بروجردی: ایران آماده حل و فصل همه ابهامات آژانس است / آمریکا عذرخواهی نکند امواج عکس‌العمل مسلمانان ادامه خواهد داشت

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ابراز «نگرانی جدی» نسبت به فعالیت‌های هسته‌یی ایران در قطعنامه اخیر شورای حکام، گفت: شورای حکام نگران فعالیت‌های هسته‌یی جمهوری اسلامی ایران نباشد زیرا این فعالیت‌ها پیوسته شفاف، صلح‌آمیز و در چارچوب مقررات آژانس و عهدنامه NPT صورت گرفته است.
علاءالدین بروجردی  درباره دسترسی پیدا نکردن به برخی اماکن هسته‌یی ایران که در قطعنامه مورد اشاره قرار گرفته، تصریح کرد: علت این امر متعهد نبودن جمهوری اسلامی ایران در این زمینه است، چراکه ما در چارچوب پادمان کلیه بازرسی‌ها از مراکز هسته‌یی را پذیرفته و پیوسته به آن عمل کرده‌ایم.
وی افزود: جمهوری اسلامی تنها کشوری است که درهای مراکز فعالیت‌های هسته‌یی خود را بارها حتی برای خبرنگاران باز کرده که نشان‌دهنده اوج حسن‌نیت ایران در زمینه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌یی‌اش است.
بروجردی در ادامه با اشاره به انتقاد از ایران در قطعنامه آژانس به دلیل بی‌اعتنایی به قطعنامه‌های سازمان ملل گفت: ما از ابتدا معتقد بودیم که قطعنامه‌های صادره سیاسی است و نه فنی و حقوقی و به همین علت ایران در زمان البرادعی مدالیته‌ای را تعریف کرد و ابهامات را برطرف کرد، ولی آمریکایی‌ها با توجه به سیاست ادامه فشار علیه جمهوری اسلامی خارج از این توافق، بهانه‌گیری خود را آغاز کردند که تاکنون هم ادامه دارد.
 رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که ایران آماده رفع ابهامات است، تاکید کرد: جمهوری اسلامی همان گونه که در چارچوب ۱+۵ اعلام کرده، آماده رفع ابهامات، توافق نهایی و رسیدن به یک نقطه مورد قبول طرفین است، مشروط به این که برخی از اعضای این گروه هم که دارای نگاه سیاسی متاثر از سیاست‌های آمریکا هستند، نگاه خود را تغییر دهند و در چارچوب حقوقی عمل کنند.
 وی با اشاره به مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در ترکیه یادآور شد: نقطه‌نظرات ایران در نشست استانبول به خوبی تبیین شد و دو طرف استدلال‌ها را پذیرفتند، ما امیدواریم آژانس هم نسبت به فشارهای سیاسی تاثیرپذیر نباشد و شورای حکام نیز در چارچوب مقررات آژانس و NPT قضاوت کند.
 بروجردی خاطرنشان کرد که جمهوری اسلامی ایران هم‌چون گذشته آماده حل و فصل همه ابهاماتی است که از دید آژانس وجود دارد.
 رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم‌چنین هتک‌حرمت اخیر به ساحت مقدس پیامبر اسلام (ص) در راستای سیاست‌های کینه‌ورزانه آمریکا به اسلام و امت اسلامی دانست و افزود: در صورت نبود چنین دیدگاهی، طبیعی است که آمریکایی‌ها هم باید از همه مسلمانان جهان عذرخواهی کنند و هم این که افرادی که دست به چنین اقدام زشت و وقیحانه‌ای زدند را به اشد مجازات برسانند.
 او در پایان گفت که در صورت عذرخواهی نکردن آمریکا از مسلمانان، امواج عکس‌العمل مسلمانان در کشورهای اسلامی هم‌چنان ادامه خواهد داشت.
 /۲۷۲۱۲

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.