برگزاری آیین اختتامیه طرح فراگیر «قرآن کتاب زندگی»

برگزاری آیین اختتامیه طرح فراگیر «قرآن کتاب زندگی»

جام جم آنلاین: آیین اختتامیه طرح فراگیر «قرآن کتاب زندگی» با حضور وزیر ارشاد در بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن برگزار شد.

به گزارش روز شنبه جام‌جم آنلاین به نقل از روابط عمومی رادیو قران، آیین اختتامیه طرح فراگیر «قرآن کتاب زندگی» با محوریت سوره انسان که به همت رادیو قرآن برگزار شده بود، شب گذشته در بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن برگزار شد.

محمدحسین محمدزاده، مدیر رادیو قرآن در ابتدای مراسم اختتامیه طرح قرآن، کتاب زندگی که روز جمعه (۱۳ مردادماه) در محل مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد، ضمن بیان خیر مقدم به حاضرین و شرکت‌کنندگان در این طرح بیان کرد: رادیو قرآن یکی از مظاهر اهتمام نظام جمهوری اسلامی ایران به بحث قرآن کریم است.

مدیر رادیو قران گفت: قرآن بهترین کتاب برای سبک و شیوه زندگی است. ما باید بهترین راه زندگی را از این کتاب مقدس استخراج کنیم و شبکه رادیویی قرآن نیز با رویکرد مخاطب عام در زمینه ترویج فرهنگ قرآنی فعالیت می‌کند.

محمدزاده در خصوص برگزاری طرح قرانی بیان کرد: در سال‌های ۸۸ و ۸۹ این طرح با عنوان «قرآن، نبض زندگی» اجرا شد و در سال گذشته به دلیل تحولات منطقه با عنوان و موضوع «قرآن، کتاب بیداری» اجرا و امسال نیز با عنوان «قرآن، کتاب زندگی» برگزار شده است.

وی گفت: این طرح با محوریت سوره انسان با بیش از ۵۰ شاخص از شاخصه‌ها طی روزهای آغازین تابستان تا اواسط ماه رمضان در برنامه‌های مختلف در رادیو قرآن و شبکه‌های دیگر رادیویی و رسانه‌های قرآنی و فرهنگی به اجرای برنامه پرداختند.

محمدزاده ادامه: بیش از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در طرح قرآن کتاب زندگی شرکت کردند که بر اساس قرعه‌کشی به برگزیدگان جوایز اهداء می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برای رساندن خدمات‌رسانی بهتر این طرح به مردم تا چند ساعت قبل از اختتامیه نیز اطلاعات شرکت‌کنندگان بر روی سایت قرار گرفته است که در این مراسم به صورت نمادین به تعدادی از برگزیدگان در این طرح هدایای نفیس اهدا می‌شود.

محمدزاده افزود: در طرح قران کتاب زندگی بیش از سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر شرکت کردند.

قرآن، کتاب اخلاق طرح قرانی تابستان سال آینده

در ادامه این مراسم محمدحسین صوفی معاون صدای رسانه ملی نیز با اشاره به برنامه‌های قرآنی رادیو گفت: باید در کنار قرائت به تدبر و فهم در قرآن نیز توجه شود.

وی موضوع طرح فراگیر قرآن، کتاب زندگی سال آینده را اخلاق و پرداختن به یکی از سوره‌هایی که مضمون اخلاقی دارند، اعلام کرد.

صوفی اضافه کرد: امسال رادیو تلاوت و شبکه مجازی ترتیل را برای بهره مندی بیشتر علاقه مندان راه اندازی کردیم.

معاون صدای رسانه ملی گفت: مسابقات قرآنی با هدف ترویج و اشاعه فرهنگ قرآن و معارف دینی هر سال از سوی معاونت صدا و با محوریت رادیو قرآن برگزار می‌شود وسال آینده این طرح با عنوان قرآن، کتاب اخلاق و با محوریت مفاهیم اخلاقی به میان مردم خواهد آمد.

وی رادیو قرآن را هدیه جمهوری اسلامی به مردم متدین ایران دانست و افزود: بیش از ۲۰ سال از فعالیت رادیو قرآن می‌گذرد. در این چند سال ترویج و تبیین معارف قرآنی، پخش قرآن‌های جذاب و انواع ترتیل، پاسخگویی به سوالات قرآنی مردم، گزارش از مسابقات قرآنی، بازتاب عملکرد نهادهای قرانی و پخش قرائت‌های درخواستی از جمله فعالیت‌های این شبکه رادیویی محسوب می‌شود.

محمد صوفی معاون صدای رسانه ملی ادامه داد: قرآن کریم زیر بنای حکومت ما است به همین منظور برای ادای دین به این کتاب برنامه‌ها و فعالیت‌های زیادی در زمینه گسترش فرهنگ قرآن داشتیم. در کنار قرائت قرآن باید فهم و تدبر در آیه‌های قرآنی وجود داشته باشد.

معاون صدای رسانه ملی از جمله اقدامات مهم این شبکه رادیویی را، برگزاری طرح‌های قرآنی عنوان کرد و گفت: رادیو قرآن سالانه طرح‌های مختلف قرآنی با محوریت سوره‌های قرآن کریم برگزار می‌کند که سال گذشته با توجه به تحولات منطقه، طرح قرآن کتاب بیداری با محوریت سوره صف و امسال نیز طرح قرآن کتاب زندگی را با محوریت سوره انسان برای داشتن یک زندگی قرآنی و ارائه سبک زندگی دینی برگزار کرد.

وی ادامه داد یکی از اهداف مهم این طرح‌ها غنی سازی اوقات فراغت اقشار مختلف مردم و آشنا سازی آنان با فرهنگ قرآنی است که طی ۱۳ دوره از برگزاری طرح‌های قرآنی در تابستان، رادیو قرآن توانسته است فرهنگ و معارف قرآنی را در جامعه نهادینه سازد.

محمد حسین صوفی خاطر نشان کرد: برای انس بیشتر با قرآن و جاری سازی رفتار قرآنی در جامعه، سال آینده طرح قرآن، کتاب اخلاق با محوریت یکی از سوره‌های قرآن که در آن مفاهیم اخلاقی بیشتری آمده است، برگزار می‌شود.

وی با بیان این‌که رادیو قرآن با فعالیت‌های تخصصی خود می‌تواند نقشی اثر گذار در جامعه داشته باشد، گفت: راه اندازی رادیو تلاوت به عنوان شبکه دوم رادیو قرآن که با پخش شبانه روزی ترتیل با صدای قاریان ایران و جهان اسلام در ماه مبارک رمضان همراه با روزه داران است، یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های معاونت صدا و رادیو قرآن است.

معاون صدای رسانه ملی برگزاری طرح‌های قرآنی در رسانه ملی را همگام با نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم بیانگر حاکمیت ارزش‌های دینی و اخلاقی در جامعه خواند و گفت: اختتامیه طرح قرآن، کتاب زندگی در بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد که پیوند بین مردم و قرآن است.

اجرای طرح «قرآن، کتاب زندگی» فرهنگ سازی قرآنی را درپی خواهد داشت

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه طرح «قرآن، کتاب زندگی» که در بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن برگزار شد، با اشاره به اهمیت اجرای این طرح در مقابل تبلیغات منفی دشمنان و برنامه‌های متنوع شبکه‌های غربی، گفت: اجرای این طرح فرهنگ سازی قرآنی را در پی خواهد داشت.

سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: قرآن کتابی است که تمامی مسائل را آشکار می‌کند و انسان‌ها را برای گام برداشتن در مسیر الهی یاری می‌رساند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اجرای طرح «قرآن، کتاب زندگی» از سوی مسوولان رادیو قرآن، بیان کرد: این طرح که همزمان با فصل تابستان از سوی رادیو قرآن اجرا می‌شود، تلاش دارد تا همگان را با سبک زندگی قرآنی آشنا کند و مفاهیم و آموزه‌های قرآنی را به تمامی افراد و اقشار جامعه انتقال دهد.

 وی با اشاره به سرمایه‌گذاری‌هایی که از سوی غربی‌ها در جهت جایگزین کردن فرهنگ غربی بر فرهنگ قرآنی و اسلامی صورت می‌گیرد، عنوان کرد: غربی‌ها از طریق تولید محصولات مختلف فرهنگی و آموزشی و راه اندازی شبکه‌های مختلف ماهواره‌ای تلاش داشته اند تا سبک زندگی غربی را به مردم ما القاء کنند و این سبک از زندگی را جایگزین فرهنگ اصیل اسلامی کنند.

سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر لزوم مقابله با جنگ نرم تصریح کرد: شبکه‌های فارسی زبان به تدریج در راستای جنگ نرم فرهنگ غرب را در میان مردم ما اشاعه می‌دهند. ما اگر بخواهیم این برنامه‌ها را صرفاً سرگرم‌کننده تلقی کنیم نگاهی ساده‌انگارانه به موضوع داشته‌ایم.

وی با بیان این‌که شبکه‌های غربی بدون آنکه مخاطب متوجه شود، ذهن او را به سمت مقاصد خود سوق می‌دهند، یادآور شد: مخاطبان این شبکه‌ها ناخودآگاه به سمت افکار و عقاید غربی متمایل و از فرهنگ اسلامی دور خواهند شد.

حسینی سکوت در برابر جنگ نرم را حرام دانست و اظهار داشت: ما باید در مقابل، برنامه‌های گسترده، منسجم و پر محتوایی در زمینه‌های قرآنی و دینی داشته باشیم و این فعالیت‌ها را به صورت مستمر ادامه دهیم.

وزیر ارشاد تأکید کرد: هنرمندان در هر زمینه‌ای که فعالیت می‌کنند باید هنر خود را برای گسترش فرهنگ قرآنی به کار بگیرند.

وزارت ارشاد نیز در همین راستا حمایت جدی از موسسات قرآنی و نمایشگاه‌ها با موضوع قرآن خواهد داشت.

سیدمحمدحسینی  ادامه داد: ساده اندیشی است که بگوییم غربی ها، شبکه‌های ماهواره‌ای را برای تفنن و سرگرمی مردم ما راه اندازی کرده اند؛ آنها تلاش می‌کنند بدون آنکه مخاطبان متوجه باشند فاصله‌ای میان مردم با آداب و فرهنگ اسلامی ایجاد کنند و آنان را به سمت غرب گرایش دهند که البته برای دستیابی به این هدف از ابزار جنگ نرم و راه اندازی شبکه‌های متعدد ماهواره‌ای استفاده کرده‌اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر برنامه ریزی به منظور انجام فعالیت‌های قرآنی گسترده در سطح کشور، عنوان کرد: ما باید با اجرای برنامه‌های متعدد قرآنی، مردم را با قرآن و مضامین بالای آن مأنوس کنیم و برنامه‌های متعددی را برای تحقق این هدف اجرا کنیم.

 وی با یادآوری این‌که باید بتوانیم در مسیری که اهل بیت(ع) ترسیم کرده‌اند، حرکت کنیم، ادامه داد: باید با اجرای برنامه‌های قرآنی و برپایی نمایشگاه‌های قرآن و هم چنین برپایی نمایشگاه محصولات قرآنی بتوانیم در مسیر اهل بیت(ع) حرکت کنیم.

سیدمحمد حسینی با بیان این‌که برگزاری چنین برنامه‌هایی مقدمه‌ای برای آشنایی با معارف قرآنی است، عنوان کرد: امام خمینی(ره) فرمودند: «اگر قرآن نبود درهای معرفت بر ما بسته بود»؛ قرآن باید امام و پیشوای ما باشد و البته با کاری که رسانه ملی انجام می‌دهد همه دست به دست هم دادند که ما شاهد فرهنگ سازی قرآنی باشیم که البته ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از این فعالیت‌های قرآنی حمایت می‌کنیم.

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تصویب ایجاد معاونت قرآن در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، یادآور شد: با ایجاد معاونت قرآن در وزارت ارشاد باید بتوانیم این فعالیت‌ها را توسعه دهیم و فعالیت‌های قرآنی هنرمندان، نویسندگان و… توسعه پیدا کند تا در نهایت جوانان بیش از پیش با قران کریم آَشنا شوند.

حسینی در پایان سخنان خود با اشاره به سوره انسان گفت: این سوره بسیار ارزشمند است و به گذشت و ایثار اهل‌بیت اشاره می‌کند. بنابراین ما می‌توانیم از این سوره درس‌های بسیاری بگیریم و بیش از این به آن بپردازیم.

دبیر فراکسیون قرآن و عترت مجلس: رادیو قرآن پیشگام فعالیت‌های قرآنی

در ادامه لاله افتخاری دبیر فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی رادیو قران را پیشگام فعالیت‌های قرآنی خواند و گفت: شبکه رادیویی قرآن با تولید برنامه‌های متنوع در فرهنگ سازی قرآنی نقش مهمی دارد.

وی افزود: برنامه‌های قرآنی پایانی ندارد و نباید بگوییم اختتامیه طرح قرآن کتااب زندگی چراکه قرآن در تمام شئون همراه بشر است و این طرح آغازی برای انس بیشتر با قرآن در حوزه سبک زندگی است تا مردم با چگونه قرآنی زندگی کردن آشنا شوند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی انس با قرآ ن همراه با تدبر را راهی برای خوب زندگی کردن عنون کرد و گفت: محوقرار دادن سوره انسان در این طرح قرآنی زمینه‌ای فراهم کرد تا مردم با نکات و آموزه‌های قرآنی زندگی اهل بیت(ع) آشنا شوند و همین انس و آشنایی سببی برای بهتر زندگی کردن و الگوسازی است.

در این مراسم سید تقی سهرابی مدیر روابط عمومی سازمان صدا و سیما نیز با اشاره به طرح قرآن کتاب زندگی آن را طرحی برای همه مردم عنوان کرد و از دست اندرکاران برگزاری طرح قدردانی کرد.

در پایان این مراسم از لوح فشرده با ستارگان تلاوت ایرانی رونمایی شد.

این لوح شامل تلاوت قرآن کریم با صدای ۱۴ قاری ممتاز و بین‌المللی کشورمان است که به همت گروه قران و تلاو.ت رادیو قران تهیه شده است.

در این لوح فشرده تحقیق کل قرآن کریم با صدای اساتیدی چون احمد ابوالقاسمی، عباس امام جمعه، محمدرضا پورزرگری، رحیم خاکی، قاسم رضیعی، حسن رضائیان، محمدحسین سبزعلی؛ محمدحسین سعیدیان، محمدعباسی، سعید طوسی، منصورقصری زاده، حسین کرمی و کریم منصوری است.

شایان ذکر است مراسم اختتامیه قرآن، کتاب زندگی که از ۱۶خردادماه با ۵۰آموزه از سوره انسان آغاز شده بود شب گذشته ۱۳ مرداد ماه در مصلی بزرگ امام خمینی ( ره ) و با حضور سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد حسین صوفی معاون صدای رسانه ملی، سید تقی سهرابی مدیر کل روابط عمومی سازمان صدا و سیما، لاله افتخاری عضو فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی، محمد حسین محمد زاده مدیر شبکه رادیویی قرآن و جمعی از مدیران و مسؤلین قرآنی و فرهنگی کشور، برگزار شد.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.