برژینسکی: دوران سلطه آمریکا بر جهان به پایان رسیده است

فروردین ۱۴۰۳

مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا ضمن تأکید بر اینکه مفهوم هژمونی جهانی رنگ باخته گفت: «دوران سلطه آمریکا بر جهان به پایان رسیده است.»

به گزارش گروه وبگردی ممتاز نیوز، «زیبیگنیو برژینسکی»، مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا گفته مفهوم هژمونی جهانی، رنگ باخته و سلطه هم مفهومی است که دیگر قابل دستیابی نیست.

آقای برژینسکی که در دانشگاه جان هابکینز سخنرانی می‌کرد همچنین گفت دوران سلطه ۱۳ ساله آمریکا بر جهان پس از جنگ سرد نیز به پایان رسیده است.

این مقام اسبق آمریکایی گفت آمریکا بخش بسیاری از محوریتش در سالهای پیش را از دست داده است؛ وی افزود واشنگتن حداقل تا آنجا که عمر اشخاص حاضر در این سالن قد می‌دهد امکان ندارد جایگاهش را به عنوان یک قدرت جهانی سلطه‌گر به دست آورد.

وی که پیشتر مشاور جیمی کارتر، رئیس جمهور اسبق آمریکا بود تأکید کرد ضرورت دارد که آمریکا با جهان مدرنی که بیش از هر زمان دیگر پیچیده شده کنار بیاید. 

برژینسکی افزود دست‌کم ایده استثنایی بودن آمریکایی‌ها، ایده‌ای ناپخته است.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در چندین نوبت دربارهٔ اینکه آمریکایی‌ها مردمی استثنایی می باشند اظهاراتی مطرح کرده بود.

«ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه مدتی پیش طی یادداشتی در روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز ضمن انتقاد از این اظهارات اوباما نوشت: «تزریق ایده استثنایی بودن یک ملت، هر انگیزه‌ای که داشته باشد، خطرناک است.»


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.