برند چینی، ساخت آمریکا

اعتراضات و درگیری‌های اخیر در یکی از کارخانه‌های شرکت Foxconn در چین، یک بحث جدید درباره ماهیت کارخانه‌های تولیدی در چین را ایجاد کرده است. این روزها بسیاری از کارشناسان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا چین اصلا می‌تواند همچنان کار ساخت و تولید محصولات خارجی را در کارخانه‌هایش انجام دهد یا اینکه این روند چقدر امکان رشد دارد؟

این روزها بسیاری از کارشناسان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا چین اصلا می‌تواند همچنان کار ساخت و تولید محصولات خارجی را در کارخانه‌هایش انجام دهد یا اینکه این روند چقدر امکان رشد دارد؟
این بحث در حالی مطرح شده است که مدیران شرکت Foxconn این روزها در حال تصمیم‌گیری درباره این هستند که به جای کارگران، از روبات‌های هوشمند در خطوط تولیدشان استفاده کنند. به این ترتیب رویکردهای جدید دیگری درباره روند ساخت و تولید درچین مطرح شده است.
در همین زمان بعضی از شرکت‌های چین تصمیم به انتقال کارخانه‌هایشان به کشورهای دیگر را گرفته‌اند و شرکت بزرگ Lenovo هم یکی از آنها است. این تولیدکننده بزرگ کامپیوترهای شخصی کارولینای شمالی را به‌عنوان مقصدش انتخاب کرده است. Lenovo که دومین تولیدکننده پرفروش بازار جهانی کامپیوترهای شخصی است، روز گذشته اعلام کرد که تصمیم دارد یک کارخانه بزرگ را در منطقه ویتست در کارولینای شمالی در آمریکا بسازد و در آنجا خط تولید کامپیوترهای رومیزی، تبلت‌ها، سرورها و لپ‌تاپ‌های سری Think خودش را مستقر و فعال کند. این محصولات برای بازار داخلی آمریکا و با هدف مشتریانی مانند شرکت‌های دولتی، دانشجویان و کاربران معمولی تولید خواهند شد. مدیران Lenovo انتظار دارند با تاسیس این کارخانه جدید در آمریکا چیزی در حدود ۱۱۵ شغل جدید در زمینه الکترونیک ایجاد کنند.
«یوآنکینگ یانگ» رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت Lenovo در این مورد گفته است: «این شرکت در حال تاسیس کارخانه‌ای جدید در ایالات متحده آمریکا است، چون ما معتقدیم که بازار کامپیوترهای شخصی آمریکا ثبات بیشتری داشته و همیشه در آن تقاضا وجود دارد. از طرفی به نظر ما Lenovo فرصت‌های بیشتری برای رشد در این کشور دارد. در حالی که شرکت Lenovo در حال گسترش فعالیت‌هایش در سطح جهان است، ما سعی داریم حضور خودمان را در هر بازار بزرگی مانند آمریکا پررنگ‌تر کنیم. از طرفی این کار به بومی‌سازی بازاریابی و فروش ما در بازارهای بزرگ و مهم کمک می‌کند. تاسیس کارخانه در کشورهای بزرگی مانند آمریکا همچنین می‌تواند فرصت توسعه بخش‌هایی مانند تحقیق و توسعه یا R&D را برای ما فراهم بیاورد. در نهایت این کار به ما کمک می‌کند تا خدماتمان را با سرعت بیشتر و کیفیت بهتر ارائه کنیم، فرصت نوآوری‌های بیشتری را در اختیار دشته باشیم و از همه مهم‌تر اینکه راحت‌تر در دسترس مصرف‌کنندگان و پاسخگو باشیم.»
«ریچارد بور» یک سناتور آمریکایی در واکنش به این موضوع گفته است: «آمریکا همیشه جای خوبی برای رشد و توسعه فعالیت‌های مربوط به تکنولوژی بوده و هست. من خوشحالم که مدیران Lenovo این فرصت را به خوبی تشخیص داده و تصمیم دارند از این پتانسیل استفاده کنند. به نظر من صنعت تکنولوژی و کامپیوترهای شخصی آمریکا در سال‌های آینده رشد بیشتری هم خواهد داشت و این خبر امیدوارکننده‌ای برای Lenovo خواهد بود.»
این در حالی است که شرکت چینی Lenovo سال‌ها با مشارکت و همکاری شرکت آمریکایی IBM به تولید کامپیوترهای شخصی ThinkPad می‌پرداخت. Lenovo اما بعد از مدتی سهم IBM در این شراکت را خرید تا این کار را به تنهایی ادامه بدهد. این شراکت اما فرصت خوبی برای رشد شرکت Lenovo به وجود آورد تا در بازارهای جهانی با اقبال خوبی مواجه شود.

منبع:  دنیای اقتصاد


پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.