برگزاری سمینار علمی-پژوهشی با موضوع ˝نمایش و آیین عبادی حج˝

گردآوری شده در گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری ممتازنیوز

مدیر دفتر مطالعات و پژوهش مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری از برگزاری سمینار علمی-پژوهشی با موضوع ˝نمایش و آیین عبادی حج˝ خبر داد.

 به گزارش ممتاز به نقل از هنرآنلاین،سید جواد روشن گفت: برگزاری این سمینار توسط آقای داود کیانیان پیشنهاد شد و با توجه به دغدغه‌های موضوع دینی-مذهبی و نگاه علمی-دانشگاهی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری به مقوله‌ی تئاتر از برگزاری چنین سمیناری استقبال شد و بعد از بررسی‌های لازم مراحل اجرایی شدن آن در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: دبیری علمی این سمینار به عهده‌ی خود آقای کیانیان گذاشته شده و آقایان دکتر محمدباقر قهرمانی، دکتر یداله وفاداری و صادق رشیدی نیز به عنوان شورای علمی معرفی شده‌اند.

روشن همچنین اضافه کرد: اولین جلسه‌ی هماهنگی شورای علمی سمینار هفته‌ی قبل با حضور دبیر و اعضای شورای علمی و نیز دکتر رحمت امینی؛ رییس مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری؛ و حسین پارسایی؛ مشاور تولید مرکز؛ برگزار شد و طبق صحبت‌های انجام شده مقرر شد فراخوان سیمنار همزمان با آغاز مناسک حج و نیز آغاز به کار دانشگاه‌ها، نیمه‌ی مهرماه سال جاری منتشر شود که البته با برگزاری بیست و دومین جشنواره‌ی سراسری تئاتر سوره‌ی ماه نیز مصادف می‌شود.

این کارگردان تئاتر دربارهٔ‌ی زمان برگزاری اولین سمینار علمی پژوهشی با موضوع “نمایش و آیین عبادی حج” توضیح داد: از آنجایی که مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری قصد دارد با دقت نظر لازم در انتشار یافتن فراخوان، فرصت کافی را برای پژوهشگران داخلی و خارجی فراهم آورد، تاریخ برگزاری سیمنار را یک سال بعد از انتشار یافتن فراخوان، یعنی مهرماه مقرر کرده است.

وی همچنین از برگزاری نشست‌های مختلف علمی، قبل از برگزاری سیمنار خبر داد و اظهار داشت: موضوع سمینار، موضوعی چند بْعدی است که می‌توان از جنبه‌های مختلف به آن پرداخت. از این رو دفتر مطالعات و پژوهش، بعد از انتشار یافتن فراخوان و تا زمان برپایی سمینار، سلسله نشست‌های علمی‌ای را با حضور صاحبنظران و کارشناسان برگزار خواهد کرد و همچنین اگر شرایط مهیا باشد، دفتر تولید مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری از تولید نمایشی‌هایی با موضوع “حج” حمایت خواهد کرد تا قبل یا زمان برپایی سمینار، اجرای عموم نمایش‌هایی با این موضوع را شاهد باشیم.

سیدجواد روشن دربارهٔ‌ی چگونگی شکل‌گیری ایده‌ی برگزاری چنین سمیناری خاطرنشان کرد: آقای کیانیان که در سال ۷۴ مشرف به سفر حج می‌شوند، ایده پرداختن به مسئله‌ی حج از منظر نمایشی به ذهنشان خطور می‌کند. چرا که همواره از زوایای مختلف به آیین حج پرداخته شده اما هیچ وقت از منظر هنرهای نمایشی این آیین کهن پرداخته نشده است و بر کسی پوشیده نیست که مراسم آیینی حج ابراهیمی، بسیار کهن‌تر از مراسمات آیینی یونان باستان است که از آن به نوعی مبدا نمایش یاد می‌شود. از این رو جا دارد بیشتر به وجه نمایشی آیین کهن مورد بررسی صاحبنظران قرار گیرد.

مدیر دفتر مطالعات و پژوهش مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری اضافه کرد: جناب کیانیان از آن سفر به بعد، توجه خاصی به این موضوع نشان دادند که انتشار یافتن کتابی با عنوان “حج، بزرگترین نمایش جهان” از آن جمله است که این کتاب با ویرایشی تازه و اضافه شدن چند نمایش‌نامه به پیوست آن، در سال جاری توسط حوزه هنری استان البرز تجدید چاپ شد. استاد کیانیان معتقد‌ند باید توجه نهادهای مرتبط را به مقوله حج جلب کرد و اکنون تلاش دارند به همت حوزه هنری با برپایی سمینار علمی-پژوهشی با موضوع “نمایش و آیین عبادی حج” این موضوع مغفول مانده را مورد دقت نظر قرار دهند.

سید جواد روشن در پایان گفت: مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری نیز با توجه به خط مشی‌های خود، قصد دارد سمیناری در خور توجه برگزار کند که البته در این راه، همراهی اساتید و صاحبنظران را می‌طلبد و به امید خدا با کمک دانشگاهیان، شاهد برپایی سمیناری موفق در سال آینده خواهیم بود.

انتهای پیام/۵۳


آخرین خبرها
ماخذ: هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.