکیل شد و کمیته های شهری نیز به ریاست فرمانداران در شهرستان ها شکل گرفت.

وی از ۱۰ فاز بودن مراحل راه اندازی پزشک خانواده شهری در مازندران خبر داد  و گفت: در این ارتباط ۱۰۶ جلسه در مرکز استان و ۸۰۰ جلسه در شهرستان های استان برگزار کردیم و کار به جایی رسیده است که هم اکنون ۹۳ درصد جمعیت استان سرشماری شده اند و ۷۶ درصد اطلاعات پزشکی مردم به عنوان داده  وارد سامانه سلامت ایرانیان شده است.

وی به استقبال جامعه پزشکی از این برنامه اشاره کرد و گفت: هم اکنون با ثبت نام ۳۲۰۰ کادر پزشکی اعم از پرستار، پزشک و پیراپزشک و متخصص کار ویزیت پایه مردم شروع شده است که از این تعداد ۸۵۰ نفر پزشک عمومی و ۳۰۰ نفر متخصص هستند.

وی ادامه داد: برای رفع کمبود استانداردها و سخت افزارهای الکترونیکی برنامه، ۱۰ میلیارد تومان هزینه کردیم تا تمام پایگاه های شهری استان مجهز به تجهیزات رایانه ای شدند.

دکتر ناصحی تصریح کرد: هم اکنون ۲۵ درصد مردم استان پزشک خانواده خود را انتخاب کرده اند و عقد قرارداد در سطح یک برنامه نیز انجام شده است و برای اجرایی شدن سطوح ۲ و ۳ برنامه نیز تمام بیمارستان های استان توجیه شده اند.

وی دغدغه ثبت نام گنندگان را بحث پرداخت ها ذکر کرد و اظهار داشت: امیدواریم با هماهنگی با بیمه ها در این خصوص مشکلی پیش نیاید.

شایان ذکر است مراسم افتتاح برنامه پزشک خانواده در استان مازندران شب گذشته با حضور وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جمعی از معاونان این وزارتخانه ها، امام جمعه ساری، استاندار مازندران، نماینده استان در مجلس خبرگان رهبری، مقامات محلی استان، روسای دانشگاه های علوم پزشکی ساری و بابل و معاونان این دانشگاه ها و جمعی از مردم استان مازندران در سالن مصباح دانشگاه علوم پزشکی مازندران برگزار شد./ح


باشگاه خبرنگاران

تا این لحظه ۳نظر ثبت شده
  1. فاطمه:

    اصل نطام ارجاع مطلوب است امامتاسفانه پزشکان خانواده اکثرادرمقابل ارجاع مقاومت میکنند انگارارجاع به متخصص راکسرشان خود می دانند ومعمولا نتیجه این کارآنها باعث طولانی شدن مدت بیماری وافزایش هزینه درمان و…میشود مشکل دیگرکمبودپزشک عمومی دربعضی شهرهاست وهنوزبعدازچند سال ازاجرای آن عده ای ازخانواده ها بلاتکلیفند ودیگراینکه برخی پزشکان درپذیرش بیماران غیرطرح رغبت بیشتری دارند وحتی بیماران طرحی رابااکراه می پذیرند./

  2. علی:

    متاسفانه پزشکان عمومی خانواده در همه ی موارد خودشان را دانای کل میدانند و از ارجاع دادن به متخصصان خودداری می کنند.در حالی که وظیفه ی اصلی آنها تشخیص اولیه و معرفی آسانترین و بهترین مسیر درمان هست.برخوردشان هم با بیماران متاسفانه مانند ارباب و رعیت هست. با تشکر.

  3. فرهاد:

    جراقبل ازرفع نواقص این طرح آنرااجباری کردید؟این طرح مشکلات فراوانی داردوعده زیادی ازپزشکان به درستی آنرااجرانمی کنند(دریافت پول بابت تزریقات درمطب ویزیت بیماران خارج طرح درساعت مخصوص بیماران طرح و….درصورت اعتراض بیمارراتهدیدبه حذف ازلیست خود می کنند ودیگراینکه اگرنخواهیم دراین طرح پراز اشکال شرکت کنیم علی رغم پرداخت هزینه بیمه سلامت دفترجه های مافاقد اعتبارخواهد بود(حق ومنزلت بیماربه درستی رعایت نمی شود پس حق الناس جه می شود؟)به امیداجراپس ازاصلاح/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.