برگزاری کارگاه بین المللی آسیب شناسی تغییرات سریع تراز آب دریاچه های بزرگ

۱۱م دیماه ،

کارگاه بین المللی آسیب شناسی تغییرات سریع تراز آب دریاچه های بزرگ و پاسخ انسان به ‌آن در تاریخ ۱۶ دی ماه ۹۱ توسط موسسه ملی اقیانوس شناسی برگزار می گردد.

وحید چگینی، رئیس موسسه ملی اقیانوس شناسی در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران گفت: کارگاه بین المللی تغیرات سریع تر از آب دریاچه های بزرگ و پاسخ انسان به آن و با حضور جمعی از متخصصان و محققان بین المللی به مدت ۷ روز از ۱۶ دی ماه ۹۱ در موسسه ملی اقیانوس شناسی و استان گلستان برگزار می گردد.

 وی افزود: این کارگاه بین المللی با حضور جمعی از صاحب نظران و محققان داخلی و همچنین بیش از ۱۰ نفر از صاحب نظران و محققان خارجی در موسسه ملی اقیانوس شناسی در روز شنبه ۱۶ دی ماه افتتاح می گردد و پس از مراسم افتتاح ، این  کارگاه آموزشی در سالن اجتماعات موسسه ملی اقیانوس شناسی تا پایان روز یکشنبه مورخ ۱۷ دی ماه ۹۱ دنبال می گردد.

 وی افزود:نشست و گفتگو پیرامون مباحث تغییرات اقلیمی، زمین باستان شناسی،‌زمین شناسی کواترزی، ژئو شیمی ،‌هواشناسی ، بوم شناسی دیرینه، روش های تعیین سن،‌مخاطرات طبیعی از مورخ ۱۶ تا ۱۷ دی ماه ۹۱ و همچنین بازدید از مناطق ساحلی شبه جزیره میان کاله، دلتا گرگانرود و دیوار گرگان در در استان گلستان از مورخ ۱۸ تا ۲۲ دی ماه ۹۱ از جمله برنامه های این کارگاه بین المللی است.

 حمید علیزاده معاون پژوهشی موسسه ملی اقیانوس شناسی در ادامه در خصوص اهداف این کارگاه گفت: آشنایی با مولفه های موثر در تغییرات سریع تر از آب حوضه های بسته بزرگ چون دریای خزر، دریاچه ارومیه، دریاچه آرال، دریای بحر المیت، بررسی چگونگی تاثیر دریاچه ها در روند تغییرات اقلیمی مناطق، تاثیر تغییرات اقلیمی و نوسانات تراز آب دریاچه ها بر ظهور و افول تمدن ها، نقش فعالیت های انسانی در تغیرات تراز آب دریاچه ها، آشنایی با شاخص های مورد بررسی در تغییرات اقلیمی و نوسان های سریع تر از آب دریاچه ها از جمله اهداف این کارگاه بین المللی است.

 علیزاده در ادامه با اشاره به کاهش تراز آب دریاچه آرال در چند دهه ی قبل به سبب کاهش ورد آب رودخانه ای اظهار داشت:  گرم شدن کره زمین تغییرات آب و هوایی سریع در قبل و مصرف بی رویه هر کدام به نوع خود می توانند تاثیر خود را در این محیط نشان دهند که تراز آب حوضه های بسته را تحت تاثیر قرار می دهند.

 وی خاطر نشان کرد: بررسی سبب تغییرات اقلیمی بر روی نوسان های سریع تراز آب دریاچه های  بزرگ و تاثیر آن بر افول و ظهور تمدن ها در قبل می تواند کمک بسیاری در جهت بازسازی و پیش بینی اثر این پدیده ها در آینده داشته باشد./ح


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.