برگزاری نخستین کنفرانس علمی جنبش عدم تعهد در تهران

به گزارش  دریچه خبر از میان رخدادهای سیاسی هفته جاری، علی لاریجانی با صدور حکم های جدید و متعدد برای نمایندگان، مجلس شورای اسلامی را به یکی از خبرسازترین قوا تبدیل کرده بود. در ادامه مهمترین اخبار هفته را مرور می کنیم.

مجلس از این پس فقط روزهای یکشنبه و چهارشنبه تشکیل جلسه می‌دهد


محمد حسین فرهنگی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مهر اظهار داشت: ریاست مجلس در آخرین جلسه هیئت رئیسه اعلام کرد موقتا برای اینکه کمیسیون های تخصصی فرصت بررسی کارشناسانه طرح ها را داشته باشند صحن علنی تنها یکشنبه ها و چهارشنبه ها تشکیل جلسه دهد.

 

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر این اساس کمیسیون ها سه شنبه ها در دو نوبت صبح و بعد از ظهر تشکیل جلسه می دهند و بهتر می توانند به بررسی کارشناسانه طرح ها و لوایح بپردازند.


حسین مظفر معاون نظارت مجلس نهم شد

 

به گزارش خبرگزاری مهر علی لاریجانی در حکمی دکتر حسین مظفر نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر را به عنوان معاون نظارت مجلس شورای اسلامی در دوره نهم منصوب کرد.
 
پیش از این محمدرضا باهنر معاون نظارت مجلس شورای اسلامی در دوره هشتم بود.
 
دو روز قبل نیز رئیس مجلس در حکمی دکتر امیدوار رضایی میرقائد را به عنوان معاون قوانین مجلس شورای اسلامی منصوب کرد.

 

یک اینفوگرافیک جالب از قابلیت های موشکی ایران برای بستن تنگه هرمز

 

همزمان با نگرانی غربیها درباره عملی شدن تهدید ایران به بستن تنگه هرمز، سایت مقاومه لبنان با انتشار یک اینفوگرافیک به قابلیت های موشکی ایران برای بستن این تنگه اشاره کرد.

 

به گزارش خبرگزاری مهر، در ماههای اخیر تهدید ایران برای بستن تنگه هرمز باعث افزایش تنش میان تهران-واشنگتن شد و در این بین برخی از مقامات ضمن ابراز نگرانی درباره بستن تنگه هرمز به قابلیت های موشکی ایران اشاره کردند.

 

برخی مقامات غربی نیز با اشاره به استفاده ایران از راهبرد جنگ نامتقارن علیه نفتکش های آمریکایی در تنگه هرمز به پیامدهای اقتصادی جدی این اقدام از جمله افزایش قیمت نفت اذعان کردند.

 

اعلام موجودیت یک حزب جدید در جبهه اصلاحات


به گزارش خبرنگار مهر، حزب اصلاح طلب وحدت و همکاری ملی ایران اسلامی با برگزاری کنگره ای اعلام موجودیت کرد.


اعضای این حزب ۲۱ عضو شورای مرکزی را انتخاب کردند که اسامی آنان به این شرح است:

 

محمدرضا راه چمنی- شهرام صادر- سید علی موسوی- فریدون سلیمی نیا- محمد حسین مغیثی- سید محمد هاشمی- سید حسن میرقائمی- محمد اطهریان- مسعود حیدر نژاد- محمد جعفر میرکی- حسین امیرنیا- شهلا لک- محمود حنیف پور- حجت الاسلام فاضل امیر جهانی- سید سبحان حسینی-محسن شادمان- معصومه علی کرمی- امیر رضا مانی- شمسی پور محمدی- راهب خانی- ابراهیم کاهه.

 

راهکار تهران برای حل بحران

 

به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه العالم به نقل از علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از آمادگی کشورمان برای برگزاری نشست مخالفان و دولت سوری در تهران خبر داد.
 
صالحی به العالم گفت : آمادگی داریم معارضین را به ایران دعوت کنیم و شرایط لازم را برای گفتگو بین آنها و دولت سوریه فراهم کنیم.


صالحی تأکید کرد: معتقدیم که موضوع سوریه باید به صورت سوری – سوری حل شود، و چیزی از بیرون تحمیل نشود.
 
وی خاطرنشان کرد: امیدواریم با همکاری ایران و سازمان ملل و کشورهای منطقه همکاری های وسیعی برای حل بحران سوریه صورت گیرد، و اقدامات موثری داشته باشیم.

 

بستن تنگه هرمز مستلزم تدبیر فرمانده معظم کل قواست


سردار سرلشکر سید حسن فیروز آبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در حاشیه هجدهمین همایش سالانه فرماندهان نیروی دریایی سپاه در خصوص ورود ناو هواپیمابر آمریکا به خلیج فارس گفت: قضیه حضور و نقش آمریکا در منطقه مسئله تامین منافع ابرسرمایه‌‌داری آمریکا و صهیونیسم در منطقه است.
 
رئیس ستادکل نیروهای مسلح گفت: ما طرح بستن تنگه هرمز را داریم ولی اجرای آن مستلزم تدبیر و دستور فرمانده معظم کل قوا است.

 

واکنش سخنگوی وزارت خارجه به کشتار جمعی مسلمانان در میانمار

 

به گزارش خبرگزاری مهر، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به  اخبار واصله در خصوص کشتار جمعی از مسلمانان در کشور میانمار ضمن ابراز نگرانی شدید از حادثه فوق ، خواستار اقدامات سریع و جدی توسط دولت میانمار، مجامع بین المللی و سازمان همکاری اسلامی جهت روشن شدن ابعاد این فاجعه و برسی علل و توقف خشونتها در صورت تائید اخبار واصله در این خصوص شد.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: احترام به حقوق پیروان ادیان و فراهم آوردن زمینه های بهره مندی از حقوق شهروندی برای اقلیتهای دینی و قومی اصلی پذیرفته شده در همه مکاتب می باشد و انتظار می رود دولت میانمار شرایط لازم را برای همبستگی و وحدت ملی و حقوق مربوط به مسلمانان در آن کشور فراهم نماید و از هرگونه اعمال خشونت و وقوع فجایع انسانی در این زمینه جلوگیری بعمل آورد.

 

استیصال دشمنان از اقتدار موشکی و دریایی سپاه

 

سردار سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در همایش فرماندهان و مسئولان نیروی دریایی سپاه که در مشهد مقدس برگزار می گردد دوران پس از جنگ را فرصت مغتنمی برای شناخت و معرفت دفاع مقدس توصیف و تصریح کرد: این معرفت از چند جهت حاصل شد و معرفت و شناختی که ما اکنون نسبت به سالهای جنگ تحمیلی کسب کرده‌ایم آن زمان با این عمق وجود نداشت.
 
سرلشکر سلیمانی با اشاره به خصوصیات دشمن از صدام به عنوان دژخیمی خون ریز یاد کرد و افزود: ویژگی ها؛ صفات و خلاق حاکم بر دشمن به ما کمک می کند که حقیقت راه و استقامت و پایمردی را که در این مسیر داشته ایم بشناسیم.


فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پایان با اشاره به آمادگی های دفاعی و پیشرفت‌های حیرت انگیز ایران و تاثیر آن بر اردوگاه دشمنان انقلاب اسلامی گفت: امروز رشد و ارتقای توان نظامی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران در حوزه های مختلف از جمله عرصه های موشکی، توان دریایی سپاه و تحولاتی که در این عرصه ها در کشور روی داده برای دشمنان قابل تحمل نیست.
 
حکم جلالی برای ریاست مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ابلاغ شد

 

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به استناد مصوبه هیئت رئیسه مجلس در حکمی کاظم جلالی را به عنوان رئیس مرکز پژوهش های مجلس اسلامی منصوب کرد.

 

کنترل منطقه خلیج فارس در دست ایران است

 

 امیردریادار حبیب الله سیاری روز دوشنبه در حاشیه اولین همایش مدیریت دانش ارتش که در دانشکده فرماندهی و ستاد این نیرو برگزار شد در جمع خبرنگاران در واکنش به طرح های آمریکا برای مقابله با مسدود شدن تنگه هرمز اظهار داشت: امنیت منطقه در زیر سایه اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران برقرار می شود.
 
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بر تامین امنیت خلیج فارس توسط ایران تاکید کرد و گفت: کنترل منطقه خلیج فارس در دست ایران است.

 

برگزاری نخستین کنفرانس علمی جنبش عدم تعهد در تهران

 

به گزارش خبرنگار مهر، نخستین کنفرانس علمی بین‌المللی جنبش عدم تعهد صبح روز سه شنبه در سالن‌‌های همایش‌های رایزن آغاز به کار کرد.

 

این کنفرانس در دو روز با برگزاری کارگروه‌های مشترک اقتصاد و توسعه، فرهنگ، جامعه، تمدن، رسانه و ارتباطات اجتماعی، علوم سیاسی و روابط بین‌الملل و تشکل‌های مردم نهاد و سازمان‌های بین‌المللی برگزار شد.


براساس این گزارش در مراسم افتتاحیه این کنفرانس پیام محمود احمدی نژاد رئیس جمهور از سوی علی اکبر جوانفکر مشاور رسانه‌ای وی قرائت و علی اکبر رضایی رئیس کنفرانس علمی بین‌المللی جنبش عدم تعهد نیز به ارایه گزارشی از عملکرد علمی این کنفرانس پرداخت.

 

لاریجانی اعضای ناظر در برخی از دستگاه‌های اجرایی را تعیین کرد

 

رئیس مجلس شورای اسلامی با صدور احکام جداگانه ای، اعضای ناظر در برخی از دستگاه های اجرایی را منصوب کرد.

لاریجانی در نامه های جداگانه ای به دکتر احمدی نژاد، محمدرضا باهنر را به مدت یکسال به عنوان عضو شورای عالی مدیریت بحران کشور، فاطمه رهبر و لاله افتخاری را به عنوان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ، ارسلان فتحی پور، غلامرضا مصباحی مقدم، رضا رحمانی و عباس رجائی روسای کمیسیون های اقتصادی، برنامه و بودجه و محاسبات،‌ صنایع و معادن و کشاورزی،‌آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی را به عنوان عضو شورای گفتگوی دولت، مهرداد بذرپاش و بهروز نعمتی را به عنوان اعضای کمیته بررسی پیشنهاد اتاق بازرگانی و شورای اصناف در جهت اصلاح قوانین و مقررات مخل تولید و سرمایه گذاری ، عبدالرضا عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی را به عنوان ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای عالی اشتغال ، حسین مظفر معاون نظارت مجلس و عبدالرضا رحمانی فضلی رییس دیوان محاسبات را به عنوان اعضای شورای دستگاه های نظارتی و همچنین سیدمسعود میرکاظمی و غلامرضا مصباحی مقدم روسای کمیسیون های انرژی و برنامه و بودجه و محاسبات را به عنوان اعضای هیات عالی نظارت بر منابع نفتی منصوب کرد.
 

طنین الله اکبر شیعیان معترض در مسجدالنبی/ حکومت نظامی در مدینه

 

بعد از آغاز اعتراضات پراکنده شیعیان عربستان در شهر مدینه در اعتراض به دستگیری روحانی برجسته شیعیان این کشور صدای الله اکبر جوانان شیعه خشمگین در داخل مسجدالنبی طنین انداز شد تا نیروهای سعودی را مجبور به برقراری حکومت نظامی در این شهر کنند.

 

به گزارش خبرنگار مهر در مدینه منوره، پس از آغاز تظاهرات گسترده شیعیان در مناطق شرقی عربستان که از سوی برخی از رسانه ها به انتفاضه شیعیان عربستان مشهور شده بود، اعتراضات پراکنده ای که از دیروز در مناطق مختلف شهر مدینه آغاز شده امروز به مسجدالنبی سومین مکان مقدس مسلمانان جهان کشیده شد.


DaricheKhabar.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.