برژینسکی: اوضاع سوریه آنقدر هم وحشتناک نیست

فارس: مشاور امنیت ملی اسبق آمریکا با بیان اینکه اوضاع سوریه آنچنان که نشان‌داده می‌شود وحشتناک و غم‌انگیز نیست، آن را از امور داخلی سوریه دانست و اعلام کرد که موضوع هسته‌ای ایران هم همینطور است.

به گزارش فارس، “زبیگنیو برژینسکی” مشاور امنیت ملی اسبق آمریکا در گفت‌وگو با شبکه “ان بی‌سی” درباره رویدادهای اخیر در سوریه و نحوه پوشش رسانه‌های غربی از این تحولات تأکید کرد: اوضاع آنچنان که در سوریه نشان داده می شود وحشتناک و غم‌انگیز نیست.

“ریچارد هاس” رئیس شورای روابط خارجی آمریکا نیز که در همان برنامه حضور داشت، درباره این موضوع مطرح کرد که اگر یکی از اقدامات مناسب که همسایگان سوریه در خاورمیانه می‌توانند انجام دهند، باشد، این است که دیپلمات‌های خود را از روسیه خارج کنند تا مخالفت خود را با حمایت مسکو از دمشق نشان دهند.

برژینسکی در پاسخ به این سؤال گفت: من تصور نمی‌کنم که روس‌ها خیلی تحت تأثیر این موضوع قرار بگیرند. سفرا می‌روند و چیزی که در سوریه تغییر کرده است، عواقب آن است. من تصور می‌کنم که حقیقت امر این است که این موضوع بیش از حد حساس است.

وی در ادامه تأکید کرد: به طور همزمان نیز اوضاع در سوریه آنچنان که نشان داده می‌شود وحشتناک و غم‌انگیز نیست. به جهان در سال‌های اخیر نگاه کنید، جنگ وحشتناک سریلانکا، کشتار مردم در رواندا، و کشتارها در لیبی و غیره.

مشاور امنیت ملی اسبق آمریکا با تأکید بر این موضوع که تحولات سوریه یک مسئله داخلی است که صرفا به این کشور مربوط می‌شود و نباید آن را با مسائل منطقه‌ای و یا حتی جهانی اشتباه گرفت، گفت: در حقیقت این بخشی حساس از جهان است که حتی اگر باهوش هم نباشیم خواهیم توانست میان یک مشکل داخلی دشوار که هنوز هم بخش‌های اعظمی را درگیر نکرده و یک مشکل منطقه‌ای و حتی یک مشکل جهانی که روابط ما با دیگر قدرت‌های مهم بویژه روسیه را نیز شامل می‌شود، تفاوت قائل شویم.

برژینسکی به موضوع هسته ای ایران نیز اشاره کرد و آن را نیز یک موضوع و مسئله داخلی دانست که تنها به کشور ایران مربوط می‌شود و تأکید کرد: و البته مذاکرات با ایران درباره برنامه هسته‌ای این کشور نیز به همین گونه است [همچون موضوع سوریه مسئله‌ای داخلی است و نباید آن را با مسائل منطقه‌ای یا جهانی اشتباه گرفت].

وی در ادامه گفت: هرگونه توافق در رابطه با این مسائل باید روسیه و حتی چین را نیز در کنار دیگر قدرت‌های اروپایی شامل شود.

مشاور امنیت ملی دوره ریاست‌جمهوری “جیمی کارتر” با رد اظهارات ریچارد هاس در رابطه با اخراج دیپلمات‌های روس از کشورهای همسایه سوریه تصریح کرد: این مسئله با فراخواندن سفرای مسکو و یا اعلام کردن این موضوع به روس‌ها که آنها همچون آدمکش‌ها رفتار می‌کنند، حل نمی‌شود. حقیقت این امر چیزی نیست جز اینکه همکاری بین‌المللی وجود دارد که به مطرح شدن پیشنهاداتی خواهد انجامید که دولت اسد بتواند آنها را تحمل کند و حتی پیشنهاداتی که برخی از انواع تلاش‌های تحت نظارت برای ایجاد اجماع داخلی را شامل شود. این نزاع‌ها قرار است همچنان ادامه داشته باشد.

برژینسکی ادامه داد: قیام سوریه با دیگر درگیری‌های منطقه کاملا متفاوت است چرا که در این جا خشونت در تمام مناطق این کشور گسترده نشده است و ارتش این کشور منسجم باقی مانده و نخبگان اقتصادی این کشور نیز همچنان از دولت اسد حمایت می‌کنند.

“دیوید ایگناتیوس” ستون‌نویس مشهور روزنامه “واشنگتن‌پست” نیز که در این برنامه تلویزیونی حاضر بود و به نظر می رسید با نظرات برژینسکی در این رابطه مخالف است به رویدادهای چند روز گذشته در الحوله اشاره کرد و گفت: میزان خشونت در سوریه وحشتناک است.

این در شرایطی است که گروهگ‌های تروریستی برای جلب توجه افکار عمومی و برانگیختن حس ترحم جهانیان، در جنایتی جدید و هولناک چندین زن و کودک را قتل‌عام کردند و آن را با کمک رسانه‌های غربی و وابسته، به ارتش سوریه نسبت می‌دهند.

در حادثه الحوله که جمعه گذشته (۲۵ می) در سوریه روی داد بیش از ۹۰ نفر به دست گروهک‌های تروریستی کشته شدند که ۵۰ نفر از آنها کودک بوده‌اند.

دولت سوریه تاکید میکند این اقدام توسط عناصر مسلح تروریستی مورد حمایت آمریکا و عربستان و قطر انجام شده ولی شبه نظامیان دولت دمشق را متهم می کنند با حمله هوایی این مناطق را هدف قرار داده است.

این در حالی است که فیلم‌های جدید و گزارش سازمان ملل نشان می‌دهد این افراد با سلاح آرپیجی، خمپاره انداز و شلیک مستقیم افراد مسلح به قتل رسیده اند.

برژینسکی در واکنش به این اظهارات ایگناتیوس گفت: نباید درباره یک موضوع برپایه احساسات نتیجه‌گیری کرد چرا که این امر قطعا اوضاع را بدتر می‌کند و مشکلات بیشتری بوجود خواهد آورد. من را در موقعیت دفاع از خشونت و کشتار مردم قرار ندهید. صادقانه بگویم که این موضوع مورد بحث ما نیست.

وی در ادامه تأکید کرد: البته ما می‌دانیم که این اتفاقات می‌افتد و چنین اتفاقاتی وحشتناک است. چنین اتفاقاتی همچنین در سطحی وسیع‌تر در بسیاری کشورهای دیگر که در آنجا هیچ مداخله‌ای نکردیم نیز در حال وقوع است. نکته من این است که ما در منطقه‌ای هستیم که تمام این مسائل به یکدیگر مرتبط می‌شود و اگر ما بخواهیم صرفا بر اساس احساسات و آن نوع تهدیدهای مبهم مبنی بر اینکه روس‌ها باید بچه‌های خوبی بشوند، ما صرفا درگیری‌ها را به کل منطقه گسترش می‌دهیم که به واسطه آن نیز مسائل داخلی سوریه با درگیری میان شیعیان و سنی‌ها مرتبط خواهد شد. عراق بی‌ثبات خواهد شد. ایران نیز درگیر خواهد شد. اسرائیلی‌ها نیز از یک طرف تمایل دارند شاهد این باشند که سوریه‌ای نسبتا قدرتمند نداشته باشیم. بنابراین آنها به دقت اوضاع را زیر نظر دارند.

برژینسکی در ادامه با تأکید بر این موضوع که نباید اوضاع داخلی سوریه را به یک مسئله منطقه‌ای و حتی جهانی تبدیل کرد، گفت: عواقب چنین اتفاقی این خواهد بود که در صدر تمام مشکلات جانبی شاهد شکست مذاکرات با ایران خواهیم و بعد از آن نیز مشکلات بین‌المللی مهمی را با شرکایمان شاهد خواهیم بود که عواقب سیاسی و اقتصادی جدی به بار خواهد آورد.

مشاور امنیت ملی اسبق آمریکا در پایان تأکید کرد که تا کنون هرچه درباره اوضاع سوریه شنیده‌ایم میزان زیادی با احساسات و شعار دادن در این رابطه آمیخته بود.

وی همچنین اشاره کرد که موفقیت طرح های محرمانه کاخ سفید به همکاری بین المللی وابسته است، اما به صراحت نگفت که منظورش از این طرح‌های محرمانه چیست.
۵۱۵۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.