بریتیش پترولیوم سهامدار روس نفت می‌شود

جام جم آنلاین: شرکت انگلیسی “بریتیش پترولیوم” قصد دارد که برای در دست گرفتن کنترل بخشی از تولید نفت روسیه، سهام شرکت نفتی “روس نفت” را خریداری کند.

“ایگور سچین” رییس اجرایی شرکت روس نفت گفت: باب دادلی رییس اجرایی و کارل هنریک سوانبرگ رییس بریتیش پترولیوم پیشنهاد خرید سهام روس نفت را به ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه ارائه کرده‌اند.

این قرارداد به این صورت است که روس نفت سهام بریتیش پترولیوم را در شرکت تی ان کی- بی پی که یک سرمایه گذاری مشترک ۶۰ میلیارد دلاری است خریداری کند. تی ان کی- بی پی سال گذشته مانع توافق بریتیش پترولیوم و روس نفت برای اکتشاف نفت در اقیانوس منجمد شمالی شد.

بانک کامرسانت گزارش داد که دو طرف در حال مذاکره روی یک قرارداد هستند که بر اساس آن روس نفت ۲۵ درصد سهام تی ان کی ـ بی پی را به قیمت ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار نقد خریداری خواهد کرد و بهای ۲۵ درصد دیگر با سهام روس نفت پرداخت خواهد به طوریکه بریتیش پترولیوم دست کم ۱۲٫۵ درصد سهام روس نفت را بدست خواهد آورد.

به گزارش رویترز، سچین افزود: ما از این پیشنهاد بسیار خوشحال هستیم. این پیشنهاد به ما این امکان را می‌دهد که طرح کاهش سهام دولت در روس نفت را اجرایی کنیم و ما با جدیت در حال کار روی این موضوع هستیم.

سخنگوی بریتیش پترولیوم گفت: صرف نظر از اینکه ما سهام خود را به چه کسی می‌فروشیم، بی پی در حال بررسی سرمایه‌گذاری بیشتر در روسیه است و ما مایل به سرمایه گذاری از طریق خرید سهام در روس نفت هستیم.

بریتیش پترولیوم به دنبال خروج از سرمایه‌گذاری پرسود اما دردسر ساز خود در شرکت تی ان کی ـ بی پی(سومین شرکت نفتی بزرگ روسیه) است.

بانکداران می‌گویند: برنامه روس نفت برای خرید سهام بریتیش پترولیوم در تی ان کی ـ بی پی در حال پیشرفت است و روس نفت در حال گفت‌وگو با بانک‌ها درباره تامین بودجه ۱۵ الی ۲۰ میلیارد دلاری این قرارداد است. (ایسنا)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.