برپایی نمایشگاه قرآن کریم به خط شکسته نستعلیق در سعد آباد

نمایشگاه قرآن کریم به خط شکسته نستعلیق اثر “علیرضا بابایی” ۱۴ تیر در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد برپا شد.

رضا مشعشعی،پژوهشگر خوشنویس به خبرنگار حوزه تجسمی باشگاه خبرنگاران گفت:با ورود دین اسلام و ناآشنایی ایرانیان با کلام وحی از همان آغاز هنرمندان با ذوق هنری خود به کتابت و تزیین آیات الهی پرداختند و در دوره‌های بعد با استفاده از انواع گوناگون خط و تذهیب آثار بی‌بدیل و ماندگار از خود به جای گذاشتند که زینت نخستین موزه های سراسر دنیا است.
وی افزود:با پیدایش و تکامل خط شکسته این شیوه نگارش در خلق برخی آثار شعر و ادب به کارگرفته شد.
مشعشعی تصریح کرد:در تحریر خط شکسته بیشتر با تزئین و ارزش های بصری مورد توجه است و در نوشتن این خط معمواً از ترکیبات فشرده و منسجم از چند خط کرسی استفاده می‌وشد.
این پژوهشگر خوشنویسی بیان کرد:این خط به گونه‌ای طراحی نشده که اعراب و علائم بر روی حروف چون خط نسخ اعمال شود به همین دلیل بهره‌مندی از این نوع خط  موجب دشواری در تلاوت قرآن و دستیابی درست به مفاهیم قرآن خواهد بود و بدیهی است خط شکسته مناسب کتابت کلام وحی نیست.
وی اظهار داشت:نگارش کتاب قرآن کریم به خط شکسته نستعلیق در سال ۱۳۸۸ با همت “استاد جلیلوند” که با حمایت‌های بی‌دریغشان موجب خلق این اثر کم نظیر و ارزشمندند که به خط علیرضا بابایی و تذهیب “داریوش جلیلیان” آغاز شد.
نمایشگاه قرآن کریم به خط شکسته نستعلیق ۱۴ تا ۲۵ تیر در موزه خط و کتابت میرعماد واقع در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد برپاست./ه


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.