برندگان “نوبل مضحک” ۲۰۲۰ معرفی شدند

با برگزاری مراسم جایزه “ایگ نوبل”( Ig Nobel) سال ۲۰۲۰ میلادی، برندگان عجیب این سری این جایزه معرفی شدند.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا به نقل از بی‌بی‌سی، مراسم ایگ‌نوبل، یک مراسم اختصاصی علمی است که از سوی دانشگاه هاروارد آمریکا، برگزار می‌شود. در این مراسم محققان دانشگاه هاروارد به طور سالیانه اختراعات و تحقیقات علمی در دنیا را به صورت موردی و با جزئیات مورد بررسی قرار می‌دهند.

از بین این اختراعات و ابداعات، آن‌هایی که دارای جنبه نوآورانه و نو بودن باشند، مورد توجه قرار می‌گیرند؛ جنبه مهم‌تر و ویژگی بارز ابداعاتی که از سوی محققان دانشگاه هاروارد انتخاب می‌شوند، این است که شنیدن اسم آن‌ها ابتدا فرد را به خنده و بعد به اندیشیدن و تفکر درباره آن اختراع وادار کند.

این جایزه نظیره طنزآمیزی از جایزه نوبل است که همه‌ساله در اوایل اکتبر به ۱۰ موفقیت برتر اعطا می‌شود.

مراسم امسال که سی‌امین سری برگزاری آن بود، به دلیل شیوع کروناویروس به صورت مجازی برگزار شد. اگرچه برخی از سنت‌های آن برگزار شد از جمله اعطای جوایز توسط برندگان واقعی جایزه نوبل.

برندگان ایگ نوبل ۱۰ هزار تریلیون دلار زیمباوه جایزه میگرند.

در ادامه به معرفی برندگان امسال خواهیم پرداخت ولی شاید در ابتدا با دیدن برندگان و کارهایی که انجام داده‌اند، تعجب کنید ولی با تفکری عمیق‌تر درمی‌یابید که کارهایی که مورد ستایش ایگ‌نوبل قرار گرفته اند، واقعا برای مقابله با مشکلات دنیای واقعی هستند.

 فیزیک:

ایگور ماکسیموف و آندری پوتوتسکی برای نشان دادن شکل کرم های خاکی زنده در زمانیکه یکی از آنها با فرکانس بالا مرتعش می‌شود برنده ایگ نوبل این بخش در سال جاری شدند.

علم اصوات:

یکی از این برندگان این جایزه در بخش صوت شناسی استفان ربر است که تمساح را با گاز هلیومی آزمایش کرد.

استفان ربر، تاکشی نیشیمورا، جودیت جانیش، مارک رابرتسون تحقیق جالبی انجام دادند و نشان دادند که تسماح‌ها و دیگر خزندگان می‌توانند اندازه بدن خود را با استفاده از صداگذاری نشان دهند. کاری که پستانداران و پرندگان هنگام صدا کردن آن‌ها انجام می‌دهند.

استفان ربر گفت: طنین دستگاه صوتی شما هنگامی‌که بزرگتر باشید، کمتر است. زیرا هوا در فضای بزرگتری ارتعاش می‌یابد. ما واقعا نمی‌دانستیم که خزندگان طنین ایجاد می‌کند یا خیر؟ قورباغه‌ها و دوزیستان این کار را انجام نمی‌دهند.

در این راستا ربر و همکارانش با تحقیق روی یک تمساح و قراردادن حیوان در لوله ای پلاستیکی با هوای مملو از هلیوم برنده این جایزه شدند.

کروکدیل، تمساح و خزندگان مشابه سروصدای زیادی به خصوص در فصل جفت گیری دارند. این محققان درباره دلیل ایجاد اصوات توسط تمساح و این امر که حیوان از سروصدا به عنوان ابزاری برای نشان دادن اندازه بدن خود استفاده می کند، تحقیقاتی انجام دادند.

ارتعاشات بافت‌های صوتی در این لوله عوض نمی‌شود ولی سر و صدایی  که حیوان ایجاد می‌کند، تغییر می‌یابد. زیرا سرعت صدا در مخلوط گازهای مختلف متفاوت است.

تجزیه و تحلیل طیف فرکانس تمساح‌ها نشان داد که اندازه بدن تمساح با طنین صدایی که تولید می‌کند، ارتباط دارد. این تمساح در پاسخ به ۴۰ تمساح دیگر سروصداهای زیادی ایجاد کرد.

حشره شناسی:

ریچارد وتر به خاطر جمع آوری شواهد و مدارک در این زمینه که بسیاری از حشره شناسان از عنکبوت‌ها می‌ترسند، این جایزه را دریافت کرد.

تحصیلات پزشکی:

ژائیر بولسونارو رئیس جمهور برزیل، بوریس جانسون  نخست‌وزیر انگلیس، نارندرا دامورداس مودی نخست‌ویزر هند، آندرس مانوئل لوپز اوبرادور  رئیس جمهور مکزیک، الکساندر لوکاشنکو  رئیس‌جمهور بلاروس، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، رجب طیب اردوغان زئیس جمهور ترکیه، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و قُربان قُلی مُحَّمداُف رئیس جمهور ترکمنستان برای استفاده از پاندمی “کووید-۱۹” برای آموختن به جهان که سیاستمداران نسبت به دانشمندان و پزشکان می‌توانند تاثیر فوری بیشتری در زندگی و مرگ مردم داشته‌ باشند، ایگ‌نوبل تحصیلات پزشکی را دریافت کردند.

روانشناسی:

میراندا گیاکومین و نیکلاس رول برای ابداع روش شناسایی افراد خودشیفته به وسیله بررسی ابروهایشان برنده ایگ نوبل روانشناسی شدند.

صلح:

دولت هند و پاکستان برای اینکه دیپلمات‌های آن‌ها در نیمه شب به طور مخفیانه زنگ در همدیگر را می‌زنند و فرار می‌کنند، پیش از اینکه کسی فرصت کند در را باز کند، برنده ایگ نوبل صلح شدند!
انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.