بروجردی: زائران ایرانی با هماهنگی و همکاری منطقه‌ای آزاد شدند

۲۱م دیماه ،

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی،‌ آزاد کردن گروگان‌های ایرانی از دست اشخاص مسلح در سوریه را با هماهنگی و همکاری منطقه‌ای دانست.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علاءالدین بروجردی در جمع خبرنگاران پس از ورود زائران آزاد شده ایرانی به فرودگاه مهرآباد، اظهار کرد: مقاومت این اشخاص آن هم در شرایط سخت سبب افتخار ماست.

بروجردی گفت: ما در کمیسیون امنیت ملی، کمیته ویژه‌ای را برای رسیدگی به خانواده این اشخاص و سرکشی به آنها تشکیل داده بودیم.

وی دربارهٔ طرح بشار اسد که اخیرا مطرح شده است، گفت: امروز هم‌پیمانان آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند که طرح بشار اسد جواب می‌دهد و ما هم به دنبال این هستیم که سوریه را از بن‌بست خارج کنیم. اخضر ابراهیمی، نماینده ویژه سازمان ملل و روسیه و چین از طرح اسد استقبال کرده‌اند.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دربارهٔ آزادی ۴۸ گروگان ایرانی از سوی اشخاص مسلح در سوریه، تصریح کرد: برای آزادی این اشخاص اقدام هماهنگ جمعی از سوی برادران‌مان در وزارت خارجه، وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صورت گرفت و مذاکرات فشرده‌ای برای آزادی این اشخاص انجام شد.

بروجردی اضافه کرد: با وجود اقدامات تخریبی بعضی کشورها، روند آزاد کردن این اشخاص به خوبی جلو رفت.

وی همچنین از نقش سوریه در آزاد کردن این زائران قدردانی کرد و آن را مثبت خواند.

بروجردی با اشاره به شکنجه‌های روحی و جسمی نسبت به این اشخاص، گفت: طبق اظهارات آنها در بعضی مواقع حتی آنها را پای جوخه اعدام هم برده‌اند.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، دربارهٔ دو مهندس به گروگان گرفته شده ایرانی که همچنان در دست اشخاص مسلح در سوریه می باشند، گفت: وضعیت این دو تن هم در دست پیگیری و بررسی است و امیدواریم هر چه سریعتر آنها نیز آزاد شوند.

وی با اشاره به آزادی ۴۸ گروگان ایرانی یادآور شد: برای آزادی این اشخاص کار جمعی منطقه‌ای صورت گرفت.

بروجردی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود چند خلبان ترک در جریان آزاد کردن این ۴۸ نفر نیز مبادله شده‌اند، گفت: من دربارهٔ کمیت و کیفیت اشخاص مطلع نیستم که چه کسانی از چه کشورهایی آزاد شده‌اند.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به اینکه گفته می‌شود ۴۸ ایرانی با حدود دو هزار و ۱۰۰ زندانی در سوریه معاوضه شده‌اند، اظهار کرد: تا مقامات رسمی مربوطه در این باره اظهارنظری نکنند نمی‌توانیم چیزی را تایید کنیم.

بروجردی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه همکاری کشورهای منطقه از جمله ترکیه و قطر در امر آزادسازی ایرانیان به گروگان گرفته شده را تایید می‌کنید؟ گفت: با این کشورها هم رایزنی صورت گرفته است و آنها هم همکاری کرده‌اند. اگر قطر و ترکیه می‌خواستند به حرکت‌های تخریبی خود ادامه دهند این کار صورت نمی‌گرفت.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اگر بنا بر معاوضه گروگان‌های ایرانی با تعدادی دیگر از زندانیان در دست دولت سوریه بوده است چرا زودتر این اقدام صورت نگرفته است، اظهار کرد: دولت سوریه از روز اول همکاری داشته است و من در سفری که به سوریه داشتم در ملاقاتی که با بشار اسد داشتم، او اظهار کرد که کمیته ویژه‌ای برای بررسی این مساله تعیین کرده است تا اقدامات لازم انجام شود اما در یک شرایط بحرانی اشخاصی در اختیار بعضی گروه‌های مسلح قرار می‌گیرند. طبیعی است که امر آزادسازی کمی زمان‌بر باشد.

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر اینکه اصل معاوضه را تایید می‌کنید،‌ گفت:‌ من فکر می‌کنم از روش‌های متداول در دنیا برای آزادسازی گروگان‌ها از جمله در منطقه خاورمیانه استفاده شده است.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.