برگزاری مزایده معدنی با آیین نامه جدید

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: ضوابط جدیدی برای برگزاری مزایده معادن در حال تدوین است که پس از تکمیل و تصویب آیین نامه اجرایی قانون اصلاح قانون معادن، استفاده خواهد شد.

به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران (شاتا)، وجیه الله جعفری با تاکید براینکه این آیین‌نامه برای صیانت از ذخایر معدنی تجدید ناپذیر، تامین حقوق متقابل دولت و بخش خصوصی و انتخاب بهره‌بردار اصلح در حال تدوین است،‌ تصریح کرد: آیین نامه مزایده معادن متناسب با نحوه بهره‌برداری از معادن و متفاوت از شرایط گذشته خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه بخش معدن به دلیل انفال بودن و تفاوت با سایر فعالیت‌ها اقتصادی، طبق قانون معادن و آیین‌نامه اجرایی آن واگذار می‌شوند، گفت: برای اینکه حق دولت و بخش خصوصی در واگذاری معادن تضییع نشود،‌ فصلی مستقل در خصوص نحوه برگزاری مزایده بخش معدن در آیین نامه اجرایی قانون معادن تدوین کرده‌ایم که هدف اصلی آن شفاف سازی هرچه بیشتر نحوه‌ برگزاری مزایده این بخش است.

جعفری ادامه داد: اگرچه آیین نامه برگزاری مزایده بخش معدن به صورت اختصاصی برای این بخش تدوین شده، ‌اما بدون تردید نقاط مشترکی نیز با قوانین موجود خواهد داشت.

این مقام مسئول تاکید کرد: در شرایط جدید تا حد امکان رانت اطلاعاتی از میان می‌رود و واگذاری معادن به طریق مزایده در این بخش به صورت کاملا شفاف برگزار خواهد شد.

وی افزود: علاوه براین برای اکتشاف ذخایر معدنی تمامی افراد می توانند یک محدوده به نام خود ثبت کنند. البته گرفتن پروانه اکتشاف و انجام عملیات بهره‌برداری مستلزم دارا بودن صلاحیت فنی و مالی است.

معاون معدنی وزارت صنعت معدن و تجارت به آخرین وضع تدوین آیین نامه اجرایی قانون معادن اشاره کرد و گفت: تاکنون ۷۰ جلسه، برای تدوین این آیین نامه برگزار شده است و در جلسات آن حداقل ۱۵تن از کارشناسان برجسته بخش معدن با تعامل نمایندگان نهادهای اثر گذار در این بخش از جمله بخش خصوصی حضور داشته اند.

جعفری ادامه داد: تدوین آیین نامه اجرایی قانون جدید معادن از زمستان سال گذشته در قالب سه کارگروه تنظیم پیش نویس، کارگروه تخصصی و کارگروه تلفیق،‌ آغاز شده است و همچنان ادامه دارد.

وی به برخی بخش‌های آیین نامه اشاره کرد و گفت: بخش اکتشاف، بهره‌برداری، مزایده، فرآوری، شورای عالی معادن، مقررات عمومی و نظارت از فصولی است که آیین نامه اجرایی قانون معادن را تشکیل می‌ دهد.

جعفری ابراز امیدواری کرد آیین نامه اجرایی قانون معادن اوایل پاییز نهایی  و برای تصویب به هیات وزیران فرستاده شود./س


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.