برگزاری نشست تخصصی “کرسی‌های آزاداندیشی” در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد

۰۷م اسفند ،

نشست تخصصی شورای عمومی گروه معارف اسلامی با موضوع “کرسی‌های آزاداندیشی” به همت معاونت فرهنگی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد در ساختمان علوم انسانی این واحد دانشگاهی برگزار شد.

به گزارش سرویس دانشگاهی ایسنا، دکتر عصمت سوادی معاون فرهنگی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد با اشاره به نقش حساس و جایگاه ویژه ای که گروه معارف اسلامی در میان گروه‌های آموزشی دارد ، گفت: فردی می‌تواند در این گروه فعالیت کند و ثمر بخش باشد که دغدغه دینداری و دینمداری داشته باشد. اگر این وظیفه حساس توسط اساتید به نحو احسن انجام پذیرد، بسیاری از مشکلات اعتقادی دانشجویان و به دنبال آن مشکلات فرهنگی جامعه برطرف خواهد شد.

وی افزود: مردم با فطرت پاک و اعتقادی که به قرآن، پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) دارند، همواره پشتیبان و حامی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران می باشند و این امر الهی وظیفه اساتید معارف اسلامی را مضاعف می‌کند.

وی کرسی‌های آزاد اندیشی را یکی از مطالبات مقام معظم رهبری از جامعه دانشگاهی دانست و تصریح کرد: معاونت فرهنگی واحد علوم و تحقیقات در سال قبل با برگزاری تعداد بیشماری از کرسی‌های آزاد اندیشی با حضور دانشجویان، اساتید و مسئولان در صدد پاسخگویی مناسب به این مطالبات برآمده است و امید می‌رود این روند صعودی ادامه داشته و نتایج مثبتی استخراج شود.

دکتر یوسفعلی زیاری معاون آموزشی واحد علوم و تحقیقات نیز در این نشست تخصصی گفت: گروه معارف اسلامی باید با سایر گروه‌های درسی در تعامل بیشتری باشد تا به اهداف و چشم انداز خود دست یابد.

حجت الاسلام طیبی نماینده نهاد مقام معظم رهبری در منطقه ۸ و ۱۲ دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اساتید در نظر داشته باشند که بحث کرسی‌های آزاداندیشی در سطح دانشجویی نیاز به داور ندارد، بلکه نیازمند مدیریت از سوی متولیان و نظریه پردازان است .

وی گفت: در این نشست‌های دانشجویی نباید یک طرف بحث را محکوم و از طرف دیگر حمایت کرد، زیرا که معتقدم بی‌طرفی در مباحث دانشجویی خود مصداق بارزی از فرهنگ سازی است .

وی با بیان این مطلب که در کرسی‌های آزاداندیشی خط قرمزی برای بیان عقاید و نظرات وجود ندارد، افزود: رعایت حقوق دیگران به ویژه در زمینه مدیریت زمان برای ارائه نظرات سایر دانشجویان و بی‌طرفی در آرای ارائه شده در این کرسی‌ها بسیار با اهمیت است.

وی به رعایت اصول اخلاقی در کرسی‌های آزاد اندیشی تاکید کرد و گفت: متولیان این نشست‌ها توجه داشته باشند، بعضی از انتقاداتی که دانشجویان در کلاسهای درس و کرسی‌های آزاد اندیشی مطرح می‌کنند، حاصل از اعتقادات آنها نیست، بلکه این نقدها بر اساس باورهایی است که در آن ها شکل گرفته و اساتید باید با استدلال های منطقی این باورها را اصلاح کرده و سبب تحکیم اعتقادات صحیح دانشجویان شوند.

دکتر احسان پور اسماعیل، مدیر امور مطالعات پژوهشی و فرهنگی این واحد دانشگاهی در این نشست به فعالیت ۶۳ استاد در غالب ۲۳۰ گروه آموزشی در گروه معارف اسلامی واحد علوم و تحقیقات اشاره کرد و گفت: بالغ بر ۱۰ هزار دانشجو در نیمسال دوم تحصیلی ۹۲-۹۱ در گروه معارف اسلامی مشغول به تحصیل می باشند .

وی بر تعامل مناسب اساتید و دانشجویان در کلاس‌های درس تاکید کرد و افزود: اساتید با سعه صدر و شکیبایی به سخنان و سوالات دانشجویان گوش فرا داده و پاسخ‌ها و استدلال‌های منطقی ارائه کنند.

دکتر پور اسماعیل گفت: مسئولان و اساتید دانشگاه‌ها در ایجاد بسترهای مناسب برای برقراری کرسی‌های آزاد اندیشی تلاش کنند.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.