برگزاری مذاکرات کارشناسی در نیویورک زمینه دخالت‌ بی‌جای آمریکا را فراهم نکند

گردآوری شده توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز:

یک کارشناس سیاست خارجی گفت: هیئت ایرانی باید ملاحظات لازم را داشته باشد که برگزاری این مذاکرات در نیویورک زمینه دخالت‌های آمریکا را در این مسئله فراهم نکند، چرا که آمریکا به عنوان یکی از کشورهای ۱+۵ در این مذاکرات حضور دارد بنابراین این کشور باید به همین میزان و نه بیشتر نقشش را در این مذاکرات ایفا کند.

“سید جلال فیاضی” در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به برگزاری دور آتی مذاکرات کارشناسی ایران و ۱+۵ در حاشیه نشست “کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری در ان‌پی‌تی ۲۰۲۲ در نیویورک”، اظهار داشت: مقر سازمان ملل چه در نیویورک و چه در ژنو و وین یک مرکز بین‌المللی است و کشورهایی که میزبان سازمان ملل هستند نباید دخالتی در مجموع اقداماتی که در آن مقرها اتفاق می‌افتد داشته باشند.

وی همچنین به اقدام اخیر آمریکا علیه نماینده پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل گریزی داشت و افزود: اقدام اخیر دولت آمریکا در مورد “حمید ابوطالبی” نماینده منتخب کشورمان برای تصدی سمت نمایندگی سازمان ملل به طور قطع اقدامی برخلاف مقررات بین‌المللی است.

فیاضی تصریح کرد: عدم برخورد “بان کی‌مون” دبیر کل سازمان ملل نسبت به این مسئله یکی از نقاط ضعف و نکات تاریک در تاریخ زندگی وی محسوب می‌شود و می‌تواند یک بدعت جدی در روند حرکت سازمان ملل ایجاد کند.

وی درباره مذاکرات آتی کارشناسی کشورمان با طرف مقابل نیز اظهار داشت: امری طبیعی است که گفتگوها در یک مکان بین‌المللی برگزار شود، ضمن اینکه دوره‌ای بودن آنها مشکل خاصی را در روند مذاکرات ایجاد نمی‌کند چرا که مذاکرات در مقر سازمان ملل برگزار می‌شود.

این کارشناس سیاست خارجی در پایان خاطرنشان کرد: هیئت ایرانی باید ملاحظات لازم را داشته باشد که برگزاری این مذاکرات در نیویورک زمینه دخالت‌های آمریکا را در این مسئله فراهم نکند، اگرچه آمریکا به عنوان یکی از کشورهای ۱+۵ در این مذاکرات حضور دارد بنابراین این کشور باید به همین میزان و نه بیشتر نقشش را در این مذاکرات ایفا کند. 

انتهای پیام/  
 


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.