برنده جایزه ۵۰۰ هزار پوندی ادبیات کودکان معرفی شد

۷فروردین ۱۳،

به گزارش خبرآنلاین، میسنتا که با نام «ایسول» معروف و بیشتر به طراحی جلد کتاب‌های کودک مشغول است برای رسیدن به این جایزه کوئنتین بلیک طراح جلد آثار رولد دال (نویسنده «چارلی و کارخانه شکلات سازی») و مایکل مورپورگو نویسنده «اسب کارزار» را شکست داد.

 

جایزه سالانه «آسترید لیندگرن» سالانه به یاد لیندگرن خالق شخصیت محبوب ادبیات کودکان یعنی «پی‌پی جوراب‌بلند» در سوئد اهدا می‌شود. مبلغ این جایزه پنج میلیون کرون سوئد برابر با ۵۰۰ هزار پوند است. امسال ۲۰۷ نویسنده از ۶۷ کشور نامزد این جایزه بودند.

 

به گفته هیئت داوران، ایسول «مرزهای کتاب‌های مصور را درنوردیده است. نقطه آغازین آثار او نگاه ساده و آشکار کودکان به دنیا است، آثار او سرشار از انرژی، سرزندگی و احساسات جوشان است.»

 

ایسول را ۱۲ داور این دوره جشنواره که همگی متخصص آثار ادبی کودکان می باشند انتخاب کردند. او به جمع برندگان پیشین این جایزه مثل فیلیپ پولمن، شان تان و کیتی کروتر پیوست.

 

 

ایسول هنرمندی چندبعدی است، او طراح، خواننده، نویسنده و آهنگساز است. او همچنین به کشیدن کاریکاتور و طراحی‌های گرافیکی نیز مشغول است. آثار او در بیش از ۲۰ کشور انتشار یافته‌اند؛ این آثار شامل ۱۰ کتاب نوشته خود ایسول و آثاری با همکاری خورخه لوخان، شاعر آرژانتینی است. او برای یکی از آثار پل آستر، نویسنده مطرح آمریکایی «شب پیشگویی» و «مون پالاس» هم طراحی کرده است. اولین اثر ایسول «زندگی یک سگ» نام دارد که سال ۱۹۹۷ انتشار یافت.

 

ایسول درمورد طراحی‌هایش گفت: «ایده من انجام کاری مفرح و هنری است، کاری که انتظارات را بشکند. دوست دارم با کلمه‌ها بازی کنم و مردم را غافلگیر کنم. واقعیت این است که هر اثر هنری چنین ویژگی دارد. دوست دارم کارهایم هم برای بچه‌ها جالب باشد و هم بزرگسالان.»

 

یکی از دلایل انتخاب میسنتا، خلق آثاری از زاویه دید کودکان است. یکی از آثار معروف او «داشتن یک اردک چه خوبه» است که اگر آن را از سر به ته بخوانید با داستانی متفاوت روبرو می‌شوید. وقتی کتاب را به شکل رایج بخوانید داستان پسری را می‌خوانید که متوجه می‌شود داشتن اردک چقدر برایش سودمند است و اگر کتاب را برعکس بخوانید داستان اردکی را می‌خوانید که متوجه می‌شود داشتن یک صاحب پسر چقدر برایش سودمند است.

 

جایزه ایسول ۲۷ ماه مه در استکهلم به او اهدا می‌شود.

 
بی‌بی‌سی / ۲۶ مارس / ترجمه: حسین عیدی‌زاده

۵۸۲۴۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.