برگزاری جلسه شورای سیاستگذاری و هماهنگی دستگاه‌های اجرایی در زمینه مالکیت معنوی

جلسه شورای سیاستگذاری و هماهنگی دستگاه‌های اجرایی در زمینه مالکیت معنوی با حضور معاون وزیر دادگستری و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی در وزارت دادگستری برگزار شد.

به گزارش ایسنا،‌ در ابتدای این جلسه میرحسینی مشاور وزیر دادگستری و دبیر شورای سیاست‌گذاری گزارشی درباره آخرین تحولات وضعیت مالکیت فکری داخل و خارج کشور ارائه کرد.

دبیر شورای سیاست‌گذاری و هماهنگی حقوق مالکیت معنوی گفت: لایحه جامع مالکیت ادبی و هنری و حقوقی مرتبط با جلسات متعدد کمیسیون فرعی لوایح دولت مطرح و در حال حاضر مراحل نهایی خود را طی می‌کند.

وی افزود: همزمان تعدادی از مواد لایحه یاد شده در کمیسیون اصلی مطرح و مورد تصویب قرار گرفته است. با توجه به اهمیت لایحه یاد شده درخواست دستگاه‌های ذیربط تسریع در تصویب آن است. ضمناً برخی از دستگاه‌ها در رابطه با لایحه یاد شده نظراتی دارند که کمیسیون در حال بررسی نهایی آنهاست.

وی هم‌چنین در رابطه با آخرین وضعیت لایحه جامع حمایت از مالکیت ادبی و هنری و حقوقی مرتبط و ضرورت اصلاح قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری به حضار گزارش ویژه داد.

میرحسینی هم‌چنین گزارش آخرین وضعیت مربوط به اصلاح آئین‌نامه قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علایم تجاری در رابطه با ارزیابی اختراعات و ضرورت تصویب فوری آن را ارائه کرد.

وی گفت: قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علایم تجاری در سال ۱۳۸۶ و براساس اصل ۸ قانون اساسی برای مدت پنج سال تصویب شده است. با توجه به نزدیکی تاریخ انقضاء، اصلاح و تمدید آن ضروری به نظر می‌رسد.

میرحسینی به نشست تریپس درباره مبارزه با کالاهای تقلبی و تحلیل قانون جدید گمرک جمهوری اسلامی ایران بویژه، (ماده ۱۲۲) در رابطه با جلوگیری از ورود کالاهای تقلبی اشاره کرد و گفت: مبارزه و جلوگیری از ورود کالاهای تقلبی از جمله موضوعات مهم در حوزه اجرای حقوق مالکیت معنوی است.

وی افزود: در سال ۱۳۹۰ قانون گمرک اصلاح و در ماده ۱۲۲ مواردی در رابطه با ممنوعیت ورود قطعی کالاهای دارای نام یا نشانی که موجبات اغفال خریدار و مصرف کننده نسبت به سازنده یا محل ساخت یا خواص یا مشخصات اصلی آن کالاست، آمده است. تحلیل ماده یاد شده و نواقص آن و همچنین ظرفیت‌های آن برای جلوگیری از ورود کالاهای تقلبی ضروری به نظر می‌رسد.

مشاور وزیر دادگستری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نشست کشورهای هم فکر در بالی – اندونزی راجع به دانش سنتی، فولکلور و منابع ژنتیک، گفت: همواره در طول جلسات کمیته بین‌الدولی دانش سنتی، فولکلور و منابع ژنتیک بین کشورهای در حالا توسعه و توسعه یافته در رابطه با نحوه حمایت از مقولات یاد شده اختلاف نظر بوده و کشورهای در حال توسعه یافته با این نگاه مخالف بوده و حداکثر بر تدوین یک سند موثر و غیر الزام‌آور تاکید دارند.

وی گفت: کشورهای همفکر بر تدوین یک یا چند سند الزام‌آور بین‌المللی درباره این مورد اصرار داشته و تاکنون برای همسو کردن نظرات جلسات متعدد (سه‌ جلسه) داشتند. کشور جمهوری اسلامی ایران همواره از نگاه کشور‌های همفکر و متن پیشنهادی آنها حمایت کرده است.

میر حسینی همچنین به کمک‌های فنی وایپو و درج فرش دستباف در پیش‌نویس سند حمایت از نمودهای دانش سنتی اشاره کرد و گفت: در جریان مذاکرات کمیته بین‌الدولی دانش سنتی، منابع ژنتیک و فولکلور که در تیرماه سال جاری در ژنو صورت گرفت با تلاش نمایندگی کشورمان در ژنو فرش دستباف به عنوان یکی از نمود‌های ملموس فولکلور وارد سند مذاکراتی مربوط شده است.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.