بروز مشکلات قلبی از عوارض مصرف مواد محرک زا

۲۶ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

بروز مشکلات قلبی و عروقی و افسردگی از عوارض مصرف مواد محرک زا است.

به گزارش تفسیری گروه علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران iبه نقل از وب دا، دکتر رضا افشاری، رئیس مرکز تحقیقات اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد دکتر رضا افشاری با اشاره iبه اینکه مت آمفتامین که با نام شیشه شهرت دارد یکی از مواد محرک سیستم عصبی iبه شمار می رود که تاثیر مستقیم بر مغز می گذارد، اظهار داشت: افزایش فشار خون، خشکی دهان، افزایش دمای بدن، افزایش تنفس، بیماریهای دهان و دندان از دیگر اثرات نامطلوب جسمی مصرف مواد محرک iبه شمار می رود.

عضو هیئت علمی گروه سم شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه شیشه پودری سفید رنگ، بدون بو و تلخ مزه است که iبه راحتی در هر نوع نوشیدنی حل می گردد، خاطر نشان کرد: مصرف کنندگان تصور می کنند، مصرف دوزهای پایین سبب iبهبود توجه و عملکرد می گردد اما واقعیت مت آمفتامین این است که با ادامه مصرف، بدن iبه دوزهای بالاتری نیاز پیدا کرده و اثرات زیانباری بر جسم و روح فرد می گذارد.

دکتر رضا افشاری احساس اجبار iبه مصرف را از دیگر مضرات مصرف شیشه عنوان کرد و گفت: بر خلاف اوایل مصرف که مصرف کنندگان استفاده از ماده را در اختیار و اراده خود می بینند با استمرار مصرف احساس اجبار iبه مصرف پدید می آید.

رئیس بخش مسمومین بیمارستان امام رضا(ع) خاطر نشان کرد: جنون از دیگر عوارض مصرف شیشه iبه شمار می رود و در مراحلی از مصرف، بیماران دچار حالات توهم، هذیان و حالات شبیه بیماری اسکیزوفرن شده و عملا جنون را تجربه می کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد فراموشی، عدم تمرکز، وسواس، تیک عصبی، رفتارهای زشت تکراری، سوء ظن و بدبینی از دیگر اثرات نامطلوب مصرف این ماده برشمرد.

دکتر رضا افشاری با اشاره iبه راهکارهای درمانی مصرف کنندگان شیشه اظهار داشت: iبه سبب عوارض مخرب، وابستگی شدید روانی، وسوسه و احساس اجبار iبه مصرف، درمان شیشه یک درمان چند بعدی در زمینه عوارض جسمانی و روانشناختی است که باید توسط یک تیم درمانی صورت گیرد.

وی افزود: پس ارزیابی های اولیه پزشک یا روانپزشک، می توان از الگوهای روان درمانی مخصوص مصرف کنندگان شیشه از جمله (درمان شناختی رفتاری، مدل ماتریکس یا مدیریت مشروط) استفاده کرد.

رئیس مرکز تحقیقات اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد گسترش اطلاع رسانی در خصوص عوارض سوء مصرف مواد محرک را از جمله راهکارهای پیشگیرانه عنوان کرد و گفت: دادن اطلاعات در مورد مضرات مصرف مواد از جمله خطرات و عواقب، تغییر نگرش های مثبت در خصوص مصرف این ماده، گسترش مهارتهای اجتماعی از جمله آموزش مقاومت در مقابل فشارهای دوستان، شناسایی اشخاص در معرض خطر و اقدامات لازم، ارضای نیازهای اجتماعی و روانی نوجوانان و الگوبخشی و آموزش از طریق همسالان از راهکارهای پیشگیری از مصرف این ماده iبه شمار می رود./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.