بروجردی: آمریکایی‌ها بارها ثابت کرده‌اند که غیرقابل اعتمادند/ فلاحت‌پیشه: ایران حق دارد نسبت به غربی‌ها بی اعتماد باشد + صوت

فروردین ۱۴۰۳

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، “علاءالدین بروجردی” شب قبل در برنامه گفتگوی ویژه خبری با اشاره به روند مثبت دور تازه گفتگوهای هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ گفت: برخورد غربی‌ها با هیئت ایرانی در نشست اخیر در ژنو، نشان از رویکرد و فضای تازه این گفتگوهاست.

“رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی” ادامه داد: نباید از سیاست‌های غیرقابل اعتماد آمریکایی‌ها، غافل شد، زیرا سابقه آن‌ها در قبل نشان داده است که در مقابلشان باید گام‌ها را با احتیاط و در عین حال هوشمندانه برداشت.

“بروجردی” تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با توجه به ایستادگی ملت، بر اساس معاهده منع تولید و گسترش سلاح‌های هسته ای (ان.پی.تی)، تا آخر در برابر حقوق خود خواهد ایستاد.

“حشمت‌الله فلاحت‌پیشه” دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی ایران نیز با بیان اینکه هیئت مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در ژنو با سیاست عاقلانه مانع از بهانه‌جویی غرب شد، گفت: ایران طبق مقررات و معاهدات بین‌المللی از حقوق قانونی خود عقب‌نشینی نمی‌کند و در این مهم مصمم است.

“فلاحت‌پیشه” افزود: ایران با دیپلماسی تازه، ضمن تنش‌زدایی دربارهٔ فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خود، در عرصه جهانی نشان داد که به دنبال سیاست برد _ برد است.

این نماینده مجلس، دیپلماسی تازه ایران را برگرفته از بعضی نقاط قوت در داخل کشور دانست و گفت: مردم ایران با حفظ همه حقوقشان رویکرد تازه‌ای را انتخاب کردند.

وی شکل‌گیری طرح ارائه شده ایران را در قالبی معقول برشمرد و با اشاره به دفاع رهبر انقلاب و ۲۳۰ نماینده مجلس از اقدامات دیپلماتیک دولت تصریح کرد: در داخل ایران نوعی اجماع در دفاع از دیپلماسی دولت شکل گرفت.

“فلاحت‌پیشه” با بیان اینکه طرح ایران ضمن تضمین پاک بودن برنامه هسته‌ای کشورمان بر کوتاه نیامدن ما از حقوقمان نیز تأکید دارد، اظهار داشت: منطق حاکم بر طرح دیپلماتیک ایران سبب شد که عملاً مخالفتی با آن نشود و کلیات با آن پیش برود.

“بروجردی” در ادامه این برنامه دربارهٔ سبب استقبال غرب از طرح تازه ایران و دیپلماسی نوین کشورمان گفت: فضای فعلی یک فضای تازه است، هم در زمینه عکس‌العمل طرف‌های مذاکره، هم در زمینه رویکردی که آن‌ها در قبال سیاست‌های اعلام شده دولت تازه در پیش از مذاکره داشتند و هم استمرار مذاکرات بدون نتیجه و بی حاصل که آنها هم هیچ سودی نبردند؛ این هم از عواملی بود که در کنار سیاست‌های مقتدرانه نظام، مواضع قاطع مقام معظم رهبری و ملت ایران این فضای تازه را رقم زد و عکس‌العمل کشورهای غربی و به ویژه آمریکا هم مواضع مثبت‌تری نسبت به قبل بود.

وی ادامه داد: البته همه این نکات سبب نمی‌شود که ما از این اصل اساسی غافل شویم که آمریکایی‌ها بارها ثابت کرده‌اند که غیرقابل اعتمادند، بنابراین برای آینده باید گام‌ها را با احتیاط برداریم.

“فلاحت‌پیشه” در پاسخ به این سؤال که اعتمادسازی در حوزه هسته‌ای چگونه باید شکل بگیرد، گفت: در دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ می‌بینیم که خود کشورهای غربی مشوق اصلی ایرانی‌ها برای رسیدن به فناوری هسته‌ای می باشند؛ به طور مثالً تأسیسات هسته‌ای دارخوین را فرانسوی‌ها، تأسیسات امیرآباد تهران را آمریکایی‌ها و تأسیسات بوشهر را آلمان‌ها راه اندازی کردند، اما با شکل‌گیری انقلاب ما سیاست هسته‌ای در قبال ایران تغییر می‌کند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه در دنیا هیچ کشوری به اندازه ایران بازرس در زمینه هسته‌ای خودش نپذیرفته و اقدامات داوطلبانه اعتمادساز انجام نداده است، افزود: حدود ۱۰ سال پیش که “دکتر روحانی” با طرف‌های غربی در زمینه هسته‌ای مذاکره می‌کرد طرف ایرانی می‌گفت که ما معدودی سانتریفیوژ به طور مثالً ۲۰ سانتریفیوژ را در دانشگاه‌ها داشته باشیم که علم هسته‌ای در ایران از بین نرود اما غربی‌ها با این امر مخالفت کردند.

وی ادامه داد: ایران نهایت اعتمادسازی را انجام داد و آخرین باری که اعتمادسازی ما تکمیل شد چهار سال پیش بود که به ابهامات مطرح شده در مدالیته شش گام پاسخ داده شد و البرادعی گفت که دیگر ابهامی در زمینه مسائل هسته‌ای ایران نیست.

فلاحت‌پیشه با بیان اینکه طرف‌های غربی دنبال بهانه می باشند تا مانع از توسعه ایران شوند، تصریح کرد: بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی این ایران است که حق دارد نسبت به غربی‌ها بی اعتماد باشد.

این خبر تکمیل می‌شود…


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.