برگزاری آیین انتخاب شهر غزنی در افغانستان به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام

۲۳فروردین۱۳،

آیین انتخاب شهر غزنی در افغانستان به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام امروز شنبه با حضور سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید محمد حسینی در این مراسم که از سوی سازمان آموزشی علمی کشورهای اسلامی (آیسسکو) برگزار شد، گفت: غزنی دیار بزرگان، شاعران، نویسندگان و اندیشمندانی بوده که خدمات گسترده ای را به جهان و فرهنگ اسلام انجام داده اند، غزنی به سبب اینکه مهد علم و دانش بوده توانسته دانشمندان بزرگی را تحویل جامعه دهد.

وزیر ارشاد گفت: زمانی که شهر اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی شده بود، بزرگان بسیاری در اصفهان حضور پیدا کرده و از افتخارات آن بازدید کردند، غزنی نیز امروز شاهد حضور تعداد بسیاری از نمایندگان کشورهای اسلامی است که امیداریم این شهر نیز جایگاه قبل خود را باز یابد.

وی افزود: مراسم استقبال از شهر غزنی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام پیش ازاین در تهران با حضور وزیر فرهنگ افغانستان برگزار شد.

حسینی در ادامه گفت: امسال چندین برنامه دیگر در رابطه با شخصیت های بزرگ مانند سنایی و ابوریحان خارجی در جمهوری اسلامی ایران برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به پرورش دانشمندان بزرگ در شهرهای غزنی (افغانستان) و نیشابور (ایران) خواستار خواهر خواندگی بین این دو شهر شد تا پیوند مشترک فرهنگی دو کشور برادر بطور مستمر ادامه یابد.

وی افزود: سنایی یکی از شاعران و بزرگان غزنی است که در اوایل شهرتی نداشت اما بعدها تحول در وی ایجاد شد و فصل تازهی در زندگی وی به وجود آمد که به حوزه اخلاق، معنویت و عرفان گرایش پیدا کرده و در تاریخ ماندگار شد و امروز هم به جای جنگ، نزاع و درگیری نیاز بشر به معنویت، عرفان و اخلاق بیشتر است.

وی گفت: در اشعار سنایی نیز به ضرورت صلح و برادری در جامعه تاکید شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران گفت: امیدوارم در رابطه با شخصیت هایی مانند سعد سلمان مسعود و ابوالفضل بیهقی نیز تحقیق بیشتری شود و مردم با آنان آشنایی بیشتری پیدا کنند.

وی خطاب به حاضرین جشنواره غزنی گفت: ما تلاش می کنیم در سال جاری برای معرفی غزنی به جهانیان در کنار مردم افغانستان باشیم.

سید مخدوم رهین وزیر فرهنگ افغانستان نیز در این مراسم از حضور نمایندگان کشورهای اسلامی در نامگذاری شهر غزنی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام قدردانی کرد و گفت: غزنی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام و مرکز سلطنت اسلامی خدمات بزرگی به تمدن اسلام کرده است.

وی گفت: سلطنت غزنی در تاریخ خدمت بزرگی را برای انتقال فرهنگ اسلامی به شبه قاره هند و کشوهای آسیای میانه انجام داده است.

رهین گفت: انتخاب غزنی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام فرصت خوبی برای همبستگی و گسترش روابط فرهنگی بین کشورهای اسلامی و نقش تمدن اسلام در جهان است.

شهر غزنی افغانستان در سال ۲۰۰۷ از سوی سازمان آموزشی علمی کشورهای اسلامی برای سال ۲۰۲۴ به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلامی پیشنهاد شد./ی۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.