برگزاری جلسه مشترک هیئت رئیسه و کمیسیون‌های مجلس خبرگان

۲۶م دیماه ،

پنجمین جلسه مشترک هیئت رییسه مجلس خبرگان رهبری با کمیسیون‌های خبرگان بعد از ظهر چهارشنبه این هفته برگزار می گردد.

به گزارش مهر مجلس خبرگان رهبری ۶ کمیسیون دارد .

۱٫ کمیسیون اصل ۱۰۸ قانون اساسى‏

به منظور بررسى و تدوین قوانین مربوط به خبرگان، از جمله انتخابات و آیین‏نامه داخلى مجلس خبرگان، تشکیل مى‏گردد. اعضاى اصلى آن، یازده نفر و اعضاى على‏البدل، چهار نفرند.

۲٫ کمیسیون امور مالى و ادارى‏

به بررسى امور مالى و ادارى مجلس خبرگان مى‏پردازد، داراى نه عضو اصلى و سه عضو على‏البدل است.

۳٫ کمیسیون اصل ۱۰۷ و ۱۰۹ قانون اساسى‏

به منظور آمادگى خبرگان براى اجراى اصل یک‏صدوهفتم و شناخت حدود و شرایط مذکور در اصل پنجم و یک‏صدونهم قانون اساسى، کمیسیونى مرکّب از یازده نفر عضو اصلى و چهار نفر عضو على‏البدل، تشکیل مى ‏شود تا در باره همه موارد مربوط به شرایط و صفات رهبر و در باره همه کسانى که در مظانّ رهبرى قرار دارند، تحقیق و بررسى به عمل آورد و نتایج آن را به هیأت رئیسه ارائه کند.

 گزارش این کمیسیون، سرّى تلقى مى‏شود و به صورت اسناد طبقه‏بندى شده، حفاظت مى‏گردد و بدون تصویب مجلس خبرگان، در اختیار دیگرى قرار نمى‏گیرد، مگر رهبرى، که عنداللزوم به اطّلاع وى مى‏رسد.

 ۴٫ کمیسیون سیاسى – اجتماعى‏

به منظور آگاهى مستمر اعضاى مجلس‏خبرگان از تحوّلات مهمِّ داخلى و جهانى، به ویژه در زمینه مسائل سیاسى، فرهنگى، مدیریّتى، امنیّتى و اقتصادى تشکیل مى‏شود و موظَّف است با تشکیل جلسات با حضور نخبگان و مسئولان امور سیاسى، امنیّتى، فرهنگى، اقتصادى، اجتماعى، مسائل مهم داخلى و جهانى را که به نحوى، به انجام وظایف خبرگان، به ویژه وظایف مذکور در اصول یک‏صدوهفتم و یک‏صدونهم قانون‏اساسى، مربوط مى‏شود، مورد بررسى قرار دهد و گزارش آن را به هیأت رئیسه تقدیم کند تا در اوّلین اجلاسیّه خبرگان، به اطّلاع اعضا رسد.

۵٫ کمیسیون تحقیق موضوع اصل ۱۱۱ قانون اساسى‏

به منظور اجراى اصل یک‏صد و یازدهم قانون اساسى و براى نظارت بر استمرار شرایطى که در اصل پنجم و یک‏صدونهم قانون اساسى براى رهبرى ذکر شده است و تصمیم‏گیرى در موارد فقدان آن، تشکیل مى‏شود.

تحقیقات و مذاکرات این کمیسیون، محرمانه است. مجلس خبرگان، به وسیله این کمیسیون، موضوع نظارت بر رهبرى را به اجرا مى‏گذارد. این کمیسیون، باید هرگونه اطّلاعات لازم را در رابطه با اصل صدویازده، در محدوده قوانین و موازین شرعى، تحصیل کند و نسبت به صحّت و سُقْم گزارش‏هاى مربوطه، بررسى لازم را به عمل آورد. سایر اعضاى خبرگان نیز، اطّلاعات خود را در باره اصل صدویازده، در اختیار این کمیسیون قرار مى‏دهند. کمیسیون، بعد از بررسى و تحقیق، در صورتى که مطالب مذکور را براى تشکیل اجلاس خبرگان، کافى نداند، موضوع را با عضو یا اعضاى خبرگان که اطّلاعات را در اختیار گذارده‏اند، در میان مى‏گذارد و توضیحات خود را ارائه مى‏کند و در صورتى که آنان قانع نشدند، اگر اکثریّت نمایندگان، تقاضاى تشکیل جلسه فوق‏العاده را کنند، اجلاسیّه مجلس خبرگان، برگزار مى‏شود.

۶٫ کمیسیون بررسى راه‏هاى پاسدارى و حراست از ولایت فقیه‏

به منظور بررسى راه‏هاى مناسبِ پاسدارى و حراست از ولایت فقیه، تشکیل مى‏گردد. اهم وظایف آن، ارائه پیشنهاد به هیأت رئیسه در این امور است:

الف. تحقیق و پژوهش در موضوع حکومت اسلامى، بالاخص ولایت فقیه، تألیف و نشر آن به صورت‏هاى مناسب و پاسخ به شبهات؛

ب. معرّفى ولایت فقیه در مجامع علمى داخل و خارج کشور و در سطح عموم مردم؛

ج. بررسى شیوه‏هاى مناسب تدریس و ترویج اندیشه حکومت اسلامى و ولایت‏فقیه، در سطوح مختلف تحصیلى دانش آموزان و دانشجویان و نیز در سطح رسانه‏هاى عمومى، خصوصاً صدا و سیما و ارائه راهکارهاى مناسب به هیئت رئیسه مجلس خبرگان.

 اعضای کمیسیون های مجلس خبرگان رهبری که هر دوسال یکبار در اجلاسیه های رسمی این مجلس ، طبق آیین نامه داخلی انتخاب می شوند، وظیفه دارند در طول سال و در فاصله بین اجلاسیه ها جلسات خود را تشکیل و در خصوص مسائل مهم جاری کشور ، بحث و تبادل نظر نمایند.

۲۷۲۱۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.