بروز کم‌خونی با رژیم‌های سخت گیاهخواری

یک متخصص داخلی با اشاره به این‌که فقر آهن و ویتامین B12 از عوامل بروز کم خونی است، گفت: فقر آهن و کمبود ویتامین‌ها یکی از علل شایع کم خونی در کشور است.

بابک تمیزی‌فرد در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه اصفهان، با اشاره به این‌که میزان کم‌خونی در افراد با توجه به سن، جنس و وضعیت فیزیولوژیکی آن‌ها متفاوت است، اظهار کرد: کمبود گلبول قرمز و هموگلوبین از جمله عوامل کم خونی است.

وی با بیان این‌که فعالیت گلبول‌ها و هموگلوبین‌های خون در بدن دارای اهمیت زیادی است، افزود: کار اصلی گلبول‌ها و هموگلوبین‌ها انتقال اکسیژن به سلول‌های بدن است که کم خونی میزان اکسیژن و دی‌اکسیدکربن سلول‌ها را دچار اختلال می‌کند و موجب آسیب دیدن بافت‌های بدن به ویژه ماهیچه‌ها و مغز می‌شود.

تمیزی‌فرد با بیان این‌که خستگی زودرس، تنگی نفس تغییر شکل در ناخن‌ها و ایجاد زخم در دهان از دلایل کم خونی است، ادامه داد: رنگ پریدگی پوست صورت، درد سینه، دلهره، گیجی و اضطراب را نیز می‌توان به عنوان نشانه‌های کم خونی نام برد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به این‌که کمبود ویتامین‌ها، آهن و بیماری‌های مزمن موجب کم‌خونی می‌شود، افزود: افرادی که به صورت طولانی مدت دچار کم خونی هستند با دارو و رژیم غذایی درمان می‌شوند و در افرادی که به صورت حاد و ناگهانی دچار کم‌خونی می‌شوند تزریق خون لازم است.

تمیزی‌فرد با اشاره به این‌که مصرف ویتامین‌ها می‌تواند کمبود آهن و در نتیجه کم خونی ناشی از فقر آهن را جبران کرد، ادامه داد: رژیم‌های سخت گیاه خواری موجب کمبود ویتامین B12 در بدن می‌شود که علاوه بر ایجاد کم خونی موجب کم شدن حافظه و عدم تعادل در راه رفتن می‌شود.

وی با اشاره به این‌که در صورتی که مقدار کم خونی زیاد باشد، علامت‌های شاخص کم خونی بیشتر نمایان می‌شود، اظهار کرد: کم خونی خفیف با تشخیص به موقع درمان می‌شود.

این متخصص داخلی تصریح کرد: کم خونی در تمام سنین وجود دارد اما در زنان به علت دوران عادت ماهیانه و بارداری بیشتر دیده می‌شود و مردان اصولا در سنین ۱۵ سالگی تا ۴۰ سالگی کم خونی ندارند.

تمیزی با بیان این‌که زمان مصرف قرص‌های مکمل و آهن نیز مهم است، تصریح کرد: بهترین زمان استفاده از قرص آهن، آخر شب و با معده خالی است چرا که در این زمان حداکثر جذب ویتامین در بدن ایجاد می‌شود.


JazabNews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.