برگزاری اولین کنگره ملی بزرگداشت میرزا کوچک خان جنگلی با پیام مقام معظم رهبری

۰۶م آذر ،

اولین کنگره ملی بزرگداشت میرزا کوچک خان جنگلی با پیام مقام معظم رهبری و حضور رییس جمهور برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدشیخان رییس اولین کنگره ملی بزرگداشت میرزا کوچک خان جنگلی در نشستی که به تشریح اهداف برگزاری این کنگره و برنامه‌های آن اختصاص داشت، با اشاره به این‌ که انقلاب اسلامی ایران ثمره مجاهدت‌های مردان بزرگ است، به مبارزات ملت ایران در یک قرن اخیر اشاره کرد و گفت: هدف از قیام میرزا کوچک خان جنگلی مبارزه با استبداد داخلی و استعمار خارجی که در آن زمان در کشور وجود داشت، بود. میرزا با باورهای دینی که داشت نهضتی را شکل داد و کسانی که در این مسیر با او هم اعتقاد بودند به یاری او شتافتند و امروز ۹۱ سال از شهادت او می‌گذرد.

وی با بیان این‌که قیام میرزا کوچک خان جنگلی در راه حق، عدالت و آزادی بود، به اهداف برگزاری اولین کنگره ملی میرزا کوچک خان جنگلی اشاره کرد و با بیان این‌که تبیین نقش بیداری در دوران استعمار خارجی و استبداد داخلی که در آن زمان در کشور حاکم بود یکی از اهداف برگزاری این همایش است، ادامه داد: تقویت روحیه‌ی خودباوری و اعتقادات دینی در بین جوانان این سرزمین یکی دیگر از اهداف برگزاری این همایش است؛ چرا که باید جوانان با چنین شخصیت‌هایی آشنا شوند و آنها را به عنوان الگو انتخاب کنند و از زندگی آنها درس بگیرند.

وی هم‌ چنین تبیین نقش روحانیت در نهضت ضداستعماری قیام جنگل را یکی دیگر از اهداف برگزاری این همایش عنوان کرد و افزود: ما در واقع در این کنگره به دنبال تبیین اندیشه استعمارستیزی و استبدادستیزی مردم کشورمان هستیم؛ چرا که ملت ایران همواره در برابر استبداد و استعمار ایستاده و تلاش کرده که استقلال خود را حفظ کند.

رییس اولین کنگره ملی بزرگداشت میرزا کوچک خان جنگلی هم‌چنین به برنامه‌های این کنگره اشاره کرد و گفت: اعضای ستاد برگزاری کنگره، هفته‌ی قبل با رهبر معظم انقلاب دیدار داشتند و ایشان در این دیدار رهنمودهای بسیار خوبی را ارایه کردند و سبب ایجاد انگیزه‌ی مضاعف در بین اعضای ستاد شدند.

شیخان با بیان این‌که تصمیم گرفته شده سال آینده این کنگره به صورت بین‌المللی برگزار شود، اظهار کرد: فکر، راه و اندیشه میرزا جهانی است و می‌تواند در عرصه‌ی بین‌المللی به عنوان الگو مطرح شود.

وی هم‌چنین برگزاری مراسم یادبود و بازخوانی اندیشه‌های میرزا کوچک خان جنگلی و بررسی ابعاد مختلف شخصیت وی در دانشگاه‌ها را یکی دیگر از برنامه‌های این ستاد عنوان کرد و گفت: در هفته‌ی آینده که سالروز شهادت میرزا کوچک خان جنگلی است در ۲۰۰ دانشگاه کشور مراسم یادبود این شخصیت برگزار می‌شود و امیدواریم که بتوانیم در سال‌های بعد در دانشگاه‌های بیشتری این مراسم را برگزار کنیم.

شیخان هم‌چنین خبر از ساخت یادمان میرزا کوچک خان جنگلی داد و افزود: منطقه جغرافیایی نبرد میرزا کوچک خان منطقه گیلان بوده و بخش بسیاری از این منطقه شاهد این نهضت بوده و یکی از نقاط مورد توجه در این نهضت، محل شهادت میرزا است و با فراخوانی که انجام شده، طراحی مناسبی برای یادمان میرزا انجام شده است و ان‌شاءالله از اوایل سال ۹۲ عملیات اجرایی احداث این یادمان آغاز می‌شود.

رییس اولین کنگره ملی بزرگداشت میرزا کوچک خان جنگلی هم‌چنین بازدید جوانان از مناطق مبارزه میرزا کوچک خان جنگلی، نثار گل و عطرافشانی مزار میرزا با حضور دست‌اندرکاران کنگره و مسوولان ملی و محلی را از دیگر برنامه‌ها عنوان کرد و گفت: نقش روحانیت در این مبارزات بی‌بدیل بوده و یکی از مهم‌ترین جاهایی که می‌تواند این نقش را تبیین کند روحانیت است. به همین بابت در ۱۰ آذرماه خطبای نماز جمعه بخش‌ هایی از وقت خطبه خود را به تبیین شخصیت مدرس و میرزا کوچک خان جنگلی اختصاص خواهند داد.

وی با بیان این‌که برای برگزاری این کنگره در چهار بخش اسناد، خاطرات، علمی و فرهنگی هنری اعلام فراخوان شده است، گفت: در بخش علمی در ۲۵ محور مطرح شده ۵۰۰ مقاله دریافت کرده‌ایم و شخصیت‌های مختلفی اعم از دانشگاهیان، طلاب و محققان تاریخ در این فراخوان شرکت کرده‌اند.

شیخان با بیان این‌که در مراسم کنگره، مقالات برتر ارایه می‌شود و پنل‌های علمی برگزار خواهد شد، به فعالیت کمیته فرهنگی و هنری در این کنگره اشاره کرد و افزود: یکی از مهم‌ترین موضوعات که ما در این کنگره مورد توجه قرار دادیم، بخش اسناد بود و تلاش کردیم اسنادی که در این ارتباط وجود دارد را جمع‌آوری کنیم و بخشی از آنها نیز در قالب کتاب‌هایی منتشر خواهد شد.

وی هم‌چنین با بیان این‌که برنامه اصلی این کنگره در ۱۱ آذرماه که سالروز شهادت میرزا کوچک خان جنگلی است برگزار می‌شود، گفت: این مراسم با پیام رهبر معظم انقلاب آغاز خواهد شد و با حضور رییس‌جمهور برنامه را به اتمام می‌رسانیم.

رییس اولین کنگره ملی بزرگداشت میرزا کوچک خان جنگلی، مکان برگزاری این کنگره را مجتمع فرهنگی و آموزشی زیباکنار در

استان گیلان اعلام کرد و گفت: مهمان بسیاری از سراسر کشور در این کنگره شرکت می‌کنند و از مقالات برتر در کنگره نیز تقدیر خواهد شد.

شیخان با بیان این‌که ما در بخش خاطرات نیز فراخوان داده‌ایم، اظهار کرد: از بعضی دست‌اندرکاران سریال میرزا کوچک خان جنگلی نیز برای حضور در این کنگره دعوت شده است.

هم‌چنین خبر از تاسیس بنیاد میرزا کوچک خان جنگلی در آینده داد و افزود: دبیرخانه دائمی این کنگره نیز شکل خواهد گرفت که برای برگزاری کنگره بین‌المللی میرزا کوچک خان جنگلی در سال آینده برنامه‌ریزی کند.

رییس اولین کنگره ملی بزرگداشت میرزا کوچک خان جنگلی با بیان این‌که پورتال میرزا کوچک خان جنگلی نیز رونمایی شده است، ادامه داد: تلاش می‌شود خاطرات، اشعار، موسیقی ومطالب مرتبط با میرزا کوچک خان جنگلی در این پورتال منتشر شود.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.