برچسب شبنم صاحب بازار سیاه شد

۲۰م دیماه ، موبنا- طرح شبنم‌‌های قدیمی که توسط بعضی از سودجویان روی کالاهای بدون گارانتی نصب می‌شوند اصالت اصلی کالا را نشان نمی‌دهد.

“مهدی عبقری” رییس کارگروه تلفن همراه مجمع عالی واردات در پاسخ به این که چرا بعضی از گوشی‌های قاچاق حاوی برچسب طرح شبنم می باشند،‌گفت: در این شرایط اشخاص با ارسال پیامک نمیتوانند از مواردی همچون ‌شماره سریال،‌ مدل گوشی و نام شرکت واردکننده اطلاع پیدا کنند و پس از ارسال پیامک تنها با جمله ” شماره سریال مورد نظر معتبراست” روبرو می‌‌شوند.

وی در خصوص سبب تفاوت پیام‌های فوق اظهار داشت: در سری اول توزیع برچسب‌های طرح شبنم از آنجا که تعداد قابل ملاحظه‌ای از کالاهای وارداتی مربوط به قبل از اجرای طرح شبنم می‌شدبا رایزنی‌هایی که صورت پذیرفت مقررشد تعدادی از برچسب‌های شبنم در اختیار واردکنندگان قرار گیرد تا نسبت به نصب این برچسب‌ها روی کالاهای موجود در انبار خود کنند.

عبقری ادامه داد: اما این موضوع با توجه به تازگی این طرح زمینه سواستفاده بعضی از سودجویان را فراهم آورد و این عده اقدام به عرضه غیرقانونی برچسب‌های مازاد نیاز خود کردند و برچسب‌های اضافه را با قیمت‌هایی بالاتر و به صورت غیرقانونی در اختیار قاچاقچیان قرار داده‌اند.

به گفته وی از این رو زمانی که کاربران شماره سریال روی برچسب‌های شبنم این دست از کالاها را وارد می‌کنند تنها با پیام “شماره سریال مورد نظر معتبراست” مواجه می‌شوند.
وی افزود: متاسفانه ازآنجایی که سو استفاده مذکور رخ داده امکان تشخیص کالاهای قانونی از قاچاق فراهم نیست.

وی تاکید کرد: البته این برچسب‌ها که به شیوه مربوطه مورد سو استفاده واقع شده است محدود بوده و تا بهمن ماه سال جاری توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز
جمع‌آوری می‌شود.

رییس کارگروه تلفن همراه مجمع عالی واردات افزود: این کلاهبرداری که به تازگی در بازار موبایل تهران رواج پیدا کرده تنها تا اواسط هفته آینده به طول خواهد کشید چرا که بازرسان این طرح، با نظارت‌های پی در پی به جمع‌آوری کالاهایی بدون گارانتی می‌پردازند.

وی جمع‌آوری گوشی‌های فاقد طرح شبنم را مربوط به کالا‌های بدون گارانتی اعلام کرد و گفت:‌ خریداران باید توجه داشته باشند که درهنگام خرید علاوه بر طرح شبنم به هولوگرام شرکت واردکننده رسمی نیز دقت کنند.

عبقری با اشاره به اینکه واردات قانونی این کالای ارتباطی تنها توسط چند شرکت‌ محدود صورت می‌گیرد،‌گفت: در حال حاضر گوشی‌هایی که به صورت قانونی و توسط نمایندگان رسمی وارد کشور می‌شوند همراه با گارانتی رسمی،‌هولگرام شرکت و همچنین طرح شبنم در بازار عرضه می‌شوند.

گفتنی است ‌به تازگی در بازار تلفن همراه تهران دیده شده که طرح شبنم ۹۴ تومانی با قیمت بالا و تا سقف ۱۵۰۰ هزار تومانی در دست سودجویان بازار تلفن همراه قرار دارد که در پی استمرار آن بازار سیاه برای این برچسب ها به وجود آمده است.

IT Iran
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.